Renö

27,7 x 6,82 x 4,50 m. 187 br.ton.
Maskineri: MWM 348 SU på 1 000 hk.

Byggd 1918 på Motala Verkstad som hjälpfartyg för marinen med namnet Sökaren,tillsammans med systerfartygen Sprängaren och Sveparen. Hade de militära betäckningarna 16 och 47. Gick på grund i Baggensfjärden 1953 och sjönk. Bärgades och utrangerades. Köptes av Wiréns 1958. Ombyggd 1959 till timmerbogserare , fick då namnet Renö. Den ursprungliga ångmaskinen togs då ur. Såldes till Lars Eriksson i Ramvik 1976, fick då namnet Ramö. Har sedan byggts om ytterligare 1985. Tillhör numera Gute Tug under namnet Harding.


SÖKAREN, SPRÄNGAREN och SVEPAREN på 1940-talet
Klåback
Foto: Håkan Sundströms saml.

RENÖ med besättning
Renö
Foto Kjell-Åke Rönngren via Ulf Jonson

Renö
Bild från Roland Stoltz

RENÖ i Bergkvara för att hämta timmersläp - 1966.
Foto: Johnny Andersson

RENÖ december 1966.
Ramö
Foto: Stig Larsson

RENÖ och WIKING 5 juli 1967
Renö och Wiking
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.

Renö och Wiking
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.

Renö och Wiking
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.

Renö och Wiking
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.

Renö och Wiking
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.

RENÖ
Renö
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

Fritidsbåt som kört på RENÖs timmersläp
Renö
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund

RENÖ i Furusundsleden 6 augusti 1968
Renö
Foto Christer Samuelsson

RAMÖ på Lunde varv sent 1970-tal.
Ramö
Foto: Stig Larsson

RAMÖ 1979
Ramö
Foto: Bengt Westin

HARDING
Harding
Foto från Roland Stoltz

EOL (4) och HARDING
Harding
Foto från Roland Stoltz

HARDING i Slite 21 januari 2011
Harding
Foto Örjan Liljeroth

Harding
Foto Örjan Liljeroth

HARDING i Bergkvara - 4 januari 2016.
Foto: Johnny Andersson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan