Renö
9928
Byggd 1918 vid Motala Mek. Verkstad AB, Motala Nb 468 (Stål)
26,58 x 6,82 x 4,40 m - 199,49 / 8,91 (MB 1959)
25,58 x 6,28 x 4,40 m - 199 / 0 (SS 1969)
27,73 x 6,82 x 3,20 m - 187 / 56 (Ill SS 2003)
Maskin: Varvets 2cy comp. ångmaskin på 411 Ihk som ersattes 1959 av en Motorenwerke Mannheim (MWM) AG-diesel på 800 Ehk.
Under första världskriget samlade svenska folket pengar till ett pansarskepp – SVERIGE - men efter insamlingen blev det pengar över, och för dessa byggdes tre st tendrar. En av dem sjösattes den 16 augusti 1917 och levererades den 12 april 1918 till Kungl. Flottan som vedettbåt med namnet 16 SÖKAREN, senare ändrat till nr 47. ( Systerfartygen var Sprängaren och Sveparen). Efter en omväxlande tillvaro i det militära, tender, minsvepare, bogserbåt mm. sjönk hon under en permittentresa den 3 oktober 1953 på Baggensfjärden och såldes liggande på botten till bärgningsskeppare Sven Jansson i Stockholm för 1.000 kr enligt ett beslut den 21 april 1955. Jansson överenskom därefter med International Salvage & Construc¬tion Ltd AB om bärgning, men det slutade med att dessa köpte båten för 2.000 kr, som vrak. International Salvage & Construc¬tion Ltd AB försatta i konkurs den 30 juli 1958, och enligt ett köpebrev den 10 februari 1959 sålde konkursboet båten för 46.000 kr till AB Hammarbyverken i Stockholm som tydligen hade fordringar på bolaget. Hammarbyverken byggde om båten och satte in en MWM-motor på 800 Ehk, och någon gång under tiden lär namnet inofficiellt ha ändrats till STEFAN. Den 20 september 1959 lade Wiréns Rederi AB i Piteå ett bud på båten, och fick köpa den för 667.000 kr. Båten drogs upp till Piteå där den färdigställdes vid det egna varvet, och vid sjösättningen hade den döpts om till RENÖ. Som befälhavare antogs Sven Ragnvald Lundberg från Piteå.
I sjutton år gick sedan fartyget på timmertraden innan hon såldes 1976 till Lars Simon David Eriksson från Ramvik, och då var priset 950.000 kr. Namnet ändrades till RAMÖ. Efter Erikssons hastiga död 1979 såldes båten till Jan Kenneth Sturesson från Åmål, och då hade priset sjunkit ordentligt till 150.000 kr. Sturesson sålde båten vidare 1980 till Rederi AB Gute i Valleviken för 300.000 kr, och på Gotland blev namnet HARDING. För 52 000 kr blev Gute Bogsering- och Marinservice AB nya ägare 1987. Efter 28 år på Gotland fick hon 2015 flytta till Värmland sedan hon förvärvats av SP Charter AB i Skattkärr. Hemorten anmäldes vara Karlstad. I allt sämre skick lämnade hon Kålvik den 8 juli 2019 med destination Frederikshamn där hon skrotades.!
Text: Bengt Westin
SÖKAREN, SPRÄNGAREN och SVEPAREN på 1940-talet
Foto: Håkan Sundströms saml.
RENÖ med besättning
Foto Kjell-Åke Rönngren via Ulf Jonson
Bild från Roland Stoltz
RENÖ i Bergkvara för att hämta timmersläp - 1966.
Foto: Johnny Andersson
RENÖ december 1966.
Foto: Stig Larsson
RENÖ och WIKING 5 juli 1967
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.
Foto Lars Brolin via Bengt Westin.
RENÖ
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Fritidsbåt som kört på RENÖs timmersläp
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
RENÖ i Furusundsleden 6 augusti 1968
Foto Christer Samuelsson
RAMÖ på Lunde varv sent 1970-tal.
Foto: Stig Larsson
RAMÖ 1979
Foto: Bengt Westin
HARDING
Foto från Roland Stoltz
EOL (4) och HARDING
Foto från Roland Stoltz
HARDING i Slite 21 januari 2011
Foto Örjan Liljeroth
Foto Örjan Liljeroth
HARDING i Bergkvara - 4 januari 2016.
Foto: Johnny Andersson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan