Nyköpings Flyg- & motordag - 3 september 2017
Vid F11 Museum - Sveriges flygspaningsmuseum, Skavsta.
Mulet och regnigt hela dagen.


Mustang och Spitfire taxar ut
Foto: Lars Johnson

North American P-51D Mustang, detta flygplan ägs av Biltema.
Foto: Lars Johnson

Spitfire LF Mk.XVIe, tillverkad i Castle Browich 1945. Kom till Sverige och Biltema 2005.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

De Havilland DH.115 Vampire
Alla flygvapnets J 28 Vampire skrotades, men ett antal flygande exemplar har kommit till Sverige från Schweiz. FDetta exemplar tillhör Nordic Warbirds.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Fpl 32 - Saab Lansen
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

North American Texan (tillverkad i USA) eller Noorduyn Harvard (tillverkad i Kanada). I flygvapnet var beteckningen SK 16.
"Mean Machine" hör hemma hos Nordic Warbirds.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

DC-3, Flygande Veteraners Douglas C-47, målad i de färger SAS hade mellan 1948-1957.
Foto: Lars Johnson

"Daisy" lyfter med fallskärmshoppare, därav den avhängda dörren.
Foto: Lars Johnson

Hoppare på väg
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Fpl 37 - Saab Viggen
AJS 37 flög sista gången 2000. Räddades till SWAFHF (Swedish Air Force Historic Flight) som sedan 2012 flyger uppvisningar med flygplanet.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

SK 60 - Saab 105
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Fpl 35 - Saab Draken
Ursprungligen en ensitsig J 35A som byggdes om till tvåsitsigt skolflygplan SK 35 C (en av 26 st.). Flög sista gången 1997. Kom till SWAFHF (Swedish Air Force Historic Flight) 2001. Har därefter renoverats, och flög ånyo 2014.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Fpl 29 - Saab Tunnan
Denna J 29 har flugit på F3, F9, F10 och F20. Överfördes till Flygvapenmuset 1968. Renoverades till luftvärdigt skick av F 10 kamratförening och kunde flygas igen under 1995. Finns sedan mitten av 2000-talet hos SWAFHF (Swedish Air Force Historic Flight) med placering på F7.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Saab Safir - SK 50
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Ett och annat charterplan ville också vara med
Foto: Lars Johnson

Detta är Ryan Air Boeing 737-8AS (EI-DLR)
Foto: Lars Johnson

Detta är Ryan Air Boeing 737-8AS (EI-ENG)
Foto: Lars Johnson

Detta är Wizz Air Airbus A321-231 (HA-LXR)
Foto: Lars Johnson

Augusta Bell 206B Jet Ranger - Hkp 6B
Tillhör Flygvapenmuseet.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Kustbevakningen har tre havsövervakningsflygplan av typ Dash DHC-8 Q300 MSA. Nr 501-503.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

På plats fanns även denna SIAI-Marchetti SM. 1019. Detta är en utvecklad version av Cessna 305 Bird Dog, tillverkad i Italien för italienska armén under 1970-talet. Planet är tyskregistrerat.
Foto: Lars Johnson


Flygsidan
Startsidan