Neptun.

Byggd som ångslup på Ljunggrens Verkstad i Kristianstad 1890 (nb. 903). Utrustad med en 30 hk comp. ångmaskin. Användes som bogserbåt på varvet innan leverans till C J Börgessons Ångslupsbolag i Karlskrona år 1890 med namnet LYCKEBY. Hade senare namnen EDDA, ESSINGE ÅNGTVÄTT 1, TASSE, NYBROBADEN och TASSE ånyo. Kom 1948 till Norrköping för att gå i traffik där med namnet BRÅVIKEN. Ombyggdes 1955 till dyk- och bogserbåt samt motoriserades med en Albin G-61 diesel på 120 hk.Återfinns på 1960-talet på Tjörn som arbetsbåt och isbrytare åt N-P Lund Byggfirma. Köptes av Lars Lundell som döpte om båten till NEPTUN och använde henne som dyk, transport och nöjesbåt. Såld 1971, grundstötte senare och sjönk. Bärgades och reparerades. Senast sedd i Västerås.
Information Lasse Lundell

Båten ägdes även av Olle Larsson som bland annat så bytte ut Albin motorn mot en Volvo Penta T M D 100A med 240 hkr. Som backslag monterades en SCG Wilsonlåda från en buss. Den är luft och el manövrerad och finns/fanns i engelska stridsvagnar. Roder sköttes av en hydraulisk styrsnäcka ZF. En upplysning 100 A och B motorer har tum-gängor i block och topplock, alla gängor som kommer i kontakt med vatten eller olja har stigning 16/gängor, från 1/2" och mer. Gängorna är amerikanska rörgängor UNB16. per tum.
Information Sune Andersson


Lyckeby
Ursprungligt utseende ur varvets produktionskatalog
Lyckeby
Bild via Lasse Lundell

Neptun under tiden som Lasse ägde henne
Neptun
Foto: Lasse Lundell

I Västerås 2004
Neptun
Foto: Magnus via Lasse Lundell

BRÅVIKEN vid Borgåsund intill Strömsholm - 16/3 2008
Neptun
Foto: Olle Bröms

Neptun
Foto: Olle Bröms

BRÅVIKEN i Västerås - 19 november 2015
Neptun
Foto: Anders Winter

Neptun
Foto: Anders Winter

Neptun
Foto: Anders Winter


Fler bilder finns på Lasses egen sida.


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan