Den första enhetsserien kom i slutet av andra världskriget med:
1980 kom 2-serien - alla modeller slutade med 2 och de främre siffrorna talade om motorstorleken i liter.
1987 kom 3-serien - alla modeller slutar på 3 och de främre siffrorna talade om motorstorleken i liter.
1995 kom 4-serien - alla modeller slutar på 4 och de främre siffrorna talade om motorstorleken i liter. Övrigt samma som 2- och 3-serien.
2004 ersattes 4-serien av:
L10-serien 1944-1949
L20-serien 1947-49
L40-serien med 4-cyl motorer 1949-1954. Ersattes av:
L51 Drabant 1953-1959, ersattes av:
L55 1959-19??
L60 serien med 6-cyl motorer 1949-54, ersattes av:
L71 Regent 1954-1958, ersattes av:
L75 1958-1963, som ersattes av:
L76 1963-1968, (samtidigt kom L56 och L66) som ersattes av:
L110 1968-1974, som ersattes av:
L111 1974-1982
Bakom L = Lastbil kunde det stå S = Stödaxel eller T = dubbeldriven (Tandem-) boggi. B = frambyggd hytt.
LA82 Myrsloken 1960-1962, A = armélastbil
LB76 1963-1968, första frambyggda lastbilen på länge.
L36 1964-68 med 4-cyl motor, ersattes av:
L50 1968-1975
L80/85/110, 1968-1974, ersattes av:
L81 1975-1980
L86/LS86 1975-1980
L111 1975-1982
LB110 1968-1974, 6-cyl DS11 (D11)
LB140 1969-1976, V8 DS14
SBA111 1975-1990, D11, armélastbil
L140/LS140 1972-1976, DS14, torpedbyggd
LT145 1975-1976 DS14 V8
LB80 ersattes av:
LB81 1975-1981
LB111 1977-1980?
LBFS111 1978-1980, fyraxlad med svängning på de två främre
LB141 1976-1981, DS14 V8
LT146
T82, T112 och T142
1981 kom de frambyggda:
LB82, LB112 och LB142
Som tillägg i betäckningen fanns bokstäverna M = Medium Duty, H = Heavy Duty samt E = Extra Heavy Duty
T.e.x. T142H
Fr.o.m. 1980 finns det även en betäckning för hyttstorleken:
P - en lägre hytt för bl a distributions- pch anläggningsbilar.
G - en rymligare hytt för större motor.
R - största hytten för bilar med V8.
T.e.x. R143H
P-serien - minsta hytten för t e x distribution- och anläggningsbilar
R-serien - mellanhytt med bättre utrustning. Lämplig för bl a nationell fjärrkörning
T-serien - utformad för att klara de högsta kraven i världen vad gäller bränsleekonomi, förarvänlighet och driftsäkerhet
Detta är ett försök att kronologisera de olika Scania-Vabis- och Scaniabilarna från införandet av enhetsmodeller. Kompletteringar är välkomna.