Fartyg som passerat Kungsdalen under 2005
TRANS HOLM i Linasundet 7/12 2005.
Foto: Conny Åslund
TRANS HOLM byggd 1981 på Kleven Loland i Leirvik,
Norge som ESTRELLA, som pallets carrier. Förskeppet är byggt av
Hasund MV i Ulsteinvik. Ombyggd till kemikalietanker 1993 på Tees
Shipyard i England. LOA 96,0 M x 17,5 M, 3 666 dwt, 12 knop.
Nuvarande ägare är SeaTrans i Bergen, Norge.
Fakta: Christer Skiöld
NIMBUS, produkttanker från Donsö, passerar Uthamnen på väg mot Västerås.
Foto: Conny Åslund
Nimbus, byggd 1991 på Giessen-de Noord i Krimpen aan den Ijssel i Holland.
Sjösatt som ALNATI, LOA 99,6 M x 17,1 M, 6 209 dwt, 12 knop. Såld samma år
och omdöpt till TALNATI. Omdöpt 1996 till DALNATI. Ombyggd 2001 till produkt-
tanker på Fredericias varv i Fredericia, Danmark. Dwt ökat till 7 070 dwt.
Omdöpt till NIMBUS, ägs 2008 av Sirius Shipping A/B i Donsö, Sverige.
Fakta: Christer Skiöld
EDMY med hemmahamn Bergen passerar 21 augusti 2005.
Foto: Lars Johnson
Edmy, byggd vid Johansens varv i Brattvåg, Norge 1980 som AUSTERVIK.
Varvsnummer 38, LOA 85,9 M x 14,3 M, 14 knop. Såld 2004 till
Mikkal Myklebusthaug Rederi A/S i Fonnes, Norge och döpt till EDMY.
Fakta: Christer Skiöld
KARMA, 31 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Karma, byggd 1975 på J.J. Sietas KG i Hamburg, Tyskland som LIBERTA,
varvsnummer 763, LOA 93,7 M x 14,5 M, 4 069 dwt. Maskin: Deutz SVB8M540
3000 Hkr. 1976 ZIM JAMAICA, 1980 LIBERTA (igen) 1988 SAFI, 1996 OPDR SAFI,
1998 ANA SAFI, 2001 SAIDA, 2001 KARMA.
Fakta: Christer Skiöld
VINGA, 31 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Vinga, Byggd som WRATH 1971 på Frederikshamns varv i Danmark. LOA 64,6 M x
11,0 M, 1 042 dwt, 11 knop, varvsnummer 323. 1974 JYTTE BRES (Rederi K/S Bres
Shippping, Fåborg, Danmark) 1980 I.W. WINCK, 1980 ACAMAR, 1984 VINGA, 2001
okänt namn, 2001 VINGA.
Fakta: Christer Skiöld
BREMER URANUS, 11 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Bremer Uranus, byggd 1993 på Elbewerft i Boizenburg, Tyskland, varvsnummer
121, LOA 85,37 M x 13,32 M, 3 800 dwt. BREMER URANUS. FEHN MISTRAL seglar med Gibraltarflagg.
Fakta: Christer Skiöld
WILSON TEES lastad med sand till Västerås, 10 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Wilson Tees, byggd 1997 på Slovenske Lodenice i Komarno, Slovakien som
NORTHERN LURNES till Love Shipping Co Ltd. (Jebsens Shipmanagement A/S i Bergen)
LOA 87,9 M x 12,9 M, 3 695 dwt, 10,5 knop, varvsnummer 2936, maskin: 8 cyl. Deutz
DM på 2039 Hkr. Övertagen 1998 av Wilson Ship Management i Bergen. Överförd 2002
till Short Sea Ltd och omdöpt till WILSON TEES, seglar med Maltaflagg
Fakta: Christer Skiöld
YARA GAS III på väg till Södertälje oljehamn, 10 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Yara Gas III, byggd 1975 på Norder Werft i Hamburg, Tyskland, varvsnummer 747
LOA 81,5 M x 13,4 M, 2 559 dwt, 13,5 knop. Sjösatt som NAUTILUS men levererad som
AMERICAN CHEROKEE. Döpt till NAUTILUS 1979, COBURG 1988, ombyggd till gastanker
1996 och döpt till HYDROGAS III, 2005 YARA GAS III.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIC VIKING har lämnat sin last av ammoniak i Köping, 3 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA
116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och
omdöpt till B.W. HELEN.
Fakta: Christer Skiöld
ÖSTANHAV åter mot Storugns på Gotland efter att ha lastat ur kalksten i Köping, 3 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Östanhav byggd på Falkenbergs varv 1983. Förlängd i Papenburg,
Tyskland 1987. LOA (förmodligen efter förlängningen) 108,51 M x 12, 97 M,
varvsnummer 181, 5 814 dwt. Maskin: 1 st 12 cyl Nohab diesel typ F312B
på 2950 Hkr.
Ägare: P/R för Östanhav i Lidköping.
Fakta: Christer Skiöld
SWING i kvällsdimma, 1 juli 2005.
Foto: Lars Johnson
Swing, byggd 1999 på Bodewes i Hoogezand, Holland med varvsnummer 586. LOA,
90,4 M x 13,6 M, 4 200 dwt, 13,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
NORNE passerar Kungsdalen 28 mars 2005.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NORNE byggd 1996 på Severnav SA Turnu-Severin i Rumänien till Sandfrakt A/S i Ölen
Norge. LOA 93,45 M x 15,0, 4740 dwt. Maskin: Wärtsilä-Vasa 6R32 på 3345 HKR.
12 knop. Hemmahamn/Flagg: Gibraltar.
Fakta: Christer Skiöld
SWE-TRADER i Uthamnen 20/2 2005.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CITY OF DUBLIN, byggd på Sietas i Neuenfelde, Tyskland
1968. LOA 74,0 M x 10,8 M, 2030 dwt, 12,5 knop. Maskin: 1 st. 8-cyl Deutz Diesel
på 1320 HKR. Omdöpt 1971 till ACTURIA, 1976 till LARUS, 1976 (samma år) till
BERGVIK, 1977 till LARUS (igen), 1984 till KLINTE. Såld 1992 till Andership A/B i
Slite och omdöpt till RAUK. Såld 2001 till Swedish Bulk A/B i Askim och omdöpt till
SWE-TRADER. SWE-TRADER såld den 23 juni 2009 till Ljusterö Sjö Shipping i Ljusterö och omdöpt till VIDI.
Fakta: Christer Skiöld
HEMO, St. Johns, i Igelstahamnen 20/2 2005.
Foto: Lars Johnson
HEMO, byggd 1975 på Sietas Neunenfelde som OSTECLIPPER. LOA 81,5 M x
13,4 M, 13,5 knop, 2559 dwt. Omdöpt 1978 till NIC-CLIPPER. 1979 till OSTECLIPPER
(igen). 1986 till ULLA, 1989 till SVEALAND. 1999 till DUNKERQUE EXPRESS II och
2002 till HEMO.
Fakta: Christer Skiöld
NCC ARAR i Oljehamnen 20/2 2005.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1982 som AUSTANGER på Daewoo Shipsbuilding & Heavy
Machinery LTD. Okpo i Sydkorea. Byggd till Austanger för Daewoo Austanger SA
i Panama. Överförd i juni 1989 till Westfal-Larsen & Co. A/S i Bergen. Såld i februari
1990 till Skibs A/S Storli i Bergen och omdöpt till BOW CHASER. Såld i juli 1990
till National Chemical Carriers (NCC) Ltd. Liability Co. of Saudi-Arabia i Riyadh,
(Skibs A/S Storli i Bergen). Omdöpt till NCC ARAR.
I mars 1998 övertogs dispositionen av Odfjell ASA i Bergen. Överförd till National
Chemical Carriers Ltd i Riyadh 2005 och seglar under Bahamaflagg med Nassau
som hemmahamn. LOA 151,19 M x 23,12 M, 23016 dwt, 15,0 knop. Maskin: 1 st
7 cyl B&W diesel på 10500 HKR.
Fakta: Christer Skiöld
Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan