Fartyg som passerat Kungsdalen under 2005


TRANS HOLM i Linasundet 7/12 2005.
Foto: Conny Åslund

TRANS HOLM byggd 1981 på Kleven Loland i Leirvik, Norge som ESTRELLA, som pallets carrier. Förskeppet är byggt av Hasund MV i Ulsteinvik. Ombyggd till kemikalietanker 1993 på Tees Shipyard i England. LOA 96,0 M x 17,5 M, 3 666 dwt, 12 knop. Nuvarande ägare är SeaTrans i Bergen, Norge.
Fakta: Christer Skiöld


NIMBUS, produkttanker från Donsö, passerar Uthamnen på väg mot Västerås.
Nimbus
Foto: Conny Åslund

Nimbus, byggd 1991 på Giessen-de Noord i Krimpen aan den Ijssel i Holland. Sjösatt som ALNATI, LOA 99,6 M x 17,1 M, 6 209 dwt, 12 knop. Såld samma år och omdöpt till TALNATI. Omdöpt 1996 till DALNATI. Ombyggd 2001 till produkt- tanker på Fredericias varv i Fredericia, Danmark. Dwt ökat till 7 070 dwt. Omdöpt till NIMBUS, ägs 2008 av Sirius Shipping A/B i Donsö, Sverige.
Fakta: Christer Skiöld


EDMY med hemmahamn Bergen passerar 21 augusti 2005.
Edmy
Foto: Lars Johnson

Edmy, byggd vid Johansens varv i Brattvåg, Norge 1980 som AUSTERVIK. Varvsnummer 38, LOA 85,9 M x 14,3 M, 14 knop. Såld 2004 till Mikkal Myklebusthaug Rederi A/S i Fonnes, Norge och döpt till EDMY.
Fakta: Christer Skiöld


KARMA, 31 juli 2005.
Karma
Foto: Lars Johnson

Karma, byggd 1975 på J.J. Sietas KG i Hamburg, Tyskland som LIBERTA, varvsnummer 763, LOA 93,7 M x 14,5 M, 4 069 dwt. Maskin: Deutz SVB8M540 3000 Hkr. 1976 ZIM JAMAICA, 1980 LIBERTA (igen) 1988 SAFI, 1996 OPDR SAFI, 1998 ANA SAFI, 2001 SAIDA, 2001 KARMA.
Fakta: Christer Skiöld


VINGA, 31 juli 2005.
Vinga
Foto: Lars Johnson

Vinga, Byggd som WRATH 1971 på Frederikshamns varv i Danmark. LOA 64,6 M x 11,0 M, 1 042 dwt, 11 knop, varvsnummer 323. 1974 JYTTE BRES (Rederi K/S Bres Shippping, Fåborg, Danmark) 1980 I.W. WINCK, 1980 ACAMAR, 1984 VINGA, 2001 okänt namn, 2001 VINGA.
Fakta: Christer Skiöld


BREMER URANUS, 11 juli 2005.
Bremer Uranus
Foto: Lars Johnson

Bremer Uranus, byggd 1993 på Elbewerft i Boizenburg, Tyskland, varvsnummer 121, LOA 85,37 M x 13,32 M, 3 800 dwt. BREMER URANUS. FEHN MISTRAL seglar med Gibraltarflagg.
Fakta: Christer Skiöld


WILSON TEES lastad med sand till Västerås, 10 juli 2005.
Wilson Tees
Foto: Lars Johnson

Wilson Tees, byggd 1997 på Slovenske Lodenice i Komarno, Slovakien som NORTHERN LURNES till Love Shipping Co Ltd. (Jebsens Shipmanagement A/S i Bergen) LOA 87,9 M x 12,9 M, 3 695 dwt, 10,5 knop, varvsnummer 2936, maskin: 8 cyl. Deutz DM på 2039 Hkr. Övertagen 1998 av Wilson Ship Management i Bergen. Överförd 2002 till Short Sea Ltd och omdöpt till WILSON TEES, seglar med Maltaflagg
Fakta: Christer Skiöld


YARA GAS III på väg till Södertälje oljehamn, 10 juli 2005.


Yara Gas III
Foto: Lars Johnson

Yara Gas III, byggd 1975 på Norder Werft i Hamburg, Tyskland, varvsnummer 747 LOA 81,5 M x 13,4 M, 2 559 dwt, 13,5 knop. Sjösatt som NAUTILUS men levererad som AMERICAN CHEROKEE. Döpt till NAUTILUS 1979, COBURG 1988, ombyggd till gastanker 1996 och döpt till HYDROGAS III, 2005 YARA GAS III.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIC VIKING har lämnat sin last av ammoniak i Köping, 3 juli 2005.
Baltic Viking
Foto: Lars Johnson

Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA 116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och omdöpt till B.W. HELEN.
Fakta: Christer Skiöld


ÖSTANHAV åter mot Storugns på Gotland efter att ha lastat ur kalksten i Köping, 3 juli 2005.
Östanhav
Foto: Lars Johnson

Östanhav byggd på Falkenbergs varv 1983. Förlängd i Papenburg, Tyskland 1987. LOA (förmodligen efter förlängningen) 108,51 M x 12, 97 M, varvsnummer 181, 5 814 dwt. Maskin: 1 st 12 cyl Nohab diesel typ F312B på 2950 Hkr. Ägare: P/R för Östanhav i Lidköping.
Fakta: Christer Skiöld


SWING i kvällsdimma, 1 juli 2005.
Swing
Foto: Lars Johnson

Swing, byggd 1999 på Bodewes i Hoogezand, Holland med varvsnummer 586. LOA, 90,4 M x 13,6 M, 4 200 dwt, 13,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


NORNE passerar Kungsdalen 28 mars 2005.
Norne
Foto: Lars Johnson

Norne
Foto: Lars Johnson

NORNE byggd 1996 på Severnav SA Turnu-Severin i Rumänien till Sandfrakt A/S i Ölen Norge. LOA 93,45 M x 15,0, 4740 dwt. Maskin: Wärtsilä-Vasa 6R32 på 3345 HKR. 12 knop. Hemmahamn/Flagg: Gibraltar.
Fakta: Christer Skiöld


SWE-TRADER i Uthamnen 20/2 2005.
Swe-Trader
Foto: Lars Johnson

Swe-Trader
Foto: Lars Johnson

Swe-Trader
Foto: Lars Johnson

CITY OF DUBLIN, byggd på Sietas i Neuenfelde, Tyskland 1968. LOA 74,0 M x 10,8 M, 2030 dwt, 12,5 knop. Maskin: 1 st. 8-cyl Deutz Diesel på 1320 HKR. Omdöpt 1971 till ACTURIA, 1976 till LARUS, 1976 (samma år) till BERGVIK, 1977 till LARUS (igen), 1984 till KLINTE. Såld 1992 till Andership A/B i Slite och omdöpt till RAUK. Såld 2001 till Swedish Bulk A/B i Askim och omdöpt till SWE-TRADER. SWE-TRADER såld den 23 juni 2009 till Ljusterö Sjö Shipping i Ljusterö och omdöpt till VIDI.
Fakta: Christer Skiöld


HEMO, St. Johns, i Igelstahamnen 20/2 2005.
Hemo
Foto: Lars Johnson

HEMO, byggd 1975 på Sietas Neunenfelde som OSTECLIPPER. LOA 81,5 M x 13,4 M, 13,5 knop, 2559 dwt. Omdöpt 1978 till NIC-CLIPPER. 1979 till OSTECLIPPER (igen). 1986 till ULLA, 1989 till SVEALAND. 1999 till DUNKERQUE EXPRESS II och 2002 till HEMO.
Fakta: Christer Skiöld


NCC ARAR i Oljehamnen 20/2 2005.
NCC Arar
Foto: Lars Johnson

NCC Arar
Foto: Lars Johnson

Byggd 1982 som AUSTANGER på Daewoo Shipsbuilding & Heavy Machinery LTD. Okpo i Sydkorea. Byggd till Austanger för Daewoo Austanger SA i Panama. Överförd i juni 1989 till Westfal-Larsen & Co. A/S i Bergen. Såld i februari 1990 till Skibs A/S Storli i Bergen och omdöpt till BOW CHASER. Såld i juli 1990 till National Chemical Carriers (NCC) Ltd. Liability Co. of Saudi-Arabia i Riyadh, (Skibs A/S Storli i Bergen). Omdöpt till NCC ARAR. I mars 1998 övertogs dispositionen av Odfjell ASA i Bergen. Överförd till National Chemical Carriers Ltd i Riyadh 2005 och seglar under Bahamaflagg med Nassau som hemmahamn. LOA 151,19 M x 23,12 M, 23016 dwt, 15,0 knop. Maskin: 1 st 7 cyl B&W diesel på 10500 HKR.
Fakta: Christer Skiöld


Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan