Fartyg som passerat Kungsdalen 2012
CORAL CARBONIC passerar Kungsdalen - 28 oktober 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CORAL CARBONIC, LPG-tanker, byggd 1999 på Frisian Welgelegen i
Harlingen, Holland till Scheepvart Maatschappij Coral Carbone BV
(Anthony Veder Rederijzaken BV) i Rotterdam. LOA: 79,4 M x 13,8 M
1796 dwt. Maskin: 1 st 6 cyl MAK typ 6M.25 på 2039 HKR som ger en
fart på 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
BOTHNIABORG på väg mot Södertälje Sydhamn - 7 oktober 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Skrovet är byggt 2004 på Daewoo Mangalia Haevy Industries i Rumänien med varvsnummer 4016. Utrustad vid Frisian Welgelegen i Harlingen, Holland till Wagenborg Shipping B.V. i Holland. 8 600 dwt LOA 153,6 M x 21,6 M, 16,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
CONGER har lämnat Södertälje Sydhamn och går sydvart - 13 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
IMO: 9122227
Containerfartyg byggt 1995 vid J.J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co., Tyskland.
100,6 x 18,2 x 6,56 m. - Brt 3999 - Dwt 5210
Maskin: MWM TBD645L9 - 3.825 kW - 15,5 knop.
Fartygets tidigare namn: HOLGER (1995), UB LION (1995-1997), HOLGER (1997-2005) och sedan 2005 CONGER
Fakta: containership-info.com
LANGENESS är på väg mot sydhamnen - 13 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
fartyget är såpass stort att det behöver assistans...
Foto: Lars Johnson
IMO: 9301134
Containerfartyg byggt 2005 vid Weihei Shipyard, Kina
161,40 x 25,00 x 9,90 m. - Brt 15.633 - Dwt 16.939
Maskin: B&W 6560MCC på 13.560 kW - 19,0 knop
Byggd som LANGENESS, 2007-2008 MSC VILNIUS, därefter LANGENESS igen.
Fakta: containership-info.com
..så inne i Södertälje ligger Svitzers FREJA och väntar
Foto: Lars Johnson
Full fart för att komma i position
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
nu hjälper FREJA till att vända LANGENESS så att hon förtöjer med stäven utåt
Foto: Lars Johnson
nu är det nästan klart.
Foto: Lars Johnson
Samtidigt som ovan, kommer lettiska BONAY smygande bakom "Smörasken" - 13 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
det blev lite trångt ett tag
Foto: Lars Johnson
IMO: 9033878
Torrlastfartyg byggd 1991 vid Harlingen Scheepswerf & Reparatiebedrijf, Harlingen, Holland
65 x 11 x 2,4 m. - Dwt 1891 - Brt 1189
Tidigare namn: WILLY II (1991-2001), NORDFJORD (2001-2004), NORD (2004-2010), WULP (2010-2011), NORD (2011-2012), sedan BONAY
Under tiden kom även två av marinens fartyg:
A 504 - 13 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Den andra var:
A 501 - 13 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Dessa fartyg ingår i en serie om fem skolfartyg för svenska marinen, byggda 2007-2009 på Djupviks varv, Tjörn.
25,9 x 6,0 x 1,3 m. - 85 depl. ton.
2 x MTU 12V2000M90 på 930 kW vardera. - 24 knop. - 10 mans besättning.
A 501 - HMS ALTAIR och A 504 - HMS ARGO
Nu var FREJA klar med sitt uppdrag och stävar hemåt, mot Oxelösund (Södertälje har ingen bogserbåt med sådan kapacitet)
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Färöflaggad med Tórshavn som hemmahamn, men stationerad i Oxelösund
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
STORVIK och BOLLE V passerar Kungsdalen - 28 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Idag var LANGENESS på väg från sydhamnen - 28 augusti 2012
Foto: Lars Johnson
De flesta fartyg syns inte bakom Fläsklösa, men det gäller inte LANGENESS
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FESCO VLADIMIR passerar Skanssundet på väg upp mot Södertälje - juli 2012
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Foto Bengt-Olof Lindgren
Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan