Fartyg som passerat Kungsdalen 2008.


TRANS ALREK har nyss passerat Igelstabron 23/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren


I höjd med Uthamnen kommer nästa båt smygande. 21/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren

Det är INGEBORG PILOT med hemmahamn Flekkefjord
Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren

Byggd på Husumer Werft i Husumer 1981 som TORA. Såld 1996 till Norbroker Shipping and Trading A/S i Flekkefjord, Norge och omdöpt till INGEBORG PILOT. Loa. 63,0 m x 11,4 m, 1053 dwt. Maskin: Aabenraa Motorenfabrik på 596 kW. 10 knop.
Text: Christer Skiöld


Broöppning på gång. Det förekommer inte så ofta. 21/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren

Fartyget som passerar heter CEMI
Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren

Byggd 1991 hos Ferus Smit i Holland och döpt till CEMILE. Såld 2004 till Misje Rederi A/S i Bergen, Norge och omdöpt till CEMI. Hemmahamn Nassau. Bahamaflagg. Maskin: Nohab Wärtsilä 8V25 på 1890 kW. 11 knop. Loa: 88.25 m x 13,17 m. 4270 dwt.
Text: Christer Skiöld


Straxt efter sju på morgonen passerar detta fartyg i södra delen av kanalen - 21/10 2008
Foto: Bengt-Olof Lindgren

Foto: Bengt-Olof Lindgren


TISTA passerar Smörasken som kommer straxt före Fläsklösa tvärs Kungsdalen på väg mot Västerås med rapsmjöl 13/8 2008
TISTA
Foto: Lars Johnson

TISTA
Foto: Lars Johnson

TISTA
Foto: Lars Johnson

IMO 7724021 - ZDEG9 Byggd 1978 vid Werftunion Emden (nb 125), 83,80 x 12,80 x 4,40 m. 2096/718 ton 2 240 dwt. TISTA ägs av Uwe Kruse i Drochtersen. Sidolastare med port på BB sida. Maskin: MAK 8MU452AK. på 1103 kW. 12 knop. Gibraltaflaggad. 1998-2000 LYS VISTA
Text: Christer Skiöld


ABILITY nödankrad innanför Brandalsund 16/8 2008
ABILITY
Foto: Conny Åslund

En full maskinist orsakade "Blackout" ombord. ABILITY gled genom Brandalsund och nödankrade straxt efter passagen. Polis och Kustbevakning var på plats och hämtade maskinisten. ABILITY fick senare gå in till Södertälje uthamn och vänta på att en ny maskinist skulle flygas in dagen efter. (LT Södertälje)
ABILITY
Foto: Conny Åslund

Byggd 1978 i Goole och sjösatt som STABILITY till FT Everald & Sons Ltd. i Dartford, UK. Såld 2000 till KA Shipping Ltd / Jönsson Nova i Norköping. Dimension 90 m x 14 m. 4245 dwt. Maskin Alpha.
Text: Christer Skiöld


EOS i Södertälje Uthamn - 6/8 2008
Eos
Foto: Lars Johnson

EOS byggd 1976 i Capelle ad Ijssel, Holland. Såld 1984 till Jebsens Thun Beltship i Delfzijl och omdöpt till EEMSBORG. Såld 1992 till Aboitiz Jebsen Bulk Transport i Manila, Filippinerna och omdöpt till EOS. 2008 hemmahamn Bergen, norskflaggad. Dimension: 102 m x 16 m. 6198 dwt. 8,2 knop.
Text: Christer Skiöld


SUNNANVIK passerar Kungsdalen 22/6 2008
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


TÄRNDAL passerar Kungsdalen 22/6 2008
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

TÄRNDAL, byggd på Qui Xin Shipyard i Shanghai, KIna 1998 till Tärntank Rederi A/B i Donsö Dimension: 115,10 m x 18,25 m, 8300 dwt. Maskin; Storck Wärtsilä, 6L38, 6 cyl diesel på 3960 kW.
Text: Christer Skiöld


TEATERSKEPPET passerar Kungsdalen 21/6 2008
Foto: Lars Johnson

TEATERSKEPPET, byggd 1959 i Portugal som VAGBINGUR som fiskefartyg till Färöarna. Såld 1981 till Göteborg med namnet BJARNOY II. Såld 1982 till Rederi A/B Sommar & Sol. Renoverades och byggdes om till passagerarefartyg på Gåshaga Varv på Lidingö. 1988 var hon färdig och och omdöpt till TEATERSKEPPET. Rederiet M/S Teaterskeppet inriktade sig nu på arrangemang som teater och kultur till sjöss. Ombyggd 1997 då man flyttade kommandobryggan längre föröver. 2000 övertogs driften av M/S Teaterskeppet A/B. Såld 2004 till M/S Teaterskeppet A/B. Dimension: 61,00 m x 9,78 m. 12 knop
Text: Christer Skiöld


ÖSTANVIK passerar Kungsdalen 20/6 2008
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


TRANS ALREK passerar Kungsdalen 20/6 2008
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


Okänd passerar Ragnhildsborg på färd söderut, framdriven av en utombordsmotor!!
Foto: Conny Åslund


PAVONA i Uthamnen - 1/6 2008 (vad kortet än säger)
Foto: Conny Åslund


AURA på väg till Köping för att lasta massaved till Rauma - 1/6 2008 (vad korten än säger)
AURA
Foto: Conny Åslund

AURA
Foto: Conny Åslund

AURA
Foto: Conny Åslund

Det gäller att sikta bra...
AURA
Foto: Conny Åslund

...för det är trångt i slussen
AURA
Foto: Conny Åslund

AURA
Foto: Conny Åslund

AURA
Foto: Conny Åslund

AURA, byggd i Gdansk 2008 och ägs av Oy Gaiamare A/B i Åbo, Finland. Maskin: 2 st. Wärtsilä diesel 6R32 på 2 x 2220 kW. Loa. 101,80 M x 18,80 m. 3576 dwt.
Text: Christer Skiöld


BORNHOLM CEMENT passerar Kungsdalen 20/4 2008 på väg mot Lövholmen, Stockholm med cement.
BORNHOLM CEMENT
Foto: Lars Johnson

BORNHOLM CEMENT
Foto: Lars Johnson


MEKHANIK PYATLIN passerar Kungsdalen 20/4 2008 på väg mot Västerås med Ni-Katoder från Murmansk
MEKHANIK PYATLIN
Foto: Lars Johnson

MEKHANIK PYATLIN
Foto: Lars Johnson

MEKHANIK PYATLIN
Foto: Lars Johnson

MEKHANIK PYATLIN byggd 1992 på Osterreichische Schiffswerft i Linz, Österrike till Northern Shipping i Arkangelsk, Ryssland. Franskflaggad. Dimension: 85 m x 14 m. 2650 dwt.
Text: Christer Skiöld


Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan