Fartyg som passerat Kungsdalen 2007.
MALTA CEMENT lämnade cementkajen i Köping 07:50, slussade i Södertälje 15:10, passerar Kungsdalen 15:40 den 20/10 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1991 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland. Var beställd som LIDANES men fick
namnet LIDAN av "Partrederiet för m/s Lidan i Lidköping". Såld 2005 till Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S i Fyllingsdalen, Norge. Omdöpt till MALTA CEMENT med Nassau på Bahamas som hemmahamn.
LOA. 88,3 M x 13,2 M, 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld
SYDFART på sydgående, passerar Ragnhildsborg på väg mot Södertälje och slussning - 13/10 2007
Foto: Lars Johnson
Den 15/10 ca 45 minuter utanför Landsort fick SYDFART förskjutning i lasten, som bestod av cementplattor på pall. Sjöräddningen drog igång, så hon fick eskort av både lotsbåt och helikopter in på lugnt vatten. Därefter tog KBV 287 över och följde med till hamn.
Här ankommer SYDFART till Uthamnen i Södertälje.
Foto: Janne Johansson
Foto: Janne Johansson
Foto: Janne Johansson
Foto: Janne Johansson
Foto: Janne Johansson
Byggd 1879 i Torskog som OLOF TRÄTÄLJA. Levererad till
Gustav Silvén i Säffle som sålde henne till Billeruds Bruk i vars ägo hon
seglade till 1965. Såld och omdöpt till HAMNFJORD. Såld 1969 och omdöpt
till STIGFJORD. Såld 1972 och omdöpt till ANN. Såld 1977 till Sven Larry
Hansson, Rederi A/B Sydfart, Degerhamn, döpt till M/S SYDFART. Hemmahamn: Grönhögen.
LOA. 31,69 M x 6,52 M. 280 dwt. Maskin: Volvo Penta TMD 120A på 199 kW
7 knop
Fakta: Christer Skiöld
WESER HIGHWAY på sydgående från Södertälje sydhamn 23/9 2007
Det gäller att ta ut svängen när man skall passera Brandalsund
Foto: Bengt-Olof Lindgren
Foto: Bengt-Olof Lindgren
Foto: Bengt-Olof Lindgren
Foto: Bengt-Olof Lindgren
Foto: Bengt-Olof Lindgren
WESER HIGHWAY byggd på Usuki i Japan 1994 som FEEDERCAPTAIN
till EH Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Fartyget var registrerat i
Panama. Såld 2004 till European Sea Highway GmbH i Panama.
LOA: 99,90 M x 20,50 M, 3222 dwt. Maskin: B&W diesel på 3176 kW,
14,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
BW HELEN på väg in i Södertälje Kanal söderifrån, 26/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
på väg in i slussen
Foto: Lars Johnson
Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA
116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och
omdöpt till B.W. HELEN. (Finns som BALTIC VIKING under 2001, 2004 och 2005)
Fakta: Christer Skiöld
LISTER i Södertälje Uthamn - 26/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
LISTER, byggd 1997 som GRANEBORG till Reederei Frank Dahl M/S Graneborg
GmbH & Co KG, Drochtersen/Stade, Tyskland. Byggd på Bodewes Scheepswerf i Volharding Foxhol, Holland. Såld den 22/1 2007 och omdöpt till LISTER.
Flagg/Hemmahamn: Gibraltar. LOA 90,5 M x 13,6 M, 4113 dwt, 13 knop. Ägs av Uman Rederi i Sölvesborg. Gibraltaflaggad.
Fakta: Christer Skiöld
TRANS ODIN på väg till Södertälje Sydhamn - 21/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TRANS ODIN är byggd som ODIN på Sietas i Neuenfelde 1994.
LOA 96,4 M x 15,9 M, 4530 dwt. Ägs av Transatlantic European Service A/B
i Skärhamn. Hemmahamn St: Johns. (Finns som ODIN under 2004)
Fakta: Christer Skiöld
BW HELEN lossade i Köping och har nyligen slussat i Södertälje när hon passerar Fläsklösa - 21/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA
116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och
omdöpt till B.W. HELEN. (Finns som BALTIC VIKING under 2001, 2004 och 2005)
Fakta: Christer Skiöld
EUPHONY på väg från Köping och sydvart - 8/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
EUPHONY byggd 1983 till Östersröms Rederi A/B i Norrköping.
LOA 92,40 M x 15,20 M, 4402 dwt. Maskin: Deutz-MWM TBD
1950 kW. Ägs av Scandinavia Bulkers KS i Oslo, Norge. Gibraltarflaggad.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIC PRINT i den nya blå målningen. Har lossat i Södertälje Sydhamn - 8/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALTIC PRINT passerar Smörasken
Foto: Lars Johnson
BALTIC PRINT, byggd 1979 på Karlskronavarvet, varvsnummer 396.
LOA 110,0 M x 16,8 M, 3 328 dwt, 16 knop. Ägd av P/R Baltic Print i
Skärhamn. Förlängd på Finnboda Varv 1982 till 135,9 M, 4 623 dwt.
Fakta: Christer Skiöld
MIRA NOR, skall först slussa, sedan fortsätta till Nordkalk i Köping, 8/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
MIRA NOR, byggd 1981 på Astilleros del Atlantico SA i Santander,
Spanien. Sjösatt som CORCONTE till ett spanskt rederi.
Såld 1986 och döpt till ANGLO. Såld 1989 och döpt till CORRIENTE.
Såld 1993 till Hagland Shipping A/S i Haugesund, Norge och döpt
till MIRA NOR. LOA 80,9 M x 13,5 M, 3450 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld
WESER HIGHWAY har lossat bilar i Södertälje Sydhamn - 7/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
WESER HIGHWAY byggd på Usuki i Japan 1994 som FEEDERCAPTAIN
till EH Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Fartyget var registrerat i
Panama. Såld 2004 till European Sea Highway GmbH i Panama.
LOA: 99,90 M x 20,50 M, 3222 dwt. Maskin: B&W diesel på 3176 kW,
14,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
WISBY VERITY passerar Kungsdalen efter att ha lossat olja i Västerås - 7/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
WISBY VERITY byggd 2004 till Visby Tanker AB i Visby på Ferus Smit
i Leer, Tyskland. Fartygets hemmahamn är Kalmar. LOA 116,4 M x 15,3 M
7479 dwt, Maskin: Caterpillar-MAK M32C, 13 knop.
Fakta: Christer Skiöld
TRANS FREJ, på väg mot Västerås - 7/8 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TRANS FREJ byggd 1994 på Sietas i Neunenfelde, Tyskland som FREJ.
Såld 2006 till Seatrans DA i Norge och omdöpt till TRANS FREJ
LOA: 97,53 M x XX,xx M. Seglade 2006 under Antigua-Barbudaflagg
med St: Johns som hemmahamn.
Fakta: Christer Skiöld
TRANS ALREK, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TRANS ALREK, byggd på Shandong Province Weihai Shipyard i Kina, april 2006 som
CELTIC. LOA 99,6 M x 17,0 M 4900 dwt, 15,5 knop. Flagg: Antigua & Barbuda med
St. John som hemmahamn, ägs av P/R Trans Alrek.
Fakta: Christer Skiöld
NECKAR HIGHWAY, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Neckar Highway, byggd 1999 på Hegemann Rolandwerft i Tyskland. Levererad som
FEEDERPILOT till E.H. Harms GmbH i Tyskland. Maltaregistrerad. Såld 2004 till Gram
Feederpilot A/S i Oslo. Omdöpt i september 2004 till NECKAR HIGHWAY. Seglade 2005
med Cypernflagg och Limassol som hemmahamn. LOA 99,9 M x 19,7 M, 3387 dwt
varvsnummer 185. Maskin: 2 st. HaK diesel.
Fakta: Christer Skiöld
CARINA, Hamburg, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1990 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. Sjösatt som CARINA men
chartrades direkt av Containerships Ltd. Oy i Helsingfors, Finland och omdöpt
till CONTAINERSHIPS III. 1999 återfick hon namnet CARINA. LOA 122 M x 19 M, 6350
dwt, 16,5 knop, varvsnummer 1001. Ägs av Carina Shipping Ltd. St. Johns / Antigua & Barbudaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
Trångt vid Oljehamnen i dag
SATURNUS vid oljehamnen 23/3 2007
Mobilfoto: Conny Åslund
Mobilfoto: Conny Åslund
SATURNUS, Donsö, byggd 1990 hos FEAB i
Marstrand och utrustad på Söviknes Verft A/S i Sövik, Norge.
LOA 120,3 M x 17,8 M, 8 490 dwt, 13 knop.
Hette tidigare FUREVIK och ägdes av Furetank Rederi i Donsö.
Såld 2005 till Sirius Rederi i Donsö och omdöpt till SIRIUS.
Fakta: Christer Skiöld
FURE NORD vid Oljehamnen 23/3 2007
Mobilfoto: Conny Åslund
Mobilfoto: Conny Åslund
FURE NORD, byggd 2004 på Shanghai Edward i Shanghai, Kina.
Varvsnummer 129, 15999 dwt, LOA 144,0 M x 21,5 M, 15 knop
Ägare: P/R mt Fure Nord i Donsö.
Fakta: Christer Skiöld
CAPRICORN passerar Kungsdalen 10/3 2007 med destination Västerås lastad med 6 300 ton kol.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CAPRICORN, byggd 2000 på Bodewes i Hoogesand, Holland, varvsnummer
588, 6 715 dwt, LOA 118,6 M x 15, 2 M, 14 knop. Ägs av Capricorn Shipping Co BV i Ridderkerk, Holland.
Fakta: Christer Skiöld
VERA MUKHINA passerar Igelsta 26/2 2007
Foto: Conny Åslund
Foto: Conny Åslund
VERA MUKHINA, byggd 1973 på Hollming i Rauma, Finland, varvsnummer 203
LOA 97,6 M x 16, 2 M, 4471 dwt 14 knop. (Vera Mukhina var en känd rysk skulptris som trol. avled på 50-talet)
Northern Shipping, Ryssland.
Fakta: Christer Skiöld
BELGARD i Södertälje Uthamn 17/1 2007.
Hette från början Atria.
Foto: Conny Åslund
Belgard, byggd 1986 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 990,
Loa 88,0 M x 13,0 M, 2 973 dwt, 11 knop. Byggd som ATRIA för P/R Hans-Peter
Wegener, Tyskland. Såld 1999 till Nimmrich & Prahn GmbH, Tyskland och döpt
till EMSBROKER. Omdöpt 2000 till KEA, samma ägare. Såld 2002 till A/B Westco i
Skärhamn och omdöpt till AROSITA. Omdöpt till ATRIA (igen) 2004 och som ägare
finns P/R Arosita. (kan vara i Skärhamn). Såld 2005 till Bror Hussel Chartering
i Mariehamn på Åland.
Fakta: Christer Skiöld
ATRIA i Rotterdam
Foto: Mikael Janson
Lite om Atria av Mikael Janson: Hon köptes till Skärhamn 2000 i månads skiftet sept. –okt och fick charternamnet Arosita för Aros line / Siöwalls. Jag själv mönstrade på 25 okt 2000 och då hade dom varit igång 3-4 veckor. Efter Siöwalls konkurs i början av 2002 ändrades namnet till dopnamnet Atria och det skedde i Södertälje 23 januari, vid värmekraftverket. Jag mönstrade på den dagen och vi avgick nästa dag till Iggesund för att lasta pappersmassa till Lübeck.
Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan