Fartyg som passerat Kungsdalen 2007.


MALTA CEMENT lämnade cementkajen i Köping 07:50, slussade i Södertälje 15:10, passerar Kungsdalen 15:40 den 20/10 2007
Malta Cement
Foto: Lars Johnson

Malta Cement
Foto: Lars Johnson

Malta Cement
Foto: Lars Johnson

Byggd 1991 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland. Var beställd som LIDANES men fick namnet LIDAN av "Partrederiet för m/s Lidan i Lidköping". Såld 2005 till Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S i Fyllingsdalen, Norge. Omdöpt till MALTA CEMENT med Nassau på Bahamas som hemmahamn. LOA. 88,3 M x 13,2 M, 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld


SYDFART på sydgående, passerar Ragnhildsborg på väg mot Södertälje och slussning - 13/10 2007
Sydfart
Foto: Lars Johnson

Den 15/10 ca 45 minuter utanför Landsort fick SYDFART förskjutning i lasten, som bestod av cementplattor på pall. Sjöräddningen drog igång, så hon fick eskort av både lotsbåt och helikopter in på lugnt vatten. Därefter tog KBV 287 över och följde med till hamn.
Här ankommer SYDFART till Uthamnen i Södertälje.
Sydfart
Foto: Janne Johansson

Sydfart
Foto: Janne Johansson

Sydfart
Foto: Janne Johansson

Sydfart
Foto: Janne Johansson

Sydfart
Foto: Janne Johansson

Byggd 1879 i Torskog som OLOF TRÄTÄLJA. Levererad till Gustav Silvén i Säffle som sålde henne till Billeruds Bruk i vars ägo hon seglade till 1965. Såld och omdöpt till HAMNFJORD. Såld 1969 och omdöpt till STIGFJORD. Såld 1972 och omdöpt till ANN. Såld 1977 till Sven Larry Hansson, Rederi A/B Sydfart, Degerhamn, döpt till M/S SYDFART. Hemmahamn: Grönhögen. LOA. 31,69 M x 6,52 M. 280 dwt. Maskin: Volvo Penta TMD 120A på 199 kW 7 knop
Fakta: Christer Skiöld


WESER HIGHWAY på sydgående från Södertälje sydhamn 23/9 2007
Det gäller att ta ut svängen när man skall passera Brandalsund
BW Helen
Foto: Bengt-Olof Lindgren

BW Helen
Foto: Bengt-Olof Lindgren

BW Helen
Foto: Bengt-Olof Lindgren

BW Helen
Foto: Bengt-Olof Lindgren

BW Helen
Foto: Bengt-Olof Lindgren

WESER HIGHWAY byggd på Usuki i Japan 1994 som FEEDERCAPTAIN till EH Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Fartyget var registrerat i Panama. Såld 2004 till European Sea Highway GmbH i Panama. LOA: 99,90 M x 20,50 M, 3222 dwt. Maskin: B&W diesel på 3176 kW, 14,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


BW HELEN på väg in i Södertälje Kanal söderifrån, 26/8 2007
BW Helen
Foto: Lars Johnson

BW Helen
Foto: Lars Johnson

på väg in i slussen
BW Helen
Foto: Lars Johnson

Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA 116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och omdöpt till B.W. HELEN. (Finns som BALTIC VIKING under 2001, 2004 och 2005)
Fakta: Christer Skiöld


LISTER i Södertälje Uthamn - 26/8 2007
Lister
Foto: Lars Johnson

Lister
Foto: Lars Johnson

LISTER, byggd 1997 som GRANEBORG till Reederei Frank Dahl M/S Graneborg GmbH & Co KG, Drochtersen/Stade, Tyskland. Byggd på Bodewes Scheepswerf i Volharding Foxhol, Holland. Såld den 22/1 2007 och omdöpt till LISTER. Flagg/Hemmahamn: Gibraltar. LOA 90,5 M x 13,6 M, 4113 dwt, 13 knop. Ägs av Uman Rederi i Sölvesborg. Gibraltaflaggad.
Fakta: Christer Skiöld


TRANS ODIN på väg till Södertälje Sydhamn - 21/8 2007
Trans Odin
Foto: Lars Johnson

Trans Odin
Foto: Lars Johnson

Trans Odin
Foto: Lars Johnson

Trans Odin
Foto: Lars Johnson

TRANS ODIN är byggd som ODIN på Sietas i Neuenfelde 1994. LOA 96,4 M x 15,9 M, 4530 dwt. Ägs av Transatlantic European Service A/B i Skärhamn. Hemmahamn St: Johns. (Finns som ODIN under 2004)
Fakta: Christer Skiöld


BW HELEN lossade i Köping och har nyligen slussat i Södertälje när hon passerar Fläsklösa - 21/8 2007
BW Helen
Foto: Lars Johnson

BW Helen
Foto: Lars Johnson

BW Helen
Foto: Lars Johnson

BW Helen
Foto: Lars Johnson

Baltic Viking, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA 116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och omdöpt till B.W. HELEN. (Finns som BALTIC VIKING under 2001, 2004 och 2005)
Fakta: Christer Skiöld


EUPHONY på väg från Köping och sydvart - 8/8 2007
Euphony
Foto: Lars Johnson

Euphony
Foto: Lars Johnson

Euphony
Foto: Lars Johnson

EUPHONY byggd 1983 till Östersröms Rederi A/B i Norrköping. LOA 92,40 M x 15,20 M, 4402 dwt. Maskin: Deutz-MWM TBD 1950 kW. Ägs av Scandinavia Bulkers KS i Oslo, Norge. Gibraltarflaggad.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIC PRINT i den nya blå målningen. Har lossat i Södertälje Sydhamn - 8/8 2007
Baltic Print
Foto: Lars Johnson

Baltic Print
Foto: Lars Johnson

BALTIC PRINT passerar Smörasken
Baltic Print
Foto: Lars Johnson

BALTIC PRINT, byggd 1979 på Karlskronavarvet, varvsnummer 396. LOA 110,0 M x 16,8 M, 3 328 dwt, 16 knop. Ägd av P/R Baltic Print i Skärhamn. Förlängd på Finnboda Varv 1982 till 135,9 M, 4 623 dwt.
Fakta: Christer Skiöld


MIRA NOR, skall först slussa, sedan fortsätta till Nordkalk i Köping, 8/8 2007
Mira Nor
Foto: Lars Johnson

Mira Nor
Foto: Lars Johnson

Mira Nor
Foto: Lars Johnson

MIRA NOR, byggd 1981 på Astilleros del Atlantico SA i Santander, Spanien. Sjösatt som CORCONTE till ett spanskt rederi. Såld 1986 och döpt till ANGLO. Såld 1989 och döpt till CORRIENTE. Såld 1993 till Hagland Shipping A/S i Haugesund, Norge och döpt till MIRA NOR. LOA 80,9 M x 13,5 M, 3450 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld


WESER HIGHWAY har lossat bilar i Södertälje Sydhamn - 7/8 2007
Weser Highway
Foto: Lars Johnson

Weser Highway
Foto: Lars Johnson

Weser Highway
Foto: Lars Johnson

WESER HIGHWAY byggd på Usuki i Japan 1994 som FEEDERCAPTAIN till EH Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Fartyget var registrerat i Panama. Såld 2004 till European Sea Highway GmbH i Panama. LOA: 99,90 M x 20,50 M, 3222 dwt. Maskin: B&W diesel på 3176 kW, 14,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


WISBY VERITY passerar Kungsdalen efter att ha lossat olja i Västerås - 7/8 2007
Wisby Verity
Foto: Lars Johnson

Wisby Verity
Foto: Lars Johnson

WISBY VERITY byggd 2004 till Visby Tanker AB i Visby på Ferus Smit i Leer, Tyskland. Fartygets hemmahamn är Kalmar. LOA 116,4 M x 15,3 M 7479 dwt, Maskin: Caterpillar-MAK M32C, 13 knop.
Fakta: Christer Skiöld


TRANS FREJ, på väg mot Västerås - 7/8 2007
Trans Frej
Foto: Lars Johnson

Trans Frej
Foto: Lars Johnson

Trans Frej
Foto: Lars Johnson

TRANS FREJ byggd 1994 på Sietas i Neunenfelde, Tyskland som FREJ. Såld 2006 till Seatrans DA i Norge och omdöpt till TRANS FREJ LOA: 97,53 M x XX,xx M. Seglade 2006 under Antigua-Barbudaflagg med St: Johns som hemmahamn.
Fakta: Christer Skiöld


TRANS ALREK, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Trans Alrek
Foto: Lars Johnson

Trans Alrek
Foto: Lars Johnson

TRANS ALREK, byggd på Shandong Province Weihai Shipyard i Kina, april 2006 som CELTIC. LOA 99,6 M x 17,0 M 4900 dwt, 15,5 knop. Flagg: Antigua & Barbuda med St. John som hemmahamn, ägs av P/R Trans Alrek.
Fakta: Christer Skiöld


NECKAR HIGHWAY, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Neckar Highway
Foto: Lars Johnson

Neckar Highway
Foto: Lars Johnson

Neckar Highway, byggd 1999 på Hegemann Rolandwerft i Tyskland. Levererad som FEEDERPILOT till E.H. Harms GmbH i Tyskland. Maltaregistrerad. Såld 2004 till Gram Feederpilot A/S i Oslo. Omdöpt i september 2004 till NECKAR HIGHWAY. Seglade 2005 med Cypernflagg och Limassol som hemmahamn. LOA 99,9 M x 19,7 M, 3387 dwt varvsnummer 185. Maskin: 2 st. HaK diesel.
Fakta: Christer Skiöld


CARINA, Hamburg, passerar på Midsommaraftonen 22/6 2007
Carina
Foto: Lars Johnson

Carina
Foto: Lars Johnson

Byggd 1990 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. Sjösatt som CARINA men chartrades direkt av Containerships Ltd. Oy i Helsingfors, Finland och omdöpt till CONTAINERSHIPS III. 1999 återfick hon namnet CARINA. LOA 122 M x 19 M, 6350 dwt, 16,5 knop, varvsnummer 1001. Ägs av Carina Shipping Ltd. St. Johns / Antigua & Barbudaflagg.
Fakta: Christer Skiöld


Trångt vid Oljehamnen i dag
SATURNUS vid oljehamnen 23/3 2007
Sturnus
Mobilfoto: Conny Åslund

Sturnus
Mobilfoto: Conny Åslund

SATURNUS, Donsö, byggd 1990 hos FEAB i Marstrand och utrustad på Söviknes Verft A/S i Sövik, Norge. LOA 120,3 M x 17,8 M, 8 490 dwt, 13 knop. Hette tidigare FUREVIK och ägdes av Furetank Rederi i Donsö. Såld 2005 till Sirius Rederi i Donsö och omdöpt till SIRIUS.
Fakta: Christer Skiöld

FURE NORD vid Oljehamnen 23/3 2007
Fure Nord
Mobilfoto: Conny Åslund

Fure Nord
Mobilfoto: Conny Åslund

FURE NORD, byggd 2004 på Shanghai Edward i Shanghai, Kina. Varvsnummer 129, 15999 dwt, LOA 144,0 M x 21,5 M, 15 knop Ägare: P/R mt Fure Nord i Donsö.
Fakta: Christer Skiöld


CAPRICORN passerar Kungsdalen 10/3 2007 med destination Västerås lastad med 6 300 ton kol.
Capricorn
Foto: Lars Johnson

Capricorn
Foto: Lars Johnson

Capricorn
Foto: Lars Johnson

CAPRICORN, byggd 2000 på Bodewes i Hoogesand, Holland, varvsnummer 588, 6 715 dwt, LOA 118,6 M x 15, 2 M, 14 knop. Ägs av Capricorn Shipping Co BV i Ridderkerk, Holland.
Fakta: Christer Skiöld


VERA MUKHINA passerar Igelsta 26/2 2007
Vera Mukhina
Foto: Conny Åslund
Vera Mukhina
Foto: Conny Åslund

VERA MUKHINA, byggd 1973 på Hollming i Rauma, Finland, varvsnummer 203 LOA 97,6 M x 16, 2 M, 4471 dwt 14 knop. (Vera Mukhina var en känd rysk skulptris som trol. avled på 50-talet) Northern Shipping, Ryssland.
Fakta: Christer Skiöld


BELGARD i Södertälje Uthamn 17/1 2007.
Hette från början Atria.
Belgard
Foto: Conny Åslund

Belgard, byggd 1986 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 990, Loa 88,0 M x 13,0 M, 2 973 dwt, 11 knop. Byggd som ATRIA för P/R Hans-Peter Wegener, Tyskland. Såld 1999 till Nimmrich & Prahn GmbH, Tyskland och döpt till EMSBROKER. Omdöpt 2000 till KEA, samma ägare. Såld 2002 till A/B Westco i Skärhamn och omdöpt till AROSITA. Omdöpt till ATRIA (igen) 2004 och som ägare finns P/R Arosita. (kan vara i Skärhamn). Såld 2005 till Bror Hussel Chartering i Mariehamn på Åland.
Fakta: Christer Skiöld

ATRIA i Rotterdam
Atria
Foto: Mikael Janson

Lite om Atria av Mikael Janson: Hon köptes till Skärhamn 2000 i månads skiftet sept. –okt och fick charternamnet Arosita för Aros line / Siöwalls. Jag själv mönstrade på 25 okt 2000 och då hade dom varit igång 3-4 veckor. Efter Siöwalls konkurs i början av 2002 ändrades namnet till dopnamnet Atria och det skedde i Södertälje 23 januari, vid värmekraftverket. Jag mönstrade på den dagen och vi avgick nästa dag till Iggesund för att lasta pappersmassa till Lübeck.


Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan