Fartyg som passerat Kungsdalen 2006.
HEIKE passerar Kungsdalen 6/7 2006 på väg till Södertälje Sydhamn.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
HEIKE, byggd 1998 på Krögerwerft, Rendsburg, Tyskland. Varvsnummer 1544
LOA 98,4 M x 16,9 M. 4 834 dwt, MAN B&W diesel Fredrikshavn A/S på 2940 kW. 15,5 knop. Omdöpt i movember 2009 till SIDER PANREA.
Fakta: Christer Skiöld
NORRVIK passerar Kungsdalen 5/7 2006.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NORRVIK, byggd 1979 på Sietas, Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 836.
LOA 80,3 M x 13,8 M, 1 906 dwt, 13,5 knop. Bar före 2002 namnet LADY BOS,
ägd av P/R för Lady Bos i Skärhamn. (Se Kungsdalen 1997)
Fakta: Christer Skiöld
WILSON CAEN passerar Kungsdalen 5/7 2006.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
WILSON CAEN, byggd 1998 på Slovenske Lodenice i Komarno, Slovakien.
Varvsnummer 3007. LOA 99,9 M x 12,8 M, 4 435 dwt, 13 knop.
Bar före 2004 namnet DUTCH NAVIGATOR.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIC PRINT passerar Kungsdalen 5/7 2006, kl 13.04, på väg till Södertälje Sydhamn.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALTIC PRINT passerar Kungsdalen 5/7 2006, kl 15.31, på väg från Södertälje Sydhamn.
Foto: Lars Johnson
BALTIC PRINT, byggd 1979 på Karlskronavarvet, varvsnummer 396.
LOA 110,0 M x 16,8 M, 3 328 dwt, Wichmann 9AXA6 Diesel, 16 knop. Ägd av P/R Baltic Print i
Skärhamn. Förlängd på Finnboda Varv 1982 till 135,9 M, 4 623 dwt. Låg upplagd i Göteborg 2009.
Fakta: Christer Skiöld
PILIGRIM 2 med hemmahamn Phnom Pehn passerar Kungsdalen 4/7 2006, efter att tidigare ha lämnat Västerås.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd på Elbewerften i
Rosslau, DDR som TK-2 den 20-6 1988. LOA 82,00 M x 11,80 M, 1 649 dwt.
Maskin: 2 x 441 kw. av DDR typ. Omdöpt samma år (1988) till TAVRIYA-2.
Såld 2001 till Halaris Shipping Co. Ltd med brevlåda i Kingstown och c/o-
adress i Astrakan, Ryssland och omdöpt till PILIGRIM 2. Hemmahamn i
Pnom-Penh och Cambodiaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
BORDEN har lämnat Södertälje sydhamn och passerar Kungsdalen 4/7 2006.
Foto: Lars Johnson
BORDEN, byggd 1977 på Fredrikstad Mek. Verk. i Norge, varvsnummer 430, LOA
142,32 M x 19,21 M, 18 knop. Levererad i juni 1977 till Oy Seabulk Line AB i Åbo
med namnet BORE SKY. Omdöpt 1991 till BLUE SKY, såld 1992 och omdöpt till
BORDEN. Utchartrad till CETAM 2002 och omdöpt till CETAM VICTORIAE. Efter charterns
slut 2004 återfick hon namnet BORDEN.
Fakta: Christer Skiöld
SATURNUS har lämnat oljehamnen i Södertälje och passerar Kungsdalen 4/7 2006.
Foto: Lars Johnson
SATURNUS, Donsö, byggd 1990 hos FEAB i
Marstrand och utrustad på Söviknes Verft A/S i Sövik, Norge.
LOA 120,3 M x 17,8 M, 8 490 dwt, 13 knop.
Hette tidigare FUREVIK och ägdes av Furetank Rederi i Donsö.
Såld 2005 till Sirius Rederi i Donsö och omdöpt till SIRIUS.
Fakta: Christer Skiöld
LISTERVIK passerar Kungsdalen 24/6 2006.
Foto: Lars Johnson
LISTERVIK byggd 1996 som Ida Rambow på Bodewes Volharding i Foxhol,
Holland. Ägd av H & W Rambow i Tyskland. Seglade troligtvis under
Gibraltarflagg. LOA 90,2 M x 13,7 M, 4 112 dwt, 13 knop. Såld 2005
till Mattson Rederierna i Sölvesborg och omdöpt till Listervik, seglar under Gibraltarflagg.
Fakta: Christer Skiöld
NORHEIM på väg mot Odals kaj i Uthamnen, Södertälje 19/6 2006.
Foto: Conny Åslund
Foto: Conny Åslund
Foto: Conny Åslund
Foto: Conny Åslund
NORHEIM, byggd 2000 på Severnaya varv i St. Petersburg, Ryssland. Utrustad
på Marynarki i Gdynia, Polen, varvsnummer 436. Dwt. 6 847, LOA 109,7M x
17,8 M, 12,5 knop. Såld i juli 2008 tiill OMG Shipping Company Ltd. (Viborg Shipping Co.) och omdöpt till
OMG TOSNO. Marshall Island flagg
Fakta: Christer Skiöld
OOCL NARVA passerar Kungsdalen 7/5 2006 på väg mot Södertälje Sydhamn.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
OOCL Narva, byggd 2004 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland som Finnlandia.
Varvsnummer 1207, LOA 134,4 M x 22,5 M, 18,5 knop. Såld 2005 och
omdöpt till OOCL Narva.
Fakta: Christer Skiöld
Philipp Essberger passerar Kungsdalen 7/5 2006, efter att ha lossat i Södertälje oljehamn.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
PHILIPP ESSBERGER, byggd 2003 på Baltiyskiy
Zavod i St. Petersburg, Ryssland, 5738 dwt, LOA 100,0 M x 16,5 M, 15 knop,
varvsnummer 5201.
Fakta: Christer Skiöld
Ute S passerar Kungsdalen 26/3 2006, på väg mot Västerås.
Foto: Lars Johnson
Ute S byggd 1999 på Navol i Oltenita, Rumänien.
Utrustad på Kroeger Werft i Schacht-Audorf, Tyskland.
LOA 99,6 M x 16,9 M, 4810 dwt, 15,5 knop. Rederi:
TransAtlantic i Skärhamn.
Fakta: Christer Skiöld
Foto: Lars Johnson
Bothniaborg i Sydhamnen 13/3 2006.
Foto: Conny Åslund
Bothniaborg. Skrovet är byggt 2004 på Daewoo Mangalia Haevy Industries
i Rumänien med varvsnummer 4016. Utrustad vid Frisian Welgelegen i
Harlingen, Holland till Wagenborg Shipping B.V. i Holland. 8 600 dwt
LOA 153,6 M x 21,6 M, 16,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
Bro Gemini i Slussen 10/3 2006.
Foto: Conny Åslund
Bro Gemini, byggd 2003 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland, med
varvsnummer 340, 7559 dwt, LOA 115, 0 M x 15,3 M, 13 knop.
Fakta: Christer Skiöld
Bro Granite i Sydhamnen 7/3 2006.
Foto: Conny Åslund
Bro Granite, byggd 2004, varvsnummer 343, 12 knop, 7 550 dwt. Rederi: Rederij Bro Granite i Delfzijl, Holland. Loa 115,0 M x 15,3 M, 13 knop.
Fakta: Christer Skiöld
Christian Essberger i Linasundet 5/2 2006.
Foto: Conny Åslund
Christian Essberger, byggd 2000 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 1164, 4705 dwt, LOA: 100,0 M x 15,5 M, 15 knop. Rederi:
Navegar Companhis Portugesa de Navegacao i Portugal, hemmahamn
Maderia.
Fakta: Christer Skiöld
Thames Highway i Sydhamnen 24/1 2006.
Foto: Conny Åslund
THAMES HIGHWAY, byggd 2005 på Stocznia Gdynia S.A. i Polen, varvnr. B 8245/2.
LOA 148,0 M x 25,0 M, 7 750 dwt, 19 knop. I trafik på Nordeuropa-Sverige-Finland-
Ryssland.
Fakta: Christer Skiöld
Amanda med hemmahamn Madeira i Uthamnen 22/1 2006.
Foto: Conny Åslund
AMANDA, byggd 2005 i Tuzla, Bosnien/Hercegovina, varvsnr 71, LOA 119,1 M x 16,9 M
6 954 dwt, 14 knop. Sjösatt som PAKIZE S. Rederi: Amanda Sg. Ltd. Maderia, Portugal.
Fakta: Christer Skiöld
Lona 17/1 2006.
Foto: Conny Åslund
Lona, byggd 1972 på Leninvarvet i Gdansk, Polen som SOKNATUN till Stavship, Mehling
& Co i Stavanger, Norge.
LOA 84,2 M x 13,6 M, 2 958 dwt, Maskin: MAK på
1471 kW. 12,5 knop. Såld 1993 till Jan Harald Tjosfoll i
Akrehamn, Norge.och omdöpt tll BULK MASTER.
Såld 1995 till Loyal Trader A/S i Sandefjord, Norge och omdöpt till LOYAL TRADER.
Såld 2003 till Lupin Shipping i Varberg, Sverige och omdöpt till LONA. St. Vincent och
Grenadines flagg med Kingstown som hemmahamn.
Fakta: Christer Skiöld
Tillbaka till sjöfatrssidan
Tillbaka till startsidan