Följande bilder är tagna vid Kungsdalen och Södertälje under 2004.

The following pictures are photos from Kungsdalen and Södertälje, during 2004.

M/S STERNÖ (Karlshamn), 9 april 2004
Sternö"
Foto: Lars Johnson

Sternö"
Foto: Lars Johnson

STERNÖ, byggd 1970 i Appingedam (aktern) och Delfzijl (för och lastrum). LOA 75,69 M x 11,03 M, 1 372 dwt, 12 knop. Maskin: Klöckner-Humbold- Deutz RBV8M545. Sjösatt som OSTERSTROM, levererad som MARIONA, döpt 1972 till OSTERSTROM, 1983 till SETO (Danmark) Såld 1984 till Feduera Rederi A/B i Karlshamn och omdöpt till STERNÖ. Blev vid köpet ombyggd till självlossare på Fartygsmekano i Helsingborg.
Text: Christer Skiöld


ENGELSBERG (Stockholm), 8 maj 2004
Engelsberg
Foto: Lars Johnson

ENGELSBERG, 30 juni 2004
Engelsberg
Foto: Lars Johnson

ENGELSBERG, 30 juni 2004
Engelsberg
Foto: Lars Johnson

ENGELSBERG, byggd i Sölvesborg 1969 till A/B Nynäs Petroleum i Stockholm. Dimension; loa; 106,50 M x 15,65 M x 5,66 M. 3820 dwt. Maskin: 4 st. Hedemora-Pielstick V6/15 diesel. Förlängd på Sölvesborgs Varv 1976 till 123,3 M, nytt tonnage 5148 dwt. 1997 byggde man om fartyget samtidigt som man satte in en Wärtsilä 6L32 diesel maskin på 2700 HKR. Samtidigt tog man bort de två skorstenar på sidorna och satte dit en rundare i centelinjen.. Såld 1984 till Axel Johnson Chemical A/B i Stockholm, samma namn. Registrerad 1985 på Rederi A/B Lexa i Stockholm, samma namn. Registrerad 1991 på Rederi A/B Nynäs Petrolium i Stockholm, samma namn. Registrerad 1998 på Rederi A/B Engelsberg (Nynäs Petrolium) i Stockholm, samma namn. Utchartrad 2000 till Broström Shipping Management, samma namn. Såld 2004 till Rio Ship Management SA i Madrid, Spanien och omdöpt till RIO GRANDE. Fartyget är registrerat i Sverige eftersom drifte sköts genom dotterbolaget Rio Ships International A/B i Malmö. Överförd 2006 till Management Northern Tanker och satt under Marshall Island flagg, samma namn. Såld 2008 till Romen Inc. i Panama och omdöpt till CIUDAD DE ARAUCA.
Text: Christer Skiöld


HANNES (Kingstown), 8 maj 2004
Hannes
Foto: Lars Johnson

Hannes
Foto: Lars Johnson

HANNES, byggd 1971 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 665, LOA 88,5 M x 13,9 M 2 500 dwt, 14 knop. Levererad som HANNES KNÜPPEL ägd av Hans Herman Knüppel, Tyskland 1973 PINTO, 1973 (igen) MARGARET KNÜPPEL, 1976 MARGARET, 1984 SKANDEN, ägd av Rederi A/B Engship i Åbo, 1991 HACKLIN BLUE. ägd av Rederi A/B Ruby i Skärhamn, 1992 CARINA, 1993 CORALLI, ägd av Pe-Be Shipping A/S Sarpsborg, 1996 BREMER BANKEN, rederi som ovan, 1998 CORALLI, rederi som ovan, 2002 CORALLY, 2003 HANNES ägd av Naxos Shipping, Panamaflagg, Seglar 2006 under Panamaflagg.
Text: Christer Skiöld


LISTERLAND, 8 maj 2004
Listerland"
Foto: Lars Johnson

Listerland"
Foto: Lars Johnson

Byggd 1994 troligen för Wagenborg. Maj 2005 döpt till PIONEER och i april 2004 till LISTERLAND.
Info: Håkan Gärdvall


BALTIC PRESS har just passerat Brandalssund, på väg till Södertälje Sydhamn.

Tryck på bilden för att se fler bilder.
Baltic
Foto: Lars Johnson

BALTIC PRESS, byggd 1979 på Karlskronavarvet, varvsnummer 395, LOA 110.01 M x 16,79 M, 3400 dwt. Maskin: 1 st Wichmann 9AXAG diesel, 12,5 knop. Förlängd 1982 på Finnnbodavarvet till 135,50 M, nytt dwt 4623. Levererad till P/R Baltic Presss i Skärhamn. Senare överförd till Novator Rederi A/B i Norrköping. I trafik för Holmens Bruk mellan Sverige och kontinenten. I fart 2006.
Text: Christer Skiöld


ÖSTANVIK (Slite) passerar Kungsdalen den 7 maj 2004 på väg söderut.
Östanvik"
Foto: Lars Johnson

Byggd på Sölvesborgs varv, Sölvesborg 1974. Varvsnummer 83
107,03 x 16,03 x 6,0 m. 3956/1587 ton. 4 940 d.w.t.
Maskin: Lindholmens Motor A/B/ Pielstick 8PC-2-5L-400 på 5000 HKR (3 675 kW).
Har sålts av Cementa Transport AB till Klaveness Cement Logistics AB, Oslo (060314). Ägs av Cementa A/B Rederiet i Danderyd, Stockholm. Hemmahamn: Slite.
Text: Christer Skiöld


Okänd ryss, 29 juni, 2004.
okänd ryss
Foto: Lars Johnson

okänd ryss
Foto: Lars Johnson


ATRIA, 29 juni 2004.
Atria
Foto: Lars Johnson

ATRIA, 6 juli 2004.
Atria
Foto: Lars Johnson

ATRIA, 3 augusti 2004.
Atria
Foto: Lars Johnson

ATRIA, byggd 1986 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. LOA 88,0 M x 13,0 M, 2973 dwt, 11 knop, varvsnummer 990. Omdöpt till EMSBROKER 1999. 2000 till KEA. Och till AROSITA samma år. Fick namnet ATRIA 2002.
Text: Christer Skiöld


DEBORA i kvällsskymning 30/6 2004
Debona
Foto: Lars Johnson

Debona
Foto: Lars Johnson

DEBORA, byggd 1965 på Nobiskrugwerft i Rendsburg, Tyskland som CREMON till H M Gehrckens i Hamburg. Såld 1972 till Samos Prosperity Maritime Corp. i Pireus, samma namn. Såld 1975 till P/R M/S "Conti Liban" (Contimar Zander & Schlieker) i Hamburg och omdöpt till CONTI LIBAN. Registrerad i Panama 1979. Såld 1983 till Hast Shipping A/B i Åhus och omdöpt till LILL-NINA. Såld 1988 till Latin Export Ltd. (Shipping Management S.A.M. c/o V SHIPS) i Nassau, Bahamas. Omdöpt till PORRINA. Såld 1990 till Pelmar Shipping A/B (Sandhammaren Shipping A/B) i Åhus och omdöpt till DEBORA. Såld 1991 till P/R Debora (Flood Management A/B) i Åhus. Såld 1993 till A/B Debora i Åhus. Såld 1998 till Wave Cruiser Ltd, Gibraltar (Nejdan Shipping A/S, Halden) Oslo. Övertagen 2000 av Sunbay Management A/S i Bergen, samma namn. Övertagen 2001 av M Hannerstad A/S i Halden, samma namn. LOA 94,10 M x 13,20 M, 3228 dwt. Maskin: MAK KIel GmbH 8 cyl. diesel typ 2 SA på 2200 HKR, 13,5 knop.
Text: Christer Skiöld


FREJ, 30 juni 2004.
Frej
Foto: Lars Johnson

Frej
Foto: Lars Johnson

FREJ byggd i november 1994 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. LOA 96,4 M x 15,9 M x 5,94 M, 4530 dwt. Omdöpt till TRANSFREJ omkring 2005 och ägd av TransAtlantic i Skärhamn.
Text: Christer Skiöld


ÖSTANHAV (Lidköping), 30 juni 2004.
Ostanhav
Foto: Lars Johnson

Ostanhav
Foto: Lars Johnson

Ostanhav
Foto: Lars Johnson

ÖSTANHAV byggd på Falkenbergs varv för Thunbolaget i Lidköping 1983. Förlängd 1987 på Meyer Werft i Papenburg, Tyskland. LOA 108,51 M x 12,97 M, 5800 dwt.
Text: Christer Skiöld


COSMEA, 30 juni 2004.
Cosmea
Foto: Lars Johnson

Cosmea
Foto: Lars Johnson

COSMEA, byggd 1990 på Damen Bergum i Bergum, Holland, varvsnummer 8257 LOA 82,5 M x 12,5 M, 2 620 dwt. Maskin: Krupp MAK på 1200 kW., 11 knop. Utrustad i Damen Gorinchem, Holland. Såld 2007 till BWK Schiffinvest GmbH & Co. KG. M/S "RMS Wanheim" och omdöpt till RMS WANHEIM. Hemmahamn St. Johns. Antigua & Barbudaflagg.
Text: Christer Skiöld


NORRVIK, 30 juni 2004.
Norrvik
Foto: Lars Johnson

Norrvik
Foto: Lars Johnson

NORRVIK, 13 juli 2004.
Norrvik
Foto: Lars Johnson

NORRVIK, byggd 1979 på Sietas, Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 836. LOA 80,3 M x 13,8 M, 1 906 dwt, 13,5 knop. Bar före 2002 namnet LADY BOS, ägd av P/R för Lady Bos i Skärhamn. (Se Kungsdalen 1997)
NORRVIK ägs av M/V Norrvik GmbH & Co KG. Hemmahamn. Douglas. Isle of Man flagg.
Fakta: Christer Skiöld


KARMA, 1 juli 2004.
Karma
Foto: Lars Johnson

Karma
Foto: Lars Johnson


HENNY, 1 juli 2004.
Henny
Foto: Lars Johnson

Henny
Foto: Lars Johnson

HENNY, byggd 1997 på Krogerwerft i Rendsburg. 4834 dwt, LOA 98,4 M x 16,9 M. HENNY ägdes av KG M/S Henny Schiffartsgeselshaft. mbH & Co. i Rendsburg. Omdöpt i oktober 2009 till SIDER CAPRI. Maltaflagg
Text: Christer Skiöld


UTE, (Stade Tyskland) 1 juli 2004.
Ute
Foto: Lars Johnson

Ute
Foto: Lars Johnson

UTE, byggd på Navol i Oltenita, Rumänien 1999. Utrustad på Kroeger Werft i Schacht-Audorf, Tyskland. LOA 99,6 M x 16, 9 M, 4810 dwt, 15,5 knop. Såld 2009 till Amasus Shipping B.V. i Delfzyl, Holland och omdöpt till PRIDE OF SNEEK
Text: Christer Skiöld


ODIN, 1 juli 2004.
Odin
Foto: Lars Johnson

Odin
Foto: Lars Johnson

Byggd som ODIN på Sietas i Neuenfelde 1994. LOA 96,4 M x 15,9 M, 4530 dwt. Ägs av Transatlantic European Service A/B i Skärhamn. Hemmahamn St: Johns. (Finns som TRANS ODIN under 2007)
Fakta: Christer Skiöld


THUNDER, 1 juli 2004.
Thunder
Foto: Lars Johnson

Thunder
Foto: Lars Johnson

Thunder
Foto: Lars Johnson

THUNDER, byggd 1984 som LANDKIRCHEN hos Hugo Peters Shiffbau i Wewelsfleth, Tyskland. Omdöpt 1993 till PALOMA och 1996 till PALOMA I. 1993 bar hon namnet SANDFELD för att 1999 säljas till Partenreederei M/S Thunder, (Erwin Strahlman, Marne) Tyskland. Hemmahamn: St Johns Antigua & Barbudaflagg. LOA 82,45 M x 11,30 M, 1631 dwt. Maskin: KHD diesel typ SBA 8M528 på 441 kW, 10,5 knop.
Text: Christer Skiöld


NORDICA, 6 juli 2004.
Nordica
Foto: Lars Johnson

Nordica
Foto: Lars Johnson

NORDICA byggd på Martin Jansen i Leer, Tyskland 1980. LOA 80.7 M x 15, 8 M. Varvsnummer 163, 3441 dwt, 12,5 knop. Levererad som OOSTZEE. Omdöpt i november 1982 till SAVONIA. Återfick namnet OOSTZEE igen 1983. Omdöpt i oktober 1994 till LOUISE GREEN och såld 1995 till Gulfanger Shipping Co. Ltd i Limassol, Cypern, samma namn. Omdöpt 1996 till TRINITY SQUARE. Omdöpt i november 1998 till SANDY CAY och såld i juli 1999 till Unisand Shipping Co. Ltd i Limassol, Cypern. Chartrad, samma år, av Wilhelm Tietjen i Hamburg och omdöpt till NORDICA Såld i oktober 2004 till Rea Maritime Corp. i Panama och omdöpt till LADY REA. Såld 2006 till Dream Hills Trading Inc. i Panama och omdöpt till EVGENIY VASILYEV.
Text: Christer Skiöld


OLIVIA, 6 juli 2004.
Nordica
Foto: Lars Johnson

Nordica
Foto: Lars Johnson

Olivia, byggd 1978 på Scheepswerft J Pattje i Waterhuizen, Holland som ALTAPPEN till B.V. Equator i Rotterdam. Såld den 4/ 1986 till Noordlijn Holding B.V. i Delfzijl, Holland och omdöpt till CINDY. Omdöpt till CAROLINA den 8/1 1990. Omdöpt till FJORD STAR den 25/10 1993. Såld den 1/9 1995 till Cymoon Shipping Co. Ltd i Limassol, Cypern och omdöpt till OLIVIA. Såld den 27/6 2005 till Bluegate Shipping Co i Tirana, Albanien. Omdöpt till OLIVIA I med hemmahamn i Panama. LOA 80,7 M x 14,3 M, 3050 dwt. 12 knop.
Text: Christer Skiöld


DAN TRIMMER, 5 juli 2004.
Dan Trimmer
Foto: Lars Johnson

Dan Trimmer
Foto: Lars Johnson

Dan Trimmer
Foto: Lars Johnson

Byggd 1976 på Wroclawska i Wroclaw, Polen som FRENDE NORDEN til ett danskt rederi. LOA 50,0 M x 9,0 M, 768 dwt, 9 knop.
1976 FRENDO NORDEN ägd av Frendo London Ltd. i London. Såld 1977 till Rotherfield Transport Ltd, i London och omdöpt till ANGELA HELEN. Såld 1981 till Golden Age Marine Ltd. i Limassol, Cypern och omdöpt till BULK SEA Överförd 1985 till Golden Age Marine Ltd. (Jac van der Plasse Jr. BV) Limassol, Cypern och omdöpt till ESPERANZA. Överförd 1987 till Golden Age Marine Ltd. (H & M Marine Service Ltd) Limassol, Cypern och omdöpt till BULK SEA. Såld 1989 till Sjötransporter, Jansson & Co. A/B i Värmö, Sverige och omdöpt till WESTANVIND. Såld 1995 till Gösta Erikssons Rederi A/B (L Svensson Shipping A/B, Ingmarsö, Sverige och omdöpt till ANGELA HELEN. Såld 1998 till Partrederiet Venus V (Alba Shipping Ltd A/S) i Aalborg, Danmark och omdöpt till DAN TRIMMER.
Text: Christer Skiöld


SWING, 13 juli 2004.
Swing
Foto: Lars Johnson

Swing
Foto: Lars Johnson

SWING, byggd 1999 på Bodewes i Hoogezand, Holland med varvsnummer 586. LOA, 90,4 M x 13,6 M, 4 200 dwt. Maskin: MAK 8M25 på 2400 kW. 13,5 knop.
SWING, ägd av Amstelstrand Management i Ridderkerk, Holland. Såld 2009 till Transatlantic European Service A/B i Rotterdam, Holland och omdöpt till TRANSWING.
Fakta: Christer Skiöld


WILSON LEITH, 14 juli. 2004.
Wilson Leith
Foto: Lars Johnson

Wilson Leith
Foto: Lars Johnson

Wilson Leith
Foto: Lars Johnson

WILSON LEITH, byggd 1997 på Slovenske Lodenice i Komarno, Slovakien. LOA 88,0 M x 12,8 M. Sjösatt som NORTHERN LURNES. 1997 till 2002 bar hon namnet NOTHERN LAUNES. Såld 2002 till Wilson Shipping i Bergen, Norge.
Text: Christer Skiöld


FEEDERCHIEF, 15 juli 2004.
Feederchief
Foto: Lars Johnson

FEEDERCHIEF, 5 augusti 2004.
Feederchief
Foto: Lars Johnson

Feederchief
Foto: Lars Johnson

FEEDERCHIEF byggd 1993 på Usuki Zosensho i Usuki, Japan. Loa 99,9 Mx 20,5 M, varvsnummer 1622, 3222 dwt. Maskin: 1 st. B&W diesel, 14,5 knop. Levererad till E.H. Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Omdöpt 2004 till SCHELDE HIGHWAY med Panamaflagg
Text: Christer Skiöld


AGILA, 15 juli 2004.
Agila
Foto: Lars Johnson

Agila
Foto: Lars Johnson

AGILA, sjösatt som ALESSANDRA LEHMAN 1995. Byggd på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 1102, Loa 97,3 M x 16,2 M, 4550 dwt, 14,5 knop. Omdöpt 2006 till TRANS AGILA och seglar under Antigua & Barbudaflagg.
Text: Christer Skiöld


MINCHEN D, 3 augusti 2004.
Minchen D
Foto: Lars Johnson

Minchen D
Foto: Lars Johnson

Minchen D
Foto: Lars Johnson

MINCHEN D, byggd på Sietas i Neunenfelde, Tyskland 1978 som SCHULAU. LOA 72,3 M x 12,8 M, 2025 dwt, 12,5 knop. Såld 1999 till RMS Lubeck Schiffahrtsgesellschaft mbH och omdöpt till MINCHEN D. Seglar under Antigua & Barbudaflagg med hemmahamn St: Johns.
Fakta: Christer Skiöld


FAGERVIK, 3 augusti 2004.
Fagervik
Foto: Lars Johnson

Fagervik
Foto: Lars Johnson

Byggd 1980 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland och levererad som FIGAROS. Loa 80,3 M x 13,9 M, varvsnummer 891,13,5 knop, 1906 dwt. Omdöpt 1989 till UNAMAR, 1992 till FIGAROS (igen), såld 2002 till Jönsson Nova-bolagen i Norrköping och döpt till FAGERVIK. Seglade 2006 under Antigua & Barbudaflagg.
Text: Christer Skiöld


TÄRNFORS, 4 augusti 2004.
Tärnfors
Foto: Lars Johnson

Tärnfors
Foto: Lars Johnson

Tärnfors
Foto: Lars Johnson

TÄRNFORS, 11 augusti 2004.
Tärnfors
Foto: Lars Johnson

Byggd 1998 på Qiuxin i Shanghai, Kina. Sjösatt som GUERVIK. Senare TÄRNFORS. Loa 115,1 M x 18,2 M, 8245 dwt, 14 knop, varvsnummer 1254. Ägd av Tärntank Rederi A/B i Donsö. I trafik 2006.
Text: Christer Skiöld


NORDANVIND, 4 augusti 2004.
Nordanvind
Foto: Lars Johnson

Nordanvind
Foto: Lars Johnson

NORDANVIND, 10 augusti 2004.
Nordanvind
Foto: Lars Johnson

JCTB/SFWP – 1422 (3/8 1894)
Byggd 1894 vid Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm NB 237 (Stål)
37,18 x 5,80 x 2,32 m - 246,21 / 177,55 (MB 1894)
45,21 x 6,00 x 2,80 m - 188 / 89 (e. förl. 1983)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin 100 Ihk ersatt ca 1950 med en okänd motor på 150 Ehk. Fick 2 st. Penta Diesel på 300 Ehk 1965, och 2 st. Scania diesel 470 Ehk 1979
Byggd för Ångfartygsföreningen AB, Haparanda som HAPARANDA, men såldes 1910 till Trafik AB Haparanda, Haparanda. Enligt ett meddelande den 22 sept 1933 Har ej varit i trafik de tre senaste seglationsåren. Ligger upplagd vid Seskarö, och ett nytt medd. den 18 maj 1934 omtalade Nedskrotad – Avförd ur registren den 24/5 1934 Antagligen visste inte Matti Korpi i Kemi att båten var skrotad, för han köpte henne i mitten på 30-talet och ändrade namnet till KAJANA. Korpi däremot ämnade skrota, men då skrovet var bra byggdes den i stället om till lastmotorfartyg åren 1936-37. Köptes 1939 av Anselm Sundman från Mariehamn och infördes i Finska Skeppsregistret den 17 juli 1939. Såldes igen 1942 till Walter Granberg, Mariehamn och tjänstgjorde hos tyska myndigheter under 2:a världskriget, bl.a. i Norge. Flyttades 1944 till Valkoms Rederi AB /Granberg/, Valholm. Såldes på exekutiv auktion den 30 jan 1948 till Salon Laiva Oy /J. Salem/, Salo för 19.200 FM. Joan Salem var statslös estländare och Salon Laiva Oy var ett dotterbolag till Ångfartygs AB Kustfart, Helsingfors sedan 1948. Låg upplagd vid Ångermanälfvens Stufveri ABs område i Lunde sedan våren 1948 efter att där ha undergått en genomgripande renovering. Salon Laiva kunde tydligen inte betala, utan varvet ansökte om utmätning hos Länsstyrelsen i Härnösand. Köptes därför på en ny exekutiv auktion den 22 nov 1950, och köpare var ett partrederi med Torsten R. Boström och Tycko Johannes Öhlund, Kalix med Boström som huvudredare. De fick betala 42 000 kr och namnet ändrades till TROLLÖ. I aug. 1954 övertogs båten av Gustaf Rudolf Boström, Båtskärsnäs, återigen på exekutiv auktion som avhölls i Sundsvall. Priset var 46 000 kr, och samma pris betalade Thorvald Rudolf Rubin, Möja 1956 då han blev ny ägare. Namnet blev nu NORDANVIND och båten kom att segla för Rubin ända till den 10 aug 1974 då han sålde till Sjötransporter – Jansson & Co, Värmdö för 50 000 kr. Förlängdes 7 m vid Kummelnäs varv 1983. Hamnade sedermera hos Westerbergs Grus AB, Värmdö där hon fanns i vart fall 2006. (jfr bild Kungsdalen 1970-talet)
Text: Bengt Westin


BALTIC VIKING (Oslo, Norge), 10 augusti 2004.
Baltic Viking
Foto: Lars Johnson

Baltic Viking
Foto: Lars Johnson

BALTIC VIKING, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA 116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och omdöpt till B.W. HELEN.
Fakta: Christer Skiöld


SOPHIE D (Hamburg, Tyskland), 10 augusti 2004.
Sophie D
Foto: Lars Johnson

Sophie D
Foto: Lars Johnson


LAIMA, 18 september 2004.
Laima
Foto: Lars Johnson

LAIMA, byggd 1989 på Oltenita i Rumänien för ett ryskt rederi och döpt till DAUGAPILS. Loa 108,4 m x 15,0 M, 3020 dwt, varvsnummer 451. Såld 2001 och omdöpt till LAIMA som 2006 seglade med Cypernflagg. (Kan var att Daugapils egentligen är från Lettland men att detta var före Sovjets fall).
Text: Christer Skiöld


HALLAREN 12 augusti 2004.
Hallaren
Foto: Lars Johnson

Hallaren
Foto: Lars Johnson

HALLAREN 16 oktober 2004.
Hallaren
Foto: Lars Johnson

Hallaren
Foto: Lars Johnson

HALLAREN försvinner in i dimman.
Hallaren
Foto: Lars Johnson

HALLAREN, byggd 1978 på Falkenbergs varv som NORDANHAV. Loa 88,0 M x 13,1 M, 4958 dwt. Maskin: E-Nohab Polar, Wärtsilä F216 på 3520 HKR. 12.5 knop, varvsnummer 174. Levererad till Erik Thun A/B i Lidköping. Såld 1994 till Tyrrena Rederi A/B i Skärhamn och omdöpt till STELLA NORDIC. Såld 1997 till Hook Head Shipping Co. i Willemstad, Holland och döpt till NORDIC. Såld 2001 till Berndtssons Rederi A/B i Skärhamn och omdöpt till HALLAREN. Såld 2006 till Pantravel & Shipping Ltd. i Italien och döpt till VASILIOS N. Såld i september 2008 till Paschi Di Siena/ L & F St. Imprese i Panama, samma namn.
Text: Christer Skiöld


FRISIAN SKY passerar Fläsklösa 7 november 2004.
Frisian Sky
Foto: Lars Johnson

Frisian Sky
Foto: Lars Johnson

FRISIAN SKY i Södertälje uthamn 26 december 2004.
Frisian Sky
Foto: Lars Johnson

Frisian Sky
Foto: Lars Johnson

Frisian Sky, byggd 2001 på Scheepswerf Peters B.V i Kampen, Holland som POLAR SKY. Såld den 11 februari 2004 till Schiffart GmbH & Co. K.G. i Emden som döpte henne till FRISIAN SKY. LOA 89,3 M x 13,4 M, 3792 dwt. Maskin: MAK 6M25 diesel på 1800 kW. 12,5 knop, varvsnummer 463. Seglade 2006 under Gibraltarflagg.
Text: Christer Skiöld


DANICA HAV i Södertälje uthamn 26 december 2004.

Danica Hav
Foto: Lars Johnson

Danica Hav, byggd 1984 på Hugo Peters i Wewelsfleth, Tyskland som BIRKA till H Beutler, Schiffarts-KG i Tyskland. Såld 1994 till Union Transport Group. Omdöpt till UNION ARBO med hemmahamn Nassau, Bahamas. Såld 2001 till Hav Ship Management AS i Nesttun, Norge och omdöpt till DANICA HAV med hemmahamn Nassau, Bahamas. LOA 82,48 M x 11,28 M, 1720 dwt. Maskin: Deutz SBA8M528 på 442 kW., 10 knop varvsnummer 599. Maskin: Deutz SBA 8 M528, 600 HKR.
Text: Christer Skiöld


MAGNOLIA vid Igelsta 26 december 2004.
Magnolia
Foto: Lars Johnson

Magnolia byggd 1983 på Martin Jansen Schiffswerft & Maschinen fabrik i Leer, Tyskland. Omdöpt 1990 till VEERHAVEN. 1991 till MAGNUS E och 1998 till DEVER. 2001 står Reederei Hans Eckhoff KG som ägare till MAGNOLIA med Antigua & Barbuda flagg och St: Johns som hemmahamn. LOA 95,53 M x 13,50 M. 2848 dwt. Maskin: Klöckner-Humboldt-Deutz AG modell SBV9M628 på 1650 kW.
MAGNOLIA, namnbyte 2001 till MAGNOLIA 1, ägs av KQ Shipping Ltd.Hemmahamn och flagga: Panama
Text: Christer Skiöld


Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan