Foto: Lars Johnson
WILSON LEITH, byggd 1997 på Slovenske Lodenice i Komarno, Slovakien.
LOA 88,0 M x 12,8 M. Sjösatt som NORTHERN LURNES. 1997 till 2002
bar hon namnet NOTHERN LAUNES. Såld 2002 till Wilson Shipping i Bergen,
Norge.
Text: Christer Skiöld
FEEDERCHIEF, 15 juli 2004.
Foto: Lars Johnson
FEEDERCHIEF, 5 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERCHIEF byggd 1993 på Usuki Zosensho i Usuki, Japan. Loa 99,9 Mx
20,5 M, varvsnummer 1622, 3222 dwt. Maskin: 1 st. B&W diesel, 14,5 knop.
Levererad till E.H. Harms GmbH i Bremerhaven, Tyskland. Omdöpt 2004
till SCHELDE HIGHWAY med Panamaflagg
Text: Christer Skiöld
AGILA, 15 juli 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
AGILA, sjösatt som ALESSANDRA LEHMAN 1995. Byggd på Sietas i Neuenfelde,
Tyskland, varvsnummer 1102, Loa 97,3 M x 16,2 M, 4550 dwt, 14,5 knop.
Omdöpt 2006 till TRANS AGILA och seglar under Antigua & Barbudaflagg.
Text: Christer Skiöld
MINCHEN D, 3 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
MINCHEN D, byggd på Sietas i Neunenfelde, Tyskland 1978 som SCHULAU.
LOA 72,3 M x 12,8 M, 2025 dwt, 12,5 knop. Såld 1999 till RMS Lubeck
Schiffahrtsgesellschaft mbH och omdöpt till MINCHEN D. Seglar under
Antigua & Barbudaflagg med hemmahamn St: Johns.
Fakta: Christer Skiöld
FAGERVIK, 3 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1980 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland och levererad som
FIGAROS. Loa 80,3 M x 13,9 M, varvsnummer 891,13,5 knop, 1906 dwt.
Omdöpt 1989 till UNAMAR, 1992 till FIGAROS (igen), såld 2002 till Jönsson
Nova-bolagen i Norrköping och döpt till FAGERVIK. Seglade 2006 under
Antigua & Barbudaflagg.
Text: Christer Skiöld
TÄRNFORS, 4 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TÄRNFORS, 11 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Byggd 1998 på Qiuxin i Shanghai, Kina. Sjösatt som GUERVIK. Senare TÄRNFORS.
Loa 115,1 M x 18,2 M, 8245 dwt, 14 knop, varvsnummer 1254. Ägd av
Tärntank Rederi A/B i Donsö. I trafik 2006.
Text: Christer Skiöld
NORDANVIND, 4 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NORDANVIND, 10 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
JCTB/SFWP – 1422 (3/8 1894)
Byggd 1894 vid Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm NB 237 (Stål)
37,18 x 5,80 x 2,32 m - 246,21 / 177,55 (MB 1894)
45,21 x 6,00 x 2,80 m - 188 / 89 (e. förl. 1983)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin 100 Ihk ersatt ca 1950 med en okänd motor på 150 Ehk. Fick 2 st. Penta Diesel på 300 Ehk 1965, och 2 st. Scania diesel 470 Ehk 1979
Byggd för Ångfartygsföreningen AB, Haparanda som HAPARANDA, men såldes 1910 till Trafik AB Haparanda, Haparanda. Enligt ett meddelande den 22 sept 1933 Har ej varit i trafik de tre senaste seglationsåren. Ligger upplagd vid Seskarö, och ett nytt medd. den 18 maj 1934 omtalade Nedskrotad – Avförd ur registren den 24/5 1934
Antagligen visste inte Matti Korpi i Kemi att båten var skrotad, för han köpte henne i mitten på 30-talet och ändrade namnet till KAJANA. Korpi däremot ämnade skrota, men då skrovet var bra byggdes den i stället om till lastmotorfartyg åren 1936-37. Köptes 1939 av Anselm Sundman från Mariehamn och infördes i Finska Skeppsregistret den 17 juli 1939. Såldes igen 1942 till Walter Granberg, Mariehamn och tjänstgjorde hos tyska myndigheter under 2:a världskriget, bl.a. i Norge. Flyttades 1944 till Valkoms Rederi AB /Granberg/, Valholm. Såldes på exekutiv auktion den 30 jan 1948 till Salon Laiva Oy /J. Salem/, Salo för 19.200 FM. Joan Salem var statslös estländare och Salon Laiva Oy var ett dotterbolag till Ångfartygs AB Kustfart, Helsingfors sedan 1948. Låg upplagd vid Ångermanälfvens Stufveri ABs område i Lunde sedan våren 1948 efter att där ha undergått en genomgripande renovering. Salon Laiva kunde tydligen inte betala, utan varvet ansökte om utmätning hos Länsstyrelsen i Härnösand. Köptes därför på en ny exekutiv auktion den 22 nov 1950, och köpare var ett partrederi med Torsten R. Boström och Tycko Johannes Öhlund, Kalix med Boström som huvudredare. De fick betala 42 000 kr och namnet ändrades till TROLLÖ. I aug. 1954 övertogs båten av Gustaf Rudolf Boström, Båtskärsnäs, återigen på exekutiv auktion som avhölls i Sundsvall. Priset var 46 000 kr, och samma pris betalade Thorvald Rudolf Rubin, Möja 1956 då han blev ny ägare. Namnet blev nu NORDANVIND och båten kom att segla för Rubin ända till den 10 aug 1974 då han sålde till Sjötransporter – Jansson & Co, Värmdö för 50 000 kr. Förlängdes 7 m vid Kummelnäs varv 1983. Hamnade sedermera hos Westerbergs Grus AB, Värmdö där hon fanns i vart fall 2006.
(jfr bild Kungsdalen 1970-talet)
Text: Bengt Westin
BALTIC VIKING (Oslo, Norge), 10 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALTIC VIKING, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA
116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och
omdöpt till B.W. HELEN.
Fakta: Christer Skiöld
SOPHIE D (Hamburg, Tyskland), 10 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
LAIMA, 18 september 2004.
Foto: Lars Johnson
LAIMA, byggd 1989 på Oltenita i Rumänien för ett ryskt rederi och döpt till
DAUGAPILS. Loa 108,4 m x 15,0 M, 3020 dwt, varvsnummer 451. Såld 2001
och omdöpt till LAIMA som 2006 seglade med Cypernflagg.
(Kan var att Daugapils egentligen är från Lettland men att detta var före
Sovjets fall).
Text: Christer Skiöld
HALLAREN 12 augusti 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
HALLAREN 16 oktober 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
HALLAREN försvinner in i dimman.
Foto: Lars Johnson
HALLAREN, byggd 1978 på Falkenbergs varv som NORDANHAV. Loa 88,0 M x 13,1 M,
4958 dwt. Maskin: E-Nohab Polar, Wärtsilä F216 på 3520 HKR. 12.5 knop, varvsnummer 174. Levererad till Erik Thun A/B i Lidköping.
Såld 1994 till Tyrrena Rederi A/B i Skärhamn och omdöpt till STELLA NORDIC.
Såld 1997 till Hook Head Shipping Co. i Willemstad, Holland och döpt till NORDIC.
Såld 2001 till Berndtssons Rederi A/B i Skärhamn och omdöpt till HALLAREN.
Såld 2006 till Pantravel & Shipping Ltd. i Italien och döpt till VASILIOS N.
Såld i september 2008 till Paschi Di Siena/ L & F St. Imprese i Panama,
samma namn.
Text: Christer Skiöld
FRISIAN SKY passerar Fläsklösa 7 november 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FRISIAN SKY i Södertälje uthamn 26 december 2004.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Frisian Sky, byggd 2001 på Scheepswerf Peters B.V i Kampen, Holland som
POLAR SKY. Såld den 11 februari 2004 till Schiffart GmbH & Co. K.G. i Emden
som döpte henne till FRISIAN SKY. LOA 89,3 M x 13,4 M, 3792 dwt. Maskin: MAK 6M25 diesel på 1800 kW. 12,5 knop,
varvsnummer 463. Seglade 2006 under Gibraltarflagg.
Text: Christer Skiöld
DANICA HAV i Södertälje uthamn 26 december 2004.