Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under 2003.

The following pictures are photos from Kungsdalen, during 2003.


MARINE, i Södertälje kanal på väg mot Mälarbron, 13 april 2003.
Marine
Foto: Lars Johnson

MARINE, i kvällssol 15 juli 2003.
Marine
Foto: Lars Johnson

Marine
Foto: Lars Johnson

MARINE, på sydgående 2 augusti 2003.
Marine
Foto: Lars Johnson

MARINE byggd på Götaverken i Sölvesborg 1980 som ALBONA till Österrike och Austroship GmbH i Wien. Fartyget byggdes till svenska beställare men såldes till Austroship. Såld 1996 till Skärhamn och omdöpt till MARINA. Omdöpt 2002 till MARINE med Kingstown som hemmahamn. LOA 106,3 M x 14,9 M, 6385 dwt. Maskin: B&W Alpha på 2339 kW, 13 knop.
Ankom Aliaga den 23 mars 2009 för att huggas upp efter ett maskinhaveri.
Fakta: Christer Skiöld


LASS URANUS, passerar Kungsdalen in mot Södertälje, 13 april 2003.
Lass Uranus
Foto: Lars Johnson

Lass Uranus
Foto: Lars Johnson

LASS URANUS byggd 1992 i Rosslauer Schiffwerft GmbH i Rosslau, Tyskland. Hemmahamn: Rostock. LASS URANUS, sjösatt som URANUS. Dimension: loa. 74,9 M x 11,4 M, 2386 dwt, 11 knop. Såld 2008 till Faversham Ships Ltd. i Ryde, England och omdöpt till VICTRESS. Seglar under Barbadosflagg med hemmahamn i Bridgetown.
Fakta: Christer Skiöld


FRISIAN LADY, 18 maj 2003.
Frisian Lady
Foto: Lars Johnson

Frisian Lady
Foto: Lars Johnson

FRISIAN LADY, byggd 2002 vid Peters Sheepswerf i Kampen, Holland. Varsvsnummer 1002 (Skrovet är byggt på Celiktrans Shipyard i Tuzla, Turkiet men utrustad på Peters i Kampen)
4 650 dwt LOA 104,23 M x 15.00 M, 14 knop. Ägare: Boomsma Shipping B.V. Hemmahamn: Sneek, Holland.
Text: Christer Skiöld


SUNNANVIK, 18 maj 2003.
Sunnanvik
Foto: Lars Johnson

SUNNANVIK, byggd 1978 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnymmer 832. LOA 124,0 M x 18,0 M, 9190 dwt, 14 knop. Maskin: 1 st 12 cyl Blohm & Voss Pielstick diesel. Levererad till Cementa A/B i Malmö. Ombyggd på Falkenbergs varv 1986 med bl.a nytt pumprum, generatorrum samt med 2 st däckskranar. Nytt dwt 9300. I maj 2000 övergår drift och bemanning till Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi A/S i Oslo, men seglar ändå under svensk flagg. Såld 2005 till Torvald Klaveness & Co. A/S i Oslo. Timecharter för Cementa Transport A/B i Slite fram till 2015. I december 2005 övergår bemanningen till TransAtlantic. Seglade 2006 med Svensk flagga.
Text: Christer Skiöld


ÖSTANVIK, 8 juni 2003.
Östanvik
Foto: Lars Johnson

ÖSTANVIK, byggd 1974 på Sölvesborgs varv, varvsnummer 83, LOA 107,1 M x 16,1 M, dwt 4 940. Maskin: Lindholmens Motor A/B/ Pielstick 8PC-2-5L-400 på 5000 HKR, 14,5 knop. Ägs av Cementa A/B Rederiet i Danderyd, Stockholm. Hemmahamn: Slite.
Text: Christer Skiöld


CAROLINE WONSILD, 8 juni 2003.
Caroline Wonsild
Foto: Lars Johnson

Caroline Wonsild
Foto: Lars Johnson

CAROLINE WONSILD, byggd 1993 på Metalcost i Sarzana, Italien. Utrustad på Esercizio i Viareggio. LOA: 89,0M x 14,0 M.
Text: Christer Skiöld


WILSON TYNE på väg in mot Södertälje, 15 juni 2003
Wilson

Wilson Tyne
Foto: Lars Johnson

WILSON TYNE, byggd 1980 på Miho i Shimizu, Japan som BARRA HEAD till Christian Salvesen Co. Ltd. i Leith, Skottland. LOA 110,6 M x 18,6 M, 4691 dwt, varvsnummer 1151, 12,5 knop. Såld till Norge 1996 och omdöpt till HORDNES. Såld 2003 och omdöpt till WILSON TYNE och satt under Maltaflagg
Text: Christer Skiöld


ATRIA, 15 juni 2003.
Atria
Foto: Lars Johnson

ATRIA, byggd 1986 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. LOA 88,0 M x 13,0 M, 2973 dwt, 11 knop, varvsnummer 990. Omdöpt till EMSBROKER 1999. 2000 till KEA. Och till AROSITA samma år. Fick namnet ATRIA 2002.
Text: Christer Skiöld


ABILITY, 15 juli 2003.
Ability
Foto: Lars Johnson

ABILITY, 22 juli 2003.
Ability
Foto: Lars Johnson

ABILITY, byggd 1978 på Goole Ship Building i Goole, England som STABILITY. Såld 2000 till Ability Shipping i Bergen, Norge och omdöpt till ABILITY. LOA 90,50 M x 14,20 M, 4513 dwt. Maskin: Alpha 18V23L-VO på 2610 HKR som ger 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


FEEDERPILOT, 15 juli 2003.
Feederpilot
Foto: Lars Johnson

Feederpilot
Foto: Lars Johnson

FEEDERPILOT byggd 1999 på Rolandwerft i Tyskland till E.H Harms GmbH i Tyskland. Maderiaregistrerad. Såld 2004 till Gram Feederpilot A/S i Oslo och omdöpt till NECKAR HIGHWAY. Överförd 2005 till Limassol med Cypernflagg. LOA: 99,90 M x 19,50 M, 3387 dwt. Maskin: 2 st MAK diesel på 4800 kW som gav 15 knop.
Text: Christer Skiöld


SEALARK 16 juli 2003.
Sealark
Foto: Lars Johnson

Sealark
Foto: Lars Johnson

SEALARK byggd 1979 på Cooks Shipyard i Wivenhoe, England som PERELLE till James Fisher & Sons i England. Såld 1994 till Fosseway Shipping (Torbulk Ltd) med Bahamaflagg och omdöpt till FOSSELAND. Såld 2000 och omdöpt till MALONE. Såld 2001 till Vista Shipping i Estland och omdöpt till SEALARK. St. Kitts & Nevisflagg. LOA 66,9 M x !0,8 M, 1559 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld


VIA 16 juli 2003.
Via
Foto: Lars Johnson

VIA byggd 1967 i Bremen, Tyskland. Ägs av L.S. Shipping, Ljusterö, Sverige. (L.S. Shipping A/B står för Ljusterö Sjö Shipping A/B) (Gunnar Lindeberg). LOA 68,08 M x 10,80 M, 1580 dwt, 11 knop. Se även KEY (Kungsd...2002)
Fakta: Christer Skiöld


BREMÖN 16 juli 2003.
Bremön
Foto: Lars Johnson

Bremön
Foto: Lars Johnson

BREMÖN, byggd på Falkenbergs varv 1976 till B&N, Bylock & Nordsjöfrakt i Skärhamn. LOA före 1979: 107,1 M x 16,6 M. 6160 dwt, före 1979, 14 knop. Förlängd med 13 meter 1979, nytt dwt 8650. Såld 2003 till Seapartner A/S i Oslo och omdöpt till REMO. Norskflaggad
Text: Christer Skiöld


NORDTIMBER, 20 juli 2003.
Nordtimber
Foto: Lars Johnson

Byggd 1972 på Husumer i Husum, Tyskland. Varvsnummer 1408, LOA 92,8 M x 13,4 M, 2400 dwt, 14 knop. Levererad som DUNECK. Omdöpt 1986 till FRISIA 1. Omdöpt 1991 till RHEIN MERCHANT. Såld 1995 till Andership Slite A/B i Slite och omdöpt till GYLE. Såld 2001 till Nordship Rederi A/B i Gävle och omdöpt till NORDTIMBER.
Text: Christer Skiöld


FEEDERMATE, 21 juli 2003.
Feedermate
Foto: Lars Johnson

Feedermate
Foto: Lars Johnson

FEEDERMATE, byggd 1998 på Detlef Hegermann Roland, (Rolandwerft) i Tyskland till E.H. Harms i Bremerhaven (Registrerad på Malta). LOA 99,90 M x 19,50 M, 3 347 dwt, 15 knop, varvsnummer 184. Såld 2004 till Nautilus Feedermate A/S i Oslo, Norge och omdöpt till MAIN HIGHWAY. Överförd till Limassol 2005 med Cypernflagg.
Fakta: Christer Skiöld


MARSCHENLAND, 21 juli 2003.
Marschenland
Foto: Lars Johnson

MARSCHENLAND byggd 1985 på Schiffswerft Julius Diedrich i Oldersum, Tyskland. LOA 75,0 M x 10,8 M, 1550 dwt, 11 knop. Hemmahamn: Antwerpen. Uppgifter finns att hon skulle ha bytt flagg i juli 2007, från Gibraltar till Belgien.
Text: Christer Skiöld


HYDROGAS, 23 juli 2003.
Hydrogas
Foto: Lars Johnson

Hydrogas
Foto: Lars Johnson


VINGA, 28 juli 2003.
Vinga
Foto: Lars Johnson

VINGA, byggd 1971 på Frederikshavns varv i Frederikshavn, Danmark. Byggd till Rederiet Nielsen & Bresling A/S i Faaborg, Danmark och döpt till JYTTE BRES. Döpt till WRATH 1972. Återfick JYTTE BRES 1974. Döpt till I.W. Winck 1980 och ACAMAR samma år. Såld till L.S. Shipping i Ljusterö 1984 och omdöpt till VINGA. 2001 saknar hon namn men samma år återfår hon namnet VINGA och L.S. Shipping i Ljusterö.
Fakta: Christer Skiöld


IVAN SHADR 28 juli 2003.
Ivan Shadr
Foto: Lars Johnson

Ivan Shadr
Foto: Lars Johnson

IVAN SHADR, byggd 1973 på Hollming i Rauma, Finland (Idag Aker Finnyards) LOA 97,3 M x 16,2 M, 4471 dwt, 14 knop, 2834 kW. Ägd av Northern Shipping Co. Ltd i Arkhangelsk. Hemmahamn: Arkhangelsk. Ryskflaggad. Nytt namn 2009, NOUR ALBYAN. St. Vincent & The Grenadinesflagg.
Text: Christer Skiöld


SYMPHONY 2 augusti 2003.
Symphony
Foto: Lars Johnson

Symphony
Foto: Lars Johnson

SYMPHONY, byggd 1975 på Husumer Schiffswerft i Tyskland som BOKELNBURG. Omdöpt samma år till BOURGOGNE. Återfick namnet BOKELNBURG 1978. Omdöpt 1981 till ISLE OF MAN. Återfick namnet BOKELNBURG 1983 Omdöpt 1988 till KINNI KERSTEN. Återfick namnet BOKELNBURG 1989. Såld 1997 till Q Shipping B.V. (Zeedal Maritem B.V.) i Rhoon/ Rotterdam, Holland. Seglar 2007 för Österströms Rederi A/B i Norrköping. Flagga/Hemmahamn: Nederländska Antillerna / Willemstad. LOA 99,20 M x 13,49 M, 2207 dwt. Maskin: Deutz SBV6 på 2207 kW, 12 knop.
Såld 2008 till South Maritime I och omdöpt till SOUTH MICHELLE med Nederländska Antillernas flagga
Fakta: Christer Skiöld


NEPTUNUS 3 augusti 2003.
Neptunus
Foto: Lars Johnson

Neptunus
Foto: Lars Johnson

Neptunus
Foto: Lars Johnson

Neptunus
Foto: Lars Johnson

Neptunus byggd 1991 på Giessen- de Noord i Krimpen a/d Ijssel som ALCOR. Omdöpt samma år, 1991, till TALCOR och 1996 till DALCOR. Såld 2001 till Sirius Rederi A/B i Donsö och omdöpt till NEPTUNUS. Ombyggd till kemikalietanker 2002. LOA 92,8 M x 17,0 M. 6209 dwt, efter 2002, 7035 dwt, 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIC TARA 3 augusti 2003.
Baltic Tara
Foto: Lars Johnson

Baltic Tara
Foto: Lars Johnson

BALTIC TARA byggd som MORGENSTOND I 1993 på Ferus Smit B.V. i Hoogesand, Holland till Rederij Ct Drent & Zon i Siddeburen, Holland. Såld 1999 till MS "Heidi O" Schiffahrtgesellschaft. mbH & Co,KG i St: Johns; Antigua & Barbudaflagg. Omdöpt till BALTIC TARA. LOA 88,94 M x 13,17 M, 4292 dwt. Maskin: Stork-Wärtsilä 6SW280 diesel på 1840 kW som ger 12 knop.
BALTIC TARA omdöpt i september 2007 till HEIDI O, samma rederi.
Text: Christer Skiöld


LEA 10 augusti 2003.
Baltic Tara
Foto: Lars Johnson

Baltic Tara
Foto: Lars Johnson

Baltic Tara
Foto: Lars Johnson

LEA byggd i Festerbroek i Holland 1970. Ägs av Rederi A/B Kårö i Kårö, Sverige. LOA 76,40 M x 11,82 M. 2195 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld


GRANEBORG, 10 augusti 2003.
Graneborg
Foto: Lars Johnson

Graneborg
Foto: Lars Johnson

Graneborg
Foto: Lars Johnson

GRANEBORG byggd 1997 på Bodewes Volharding i Foxhol BV, Holland. byggd till Reederei Frank Dahl "MS Graneberg", Cuxhaven. Hemmahamn: St: Johns och Antigua & Barbudaflagg. Såld den 22/1 2007 till Rederi A/B Uman i Hällevik och omdöpt till LISTER. Gibraltarflagga. LOA 90,5 M x 13,6 M. 4113 dwt. 13 knop
Fakta: Christer Skiöld


STERNÖ, 17 augusti 2003.
Sternö
Foto: Lars Johnson

Sternö
Foto: Lars Johnson

Sternö
Foto: Lars Johnson

STERNÖ, byggd 1970 i Appingedam (aktern) och Delfzijl (för och lastrum). LOA 75,69 M x 11,03 M, 1 372 dwt, 12 knop. Maskin: Klöckner-Humbold- Deutz RBV8M545. Sjösatt som OSTERSTROM, levererad som MARIONA, döpt 1972 till OSTERSTROM, 1983 till SETO (Danmark) Såld 1984 till Feduera Rederi A/B i Karlshamn och omdöpt till STERNÖ. Blev vid köpet ombyggd till självlossare på Fartygsmekano i Helsingborg.
Text: Christer Skiöld


Okänd, 17 augusti 2003.
Sternö
Foto: Lars Johnson

Sternö
Foto: Lars Johnson

Sternö
Foto: Lars Johnson


PAMELA, 6 september 2003.
Pamela
Foto: Lars Johnson

Pamela
Foto: Lars Johnson

PAMELA, byggd 1978 som ALICE P.G. på Yorkshire Dry Dock i Hull, England till Giles W. Pritchard-Gordon & Co. Ltd. i London. Såld 1991 till Forth Tankers i England och döpt till PAMELA C. Såld 1995 till Finland och omdöpt till PAMELA med Naanlali som hemmahamn. LOA 45.9 M x 10,0 M, 1050 dwt, maskin på 600 kW ger 9 knop.
PAMELA, ombyggd till "Push barge" i Åbo 2009. Ägs av Alfons Håkans i Åbo och omdöpt till FAIKA. Seglar med Guineaflagg.
Fakta: Christer Skiöld


HEGE, 6 september 2003.
Hege
Foto: Lars Johnson

Hege
Foto: Lars Johnson

HEGE byggd 1975 som DIANA på Sietas i Neunenfelde, Tyskland till Peter Döhle Schiffahrts-KG i Hamburg. Överförd 1983 till Andrea Shipping SA (Peter Döhle) i Fribourg, Schweiz och omdöpt till DIANA II. Omdöpt 1988 till RABAT med OPDR HH. At som ägarnamn. Såld 1997 till Torbjörn Benestad i Panama och omdöpt till OPDR RABAT. Såld 1998 till K.S. Kascarrier i Panama och omdöpt till KONINGSHAVEN. Såld 2001 till Hege A/S i Farsund och omdöpt till HEGE. LOA: 93,5 M x 14,5 M. 4069 dwt. Maskin Deutz på 3600 HKR, 14 knop.
Text: Christer Skiöld


AKVILE, 7 september 2003.
Hege
Foto: Lars Johnson

Hege
Foto: Lars Johnson

Hege
Foto: Lars Johnson

AKVILE byggd 1997 på Baltijos varv i Klaipeda, Litauen. Utrustad vid Astilleros de Huelva i Spanien. LOA 102,8 M x 15,9 M, 5600 dwt. Hemmahamn Klaipeda.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIC COURIER, 7 september 2003.
Baltic Courier
Foto: Lars Johnson

Baltic Courier
Foto: Lars Johnson

Baltic Courier
Foto: Lars Johnson

BALTIC COURIER byggd 1977 på Norderwerft i Hamburg och utrustad på Sietas i Neunenfelde. Sjösatt som JÖRN DEDE till F Dede KG i Tyskland men döptes om till BELL VARIANT vid leveransen. Återfick namnet JÖRN DEDE 1978 och blev omdöpt till AKAK PROGRESS 1983. 1986 blev hon omdöpt till JÖRN DEDE igen och förmodligen chartrad av Coastbay Shipping Co. Ltd. på Cypern. 1994 blir hon såld till Coastbay som 1995 säljer henne till Courier Baltic Container Carriers Marine Ltd på Cypern (H Glahr GmbH). Upplagd 1998 till mars 2002 i Klaipeda då hon chartras av Sala Redereja Ltd. i Lettland. Såld 2004 till Eestinova OU i Estland och omdöpt till BALTIC CARRIER med Domenica flagg. LOA 72,0 M x 12,8 M 2060 dwt. Maskin: Krupp MAK, 12 knop.
BALTIC COURIER, omdöpt 2007 till MAJEDA med hemmahamn i Free Town och med Sierra Leone flagg.
Fakta: Christer Skiöld


LARGONA, 7 september 2003.
Largona
Foto: Lars Johnson

Largona
Foto: Lars Johnson

Byggd på Astilleros Luzuriage i Pasajaes, Spanien som IRIMO till Naviera Pasai S.A. i San Sebastian, Spanien. Såld 1987 till Biscay Shipping (Charles Willie) i Dublin, Irland och omdöpt till BISCAY SPIRIT. Såld 1995 till RMS Lubeck Schiffahrtsgesellschaft mbH och omdöpt till LARGONA. Hemmahamn Kingstown, Saint Helenaflagg.
(MINCHEN D ägs också av detta rederi) LOA 62,60 M x 10,60 M, 1195 dwt Maskin: 8 cyl Alpha på 865 kW som ger 12 knop.
Text: Christer Skiöld


CAILIN, oktober 2003.
Cailin
Foto: Lars Johnson

Cailin
Foto: Lars Johnson

Cailin
Foto: Lars Johnson

CAILIN byggd 1981 på Rauma-Repola i Uusikaupunki, Finland till USSR Estonian Shipping Co. i Tallinn som KAPTIAN VOOLENS. Omdöpt till KAPTEN VOOLENS 1992 och ägarenamnet ändrat till Estonian Shipping Co. Tallinn, Estland. Omdöpt till CAILIN 2003 med hemmahamn Kingstown och med Saint Vincent & Grenadines flagg. Ägare CH Shipping Corp på Marshallöarna med c/o adress i Tallinn, Estland. LOA 82,50 M x 12,80 M, 2950 dwt. Maskin: 1 st 6 cyl Wärtsilä typ 6R32 på 2500 HKR som gav 12 knop.
Text: Christer Skiöld


? i dimma, 8 november 2003.
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan