Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under 2003.
The following pictures are photos from Kungsdalen, during 2003.
MARINE, i Södertälje kanal på väg mot Mälarbron, 13 april 2003.
Foto: Lars Johnson
MARINE, i kvällssol 15 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
MARINE, på sydgående 2 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
MARINE byggd på Götaverken i Sölvesborg 1980 som ALBONA till Österrike och
Austroship GmbH i Wien. Fartyget byggdes till svenska beställare men såldes
till Austroship. Såld 1996 till Skärhamn och omdöpt till MARINA. Omdöpt 2002
till MARINE med Kingstown som hemmahamn.
LOA 106,3 M x 14,9 M, 6385 dwt. Maskin: B&W Alpha på 2339 kW,
13 knop.
Ankom Aliaga den 23 mars 2009 för att huggas upp efter ett maskinhaveri.
Fakta: Christer Skiöld
LASS URANUS, passerar Kungsdalen in mot Södertälje, 13 april 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
LASS URANUS byggd 1992 i Rosslauer Schiffwerft GmbH i Rosslau,
Tyskland. Hemmahamn: Rostock. LASS URANUS, sjösatt som URANUS. Dimension: loa. 74,9 M x 11,4 M, 2386 dwt, 11 knop.
Såld 2008 till Faversham Ships Ltd. i Ryde, England och omdöpt till VICTRESS. Seglar under
Barbadosflagg med hemmahamn i Bridgetown.
Fakta: Christer Skiöld
FRISIAN LADY, 18 maj 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FRISIAN LADY, byggd 2002 vid Peters Sheepswerf i Kampen, Holland. Varsvsnummer
1002 (Skrovet är byggt på Celiktrans Shipyard i Tuzla, Turkiet men utrustad på
Peters i Kampen)
4 650 dwt LOA 104,23 M x 15.00 M, 14 knop. Ägare: Boomsma Shipping B.V.
Hemmahamn: Sneek, Holland.
Text: Christer Skiöld
SUNNANVIK, 18 maj 2003.
Foto: Lars Johnson
SUNNANVIK, byggd 1978 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland, varvsnymmer 832. LOA
124,0 M x 18,0 M, 9190 dwt, 14 knop. Maskin: 1 st 12 cyl Blohm & Voss Pielstick
diesel. Levererad till Cementa A/B i Malmö. Ombyggd på Falkenbergs varv 1986
med bl.a nytt pumprum, generatorrum samt med 2 st däckskranar. Nytt dwt 9300.
I maj 2000 övergår drift och bemanning till Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi
A/S i Oslo, men seglar ändå under svensk flagg. Såld 2005 till Torvald Klaveness
& Co. A/S i Oslo. Timecharter för Cementa Transport A/B i Slite fram till 2015.
I december 2005 övergår bemanningen till TransAtlantic. Seglade 2006 med
Svensk flagga.
Text: Christer Skiöld
ÖSTANVIK, 8 juni 2003.
Foto: Lars Johnson
ÖSTANVIK, byggd 1974 på Sölvesborgs varv, varvsnummer 83, LOA 107,1 M x 16,1 M,
dwt 4 940. Maskin:
Lindholmens Motor A/B/ Pielstick 8PC-2-5L-400 på 5000 HKR,
14,5 knop. Ägs av Cementa A/B Rederiet i Danderyd, Stockholm. Hemmahamn: Slite.
Text: Christer Skiöld
CAROLINE WONSILD, 8 juni 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CAROLINE WONSILD, byggd 1993 på Metalcost i Sarzana, Italien. Utrustad
på Esercizio i Viareggio. LOA: 89,0M x 14,0 M.
Text: Christer Skiöld
WILSON TYNE på väg in mot Södertälje, 15 juni 2003
Foto: Lars Johnson
WILSON TYNE, byggd 1980 på Miho i Shimizu, Japan som BARRA HEAD till Christian
Salvesen Co. Ltd. i Leith, Skottland. LOA 110,6 M x 18,6 M, 4691 dwt, varvsnummer
1151, 12,5 knop. Såld till Norge 1996 och omdöpt till HORDNES. Såld 2003 och
omdöpt till WILSON TYNE och satt under Maltaflagg
Text: Christer Skiöld
ATRIA, 15 juni 2003.
Foto: Lars Johnson
ATRIA, byggd 1986 på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. LOA 88,0 M x 13,0 M, 2973
dwt, 11 knop, varvsnummer 990. Omdöpt till EMSBROKER 1999. 2000 till KEA.
Och till AROSITA samma år. Fick namnet ATRIA 2002.
Text: Christer Skiöld
ABILITY, 15 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
ABILITY, 22 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
ABILITY, byggd 1978 på Goole Ship Building i Goole, England som STABILITY.
Såld 2000 till Ability Shipping i Bergen, Norge och omdöpt till ABILITY.
LOA 90,50 M x 14,20 M, 4513 dwt. Maskin: Alpha 18V23L-VO på 2610 HKR
som ger 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
FEEDERPILOT, 15 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERPILOT byggd 1999 på Rolandwerft i Tyskland till E.H Harms GmbH
i Tyskland. Maderiaregistrerad. Såld 2004 till Gram Feederpilot A/S i Oslo och
omdöpt till NECKAR HIGHWAY. Överförd 2005 till Limassol med Cypernflagg.
LOA: 99,90 M x 19,50 M, 3387 dwt. Maskin: 2 st MAK diesel på 4800 kW som
gav 15 knop.
Text: Christer Skiöld
SEALARK 16 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
SEALARK byggd 1979 på Cooks Shipyard i Wivenhoe, England som PERELLE
till James Fisher & Sons i England. Såld 1994 till Fosseway Shipping (Torbulk Ltd)
med Bahamaflagg och omdöpt till FOSSELAND. Såld 2000 och omdöpt till
MALONE. Såld 2001 till Vista Shipping i Estland och omdöpt till SEALARK. St. Kitts & Nevisflagg.
LOA 66,9 M x !0,8 M, 1559 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld
VIA 16 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
VIA byggd 1967 i Bremen, Tyskland. Ägs av L.S. Shipping, Ljusterö, Sverige.
(L.S. Shipping A/B står för Ljusterö Sjö Shipping A/B) (Gunnar Lindeberg).
LOA 68,08 M x 10,80 M, 1580 dwt, 11 knop. Se även KEY (Kungsd...2002)
Fakta: Christer Skiöld
BREMÖN 16 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BREMÖN, byggd på Falkenbergs varv 1976 till B&N, Bylock & Nordsjöfrakt
i Skärhamn. LOA före 1979: 107,1 M x 16,6 M. 6160 dwt, före 1979, 14 knop.
Förlängd med 13 meter 1979, nytt dwt 8650. Såld 2003 till Seapartner A/S i
Oslo och omdöpt till REMO. Norskflaggad
Text: Christer Skiöld
NORDTIMBER, 20 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Byggd 1972 på Husumer i Husum, Tyskland. Varvsnummer 1408,
LOA 92,8 M x 13,4 M, 2400 dwt, 14 knop. Levererad som DUNECK. Omdöpt 1986
till FRISIA 1. Omdöpt 1991 till RHEIN MERCHANT. Såld 1995 till Andership Slite A/B
i Slite och omdöpt till GYLE. Såld 2001 till Nordship Rederi A/B i Gävle och omdöpt
till NORDTIMBER.
Text: Christer Skiöld
FEEDERMATE, 21 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERMATE, byggd 1998 på Detlef Hegermann Roland, (Rolandwerft)
i Tyskland till E.H. Harms i Bremerhaven (Registrerad på Malta).
LOA 99,90 M x 19,50 M, 3 347 dwt, 15 knop, varvsnummer 184.
Såld 2004 till Nautilus Feedermate A/S i Oslo, Norge och omdöpt
till MAIN HIGHWAY. Överförd till Limassol 2005 med Cypernflagg.
Fakta: Christer Skiöld
MARSCHENLAND, 21 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
MARSCHENLAND byggd 1985 på Schiffswerft Julius Diedrich i Oldersum,
Tyskland. LOA 75,0 M x 10,8 M, 1550 dwt, 11 knop. Hemmahamn: Antwerpen.
Uppgifter finns att hon skulle ha bytt flagg i juli 2007, från Gibraltar till Belgien.
Text: Christer Skiöld
HYDROGAS, 23 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
VINGA, 28 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
VINGA, byggd 1971 på Frederikshavns varv i Frederikshavn, Danmark.
Byggd till Rederiet Nielsen & Bresling A/S i Faaborg, Danmark och döpt till
JYTTE BRES. Döpt till WRATH 1972. Återfick JYTTE BRES 1974. Döpt till
I.W. Winck 1980 och ACAMAR samma år. Såld till L.S. Shipping i Ljusterö
1984 och omdöpt till VINGA. 2001 saknar hon namn men samma år återfår
hon namnet VINGA och L.S. Shipping i Ljusterö.
Fakta: Christer Skiöld
IVAN SHADR 28 juli 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
IVAN SHADR, byggd 1973 på Hollming i Rauma, Finland (Idag Aker Finnyards)
LOA 97,3 M x 16,2 M, 4471 dwt, 14 knop, 2834 kW. Ägd av Northern Shipping
Co. Ltd i Arkhangelsk. Hemmahamn: Arkhangelsk. Ryskflaggad. Nytt namn 2009, NOUR ALBYAN. St. Vincent & The Grenadinesflagg.
Text: Christer Skiöld
SYMPHONY 2 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
SYMPHONY, byggd 1975 på Husumer Schiffswerft i Tyskland som BOKELNBURG.
Omdöpt samma år till BOURGOGNE. Återfick namnet BOKELNBURG 1978.
Omdöpt 1981 till ISLE OF MAN. Återfick namnet BOKELNBURG 1983 Omdöpt
1988 till KINNI KERSTEN. Återfick namnet BOKELNBURG 1989. Såld 1997 till
Q Shipping B.V. (Zeedal Maritem B.V.) i Rhoon/ Rotterdam, Holland.
Seglar 2007 för Österströms Rederi A/B i Norrköping. Flagga/Hemmahamn:
Nederländska Antillerna / Willemstad. LOA 99,20 M x 13,49 M, 2207 dwt.
Maskin: Deutz SBV6 på 2207 kW, 12 knop.
Såld 2008 till South Maritime I och omdöpt till SOUTH MICHELLE med
Nederländska Antillernas flagga
Fakta: Christer Skiöld
NEPTUNUS 3 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Neptunus byggd 1991 på Giessen- de Noord i Krimpen a/d Ijssel som ALCOR.
Omdöpt samma år, 1991, till TALCOR och 1996 till DALCOR. Såld 2001 till
Sirius Rederi A/B i Donsö och omdöpt till NEPTUNUS. Ombyggd till kemikalietanker 2002. LOA 92,8 M x 17,0 M. 6209 dwt, efter 2002, 7035 dwt, 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIC TARA 3 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALTIC TARA byggd som MORGENSTOND I 1993 på Ferus Smit B.V.
i Hoogesand, Holland till Rederij Ct Drent & Zon i Siddeburen, Holland.
Såld 1999 till MS "Heidi O" Schiffahrtgesellschaft. mbH & Co,KG i
St: Johns; Antigua & Barbudaflagg. Omdöpt till BALTIC TARA.
LOA 88,94 M x 13,17 M, 4292 dwt. Maskin: Stork-Wärtsilä 6SW280
diesel på 1840 kW som ger 12 knop.
BALTIC TARA omdöpt i september 2007 till HEIDI O, samma rederi.
Text: Christer Skiöld
LEA 10 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
LEA byggd i Festerbroek i Holland 1970. Ägs av Rederi A/B Kårö i Kårö,
Sverige. LOA 76,40 M x 11,82 M. 2195 dwt, 11 knop.
Fakta: Christer Skiöld
GRANEBORG, 10 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
GRANEBORG byggd 1997 på Bodewes Volharding i Foxhol BV, Holland.
byggd till Reederei Frank Dahl "MS Graneberg", Cuxhaven. Hemmahamn:
St: Johns och Antigua & Barbudaflagg. Såld den 22/1 2007 till Rederi A/B
Uman i Hällevik och omdöpt till LISTER. Gibraltarflagga. LOA 90,5 M x 13,6 M.
4113 dwt. 13 knop
Fakta: Christer Skiöld
STERNÖ, 17 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
STERNÖ, byggd 1970 i Appingedam (aktern) och Delfzijl (för och lastrum).
LOA 75,69 M x 11,03 M, 1 372 dwt, 12 knop. Maskin: Klöckner-Humbold-
Deutz RBV8M545. Sjösatt som OSTERSTROM, levererad som MARIONA, döpt 1972
till OSTERSTROM, 1983 till SETO (Danmark)
Såld 1984 till Feduera Rederi A/B i Karlshamn och omdöpt till STERNÖ.
Blev vid köpet ombyggd till självlossare på Fartygsmekano i Helsingborg.
Text: Christer Skiöld
Okänd, 17 augusti 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
PAMELA, 6 september 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
PAMELA, byggd 1978 som ALICE P.G. på Yorkshire Dry Dock i Hull, England
till Giles W. Pritchard-Gordon & Co. Ltd. i London.
Såld 1991 till Forth Tankers i England och döpt till PAMELA C.
Såld 1995 till Finland och omdöpt till PAMELA med Naanlali som hemmahamn.
LOA 45.9 M x 10,0 M, 1050 dwt, maskin på 600 kW ger 9 knop.
PAMELA, ombyggd till "Push barge" i Åbo 2009. Ägs av Alfons Håkans i Åbo och omdöpt till
FAIKA. Seglar med Guineaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
HEGE, 6 september 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
HEGE byggd 1975 som DIANA på Sietas i Neunenfelde, Tyskland till Peter
Döhle Schiffahrts-KG i Hamburg. Överförd 1983 till Andrea Shipping SA (Peter
Döhle) i Fribourg, Schweiz och omdöpt till DIANA II. Omdöpt 1988 till RABAT
med OPDR HH. At som ägarnamn. Såld 1997 till Torbjörn Benestad i Panama
och omdöpt till OPDR RABAT. Såld 1998 till K.S. Kascarrier i Panama och
omdöpt till KONINGSHAVEN. Såld 2001 till Hege A/S i Farsund och omdöpt
till HEGE. LOA: 93,5 M x 14,5 M. 4069 dwt. Maskin Deutz på 3600 HKR, 14 knop.
Text: Christer Skiöld
AKVILE, 7 september 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
AKVILE byggd 1997 på Baltijos varv i Klaipeda, Litauen. Utrustad vid Astilleros
de Huelva i Spanien. LOA 102,8 M x 15,9 M, 5600 dwt. Hemmahamn Klaipeda.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIC COURIER, 7 september 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALTIC COURIER byggd 1977 på Norderwerft i Hamburg och utrustad på Sietas
i Neunenfelde. Sjösatt som JÖRN DEDE till F Dede KG i Tyskland men döptes
om till BELL VARIANT vid leveransen. Återfick namnet JÖRN DEDE 1978 och
blev omdöpt till AKAK PROGRESS 1983. 1986 blev hon omdöpt till JÖRN DEDE
igen och förmodligen chartrad av Coastbay Shipping Co. Ltd. på Cypern.
1994 blir hon såld till Coastbay som 1995 säljer henne till Courier Baltic Container
Carriers Marine Ltd på Cypern (H Glahr GmbH). Upplagd 1998 till mars 2002 i
Klaipeda då hon chartras av Sala Redereja Ltd. i Lettland. Såld 2004 till
Eestinova OU i Estland och omdöpt till BALTIC CARRIER med Domenica flagg.
LOA 72,0 M x 12,8 M 2060 dwt. Maskin: Krupp MAK, 12 knop.
BALTIC COURIER, omdöpt 2007 till MAJEDA med hemmahamn i Free Town och med Sierra Leone
flagg.
Fakta: Christer Skiöld
LARGONA, 7 september 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd på Astilleros Luzuriage i Pasajaes, Spanien som IRIMO till Naviera Pasai S.A. i San
Sebastian, Spanien. Såld 1987 till Biscay Shipping (Charles Willie) i
Dublin, Irland och omdöpt till BISCAY SPIRIT.
Såld 1995 till
RMS Lubeck Schiffahrtsgesellschaft mbH och omdöpt till LARGONA. Hemmahamn Kingstown, Saint Helenaflagg.
(MINCHEN D ägs också av detta rederi) LOA 62,60 M x 10,60 M, 1195 dwt
Maskin: 8 cyl Alpha på 865 kW som ger 12 knop.
Text: Christer Skiöld
CAILIN, oktober 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CAILIN byggd 1981 på Rauma-Repola i Uusikaupunki, Finland till USSR Estonian
Shipping Co. i Tallinn som KAPTIAN VOOLENS. Omdöpt till KAPTEN VOOLENS
1992 och ägarenamnet ändrat till Estonian Shipping Co. Tallinn, Estland.
Omdöpt till CAILIN 2003 med hemmahamn Kingstown och med Saint Vincent &
Grenadines flagg. Ägare CH Shipping Corp på Marshallöarna med c/o adress
i Tallinn, Estland. LOA 82,50 M x 12,80 M, 2950 dwt. Maskin: 1 st 6 cyl Wärtsilä
typ 6R32 på 2500 HKR som gav 12 knop.
Text: Christer Skiöld
? i dimma, 8 november 2003.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan