Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under 2002.
The following pictures are photos from Kungsdalen, during 2002.
FLINTEREEMS - 20/10 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FLINTEREEMS byggd 1999 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland till
Flintereems NV i Groningen, Holland. LOA 111,8 M x 15 ,0 M, 6359 dwt.
Maskin: Wärtsilä 8R32LN på 3280 kW, 13,5 knop. Hemmahamn: Willemstad. Flagga: Holländska Antillerna.
Fakta: Christer Skiöld
VISTEN - 20/10 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
VISTEN, byggd som ALDABI 1990 på Van der Giessen-De Nord B.V. i
Holland till Van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V. i Rotterdam. Såld 1993 till
Coldstream Trader N.V. i Willemstad, Nederländska Antillerna och döpt till
COLDSTEAM TRADER. Såld 1996 till Ahlmarco N.V. i Willemstad, Nederländska Antillerna och döpt till VISTEN. Loa 99,55 M x 17,01 M, 6275 dwt. Maskin: Bergen diesel på 3274 kW,
12 knop.
Fakta: Christer Skiöld
POLAR SNOW - 13/10 2002
Foto: Lars Johnson
POLAR SNOW, byggd 2000 på Peters Scheepwerf i Kampen, Holland. Såld 2003
till C.V Schepvaarfonderneming i Terschelling, Holland och döpt
till GRIEND. Såld 2006 till Bore Sydgard B.V i Rotterdam och omdöpt till
SYDGARD. LOA 89,3M x 13,4M, 3780 dwt. Maskin. MAK 6M25 på 1800 kW, 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
RATHROWAN i Södertälje Oljehamn - 13/10 2002
Foto: Lars Johnson
RATHROWAN passerar Kungsdalen på väg söderut - 13/10 2002
Foto: Lars Johnson
RATHROWAN byggd 1991 på Barkmeijer Shipyard i Stroobos,
Holland till Gearbulk Shipping Ltd i Norge (Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi
A/S i Bergen) Hemmahamn Bergen. LOA 96,0 M x 14,5 M, 4059 dwt 13 knop.
Maskin: Stork-Wärtsilä 8 SW280 på 2130 kW.
Fakta: Christer Skiöld
INGRID MARIA på väg in i Södertälje kanal från söder - 10/10 2002
Foto: Lars Johnson
Järnvägsbron och motorvägsbron passeras utan att behöva öppnas
Foto: Lars Johnson
på väg in i slussen
Foto: Lars Johnson
Mälarbron öppnas
Foto: Lars Johnson
sedan vidare mot någon av Mälarens hamnstäder. Till vänster det som en gång var Mälarhamnen. Numera enbart till namnet.
Foto: Lars Johnson
INGRID MARIA byggd på Krögerwerft i Rendsburg, Tyskland 1985 som
GESCHE. Såld 1997 till Norge och omdöpt till INGRID MARIA. Såld 2005
till Norbar Minerals A/S i Torvestad (Stavanger) och omdöpt till COMABAR
med Haugesund som hemmahamn. LOA 63,14 M x 11,30 M 1120 dwt. Maskin: Callesen 427 FOT på 596 kW, 10 knop.
Fakta: Christer Skiöld
LILLY slussar i Södertälje sluss - 9/10 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Mälarbron är redan öppnad
Foto: Lars Johnson
KEY slussar i Södertälje sluss - 9/10 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggdes som BREMER SATURN 1967 på Unterweser Werft i Bremerhaven till Bruno
Bischoff Reederei HB i Tyskland. 1984 köptes hon av K Gustavsson i Kalmar som
döpte henne till KEY.Såldes troligen 2002/2003 för hon återfinns som VIA bland fartyg som passerat...2003. L ö a 68,16 m. bredd 10,82 m. djupg. 4,27 m. Deutz RBV6M545, 809 kW. 1219 br.ton.
Fakta: Christer Skiöld
SOMMEN, 9/10 2002 vid Igelsta
Foto: Lars Johnson
SOMMEN byggd 1983 på Zhonghua i Shanghai, Kina till O.F. Ahlmark & Co
i Karlstad. LOA 106,0 M x 17,5 M. Maskin: Akasaka-Mitsubishi 6UEC37/68
på 3900 HKR.
Fakta: Christer Skiöld
NORDBRIS, Gävle, 9/10 2002 i Södertälje Uthamn
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NORDBRIS, byggd som SYON PARK 1974 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland
till Park Steamships Ltd i London.
Såld 1974 (samma år) till Turnbull Scott Shipping Co i London, Omdöpt till HYDE PARK.
Såld 1982 till Ebbtide Scott Management Ltd, Gibraltar, omdöpt till FAIRMEAD
Såld 1986 till Kustvaartbedrijf Moerman B.V i Rotterdam, omdöpt till VIRGO.
Såld 1992 till Cotrasa Trading Ltd i Limassol, Cypern, omdöpt till MICHAELA
Såld 1993 till Anglo Dutch Management Services Ltd i England, omdöpt till SCOTFIELD
Såld 1996 till Field Ship Managament Services Ltd i England, omdöpt till KAELA
Såld 1996 (samma år) till Rederi A/B Elke (Torsten Larsson) i Visby, omdöpt till BETTIE LILL
Omdöpt 1997 till EKLAND
Såld 2000 till Nordking Rederi A/B (Steffan Trybom) i Gävle, omdöpt till NORDBRIS
Såld 2004 till Camy Navigation Ltd i Panama och omdöpt till CAMY
Såld 2004 (samma år) till Corona Maritime Corp i Constanta, Rumänien, omdöpt till
CORONA Z. LOA 83,5 M x 14,1 M. 2946 dwt. 12 knop. Lastad med 2737 ton skrot
sjönk hon den 15/7 2005 vid Kilyos i närheten av Istanbul. 1 man omkom.
Fakta: Christer Skiöld
NOLA 8/9 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NOLA, byggd 2002 på Niestern Sander i Delfzijl, Holland till Timberfleet
CV, Wijnne & Barends i Delfzijl, Holland. LOA 80,0 M x 12,1 M, 2000 dwt. Maskin: Caterpillar 3512 B DI-TA på 1249 kW,
12 knop. NOLA, omdöpt till LADY NOLA 2009.
Fakta: Christer Skiöld
TÄRNSJÖ 8/9 2002
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TÄRNSJÖ, byggd 1993 på Kvärner Kleven, Leirvik i Sogn, Norge till Tärntank
Rederi A/B i Donsö. LOA 129,05 M x 18,38 M, 10877 dwt. Maskin: MAK 9M453C diesel på 3300 KW. 12 knop.
TÄRNSJÖ, såld i maj 2004 till Tarnshipping A/S i Oslo, (Management "Tärntank" rederi A/B)
Fakta: Christer Skiöld
CORAL CARBONIC i Södertälje Oljehamn 8/9 2002
Foto: Lars Johnson
CORAL CARBONIC passerar Kungsdalen senare samma dag
Foto: Lars Johnson
CORAL CARBONIC, LPG-tanker, byggd 1999 på Frisian Welgelegen i
Harlingen, Holland till Scheepvart Maatschappij Coral Carbone BV
(Anthony Veder Rederijzaken BV) i Rotterdam. LOA: 79,4 M x 13,8 M
1796 dwt. Maskin: 1 st 6 cyl MAK typ 6M.25 på 2039 HKR som ger en
fart på 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
CEM EXPRESS, Nassau/Bahamas, 14 juli 2002.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
CEM EXPRESS byggd 1978 som STAR på Söby M&S A/S i Söby. (Danmark
eller Norge) Fartyget var vid leveransen danskägt. Varvsnummer 58,
1 080 dwt, LOA 62,7 M x 11,1 M, 10 knop. Såld 1985 och omdöpt till
AVEBE STAR. Ombyggd 1986 med cv till bulk powder (starch) carrier,
och omdöpt till FRIMA STAR. Fick
2001 namnet CEM EXPRESS. 2004 CEM PRESS och samma år
SHETLAND CEMENT. Seglade 2006 under Bahamaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
BALTIYSKIY 101, Ryssland, 9 juli 2002.
Foto: Lars Johnson
BALTIYSKIY 101 byggd den 15 maj 1978 i Åbo, Finland till White Sea Onega Shipping Company i Sankt Petersburg, Ryssland. Fartygen byggdes i 6 olika
typer av vilken 101 kallas för projekt 613. Loa 95,0 M x 13.0 M x 4.2 M.
2649 dwt, 12,5 knop. Huvudmaskinen byttes ut 1985 till en DDR maskin
på 2567 kW, modell 6NVD 48A-2U.
Fakta: Christer Skiöld
MARINA, Skärhamn, byggd 1980, 6 385 dwt, 18 augusti 2002.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
MARINE byggd på Götaverken i Sölvesborg 1980 som ALBONA till Österrike och
Austroship GmbH i Wien. Fartyget byggdes till svenska beställare men såldes
till Austroship. Såld 1996 till Skärhamn och omdöpt till MARINA. Omdöpt 2002
till MARINE med Kingstown som hemmahamn.
LOA 106,3 M x 14,9 M, 6385 dwt. Maskin: B&W Alpha på 2339 kW,
13 knop.
Ankom Aliaga den 23 mars 2009 för att huggas upp efter ett maskinhaveri.
Fakta: Christer Skiöld
CEM CARRIER, 18 augusti 2002.
Foto: Lars Johnson
Cem Carrier byggd 1969 på Bazan i San Fernando, Spanien som Fraguador
till Naviera Alvargonzales S.A. & A Tudela-Veguin i Gijon, Spanien.
LoA 147,4 M x 21,2 M, 3 001 dwt ,varvsnummer 153, 14 knop, Omdöpt 1985
till Portland Carrier, 1996 till Cem Carrier, 2003 till Cemcarry och 2004
till Orkney Cement med Bahamaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
VALENTIN SHASHIN i Södertälje Uthamn 10 mars 2002.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
VALENTIN SHASHIN byggd 1996 på Krasnoye Sormovo i Nizhniy Novgorod, Ryssland
Såld 2004 till Azov Trans Shipping Co. Ltd. och omdöpt till NADYM. Hemmahamn:
Temryuk. Ryskflaggad. LOA. 140,0 M x x 16,6 M, 6207 dwt..
Fakta: Christer Skiöld
Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan