Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under 2002.

The following pictures are photos from Kungsdalen, during 2002.


FLINTEREEMS - 20/10 2002
Flintereems
Foto: Lars Johnson

Flintereems
Foto: Lars Johnson

FLINTEREEMS byggd 1999 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland till Flintereems NV i Groningen, Holland. LOA 111,8 M x 15 ,0 M, 6359 dwt. Maskin: Wärtsilä 8R32LN på 3280 kW, 13,5 knop. Hemmahamn: Willemstad. Flagga: Holländska Antillerna.
Fakta: Christer Skiöld


VISTEN - 20/10 2002
Visten
Foto: Lars Johnson

Visten
Foto: Lars Johnson

VISTEN, byggd som ALDABI 1990 på Van der Giessen-De Nord B.V. i Holland till Van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V. i Rotterdam. Såld 1993 till Coldstream Trader N.V. i Willemstad, Nederländska Antillerna och döpt till COLDSTEAM TRADER. Såld 1996 till Ahlmarco N.V. i Willemstad, Nederländska Antillerna och döpt till VISTEN. Loa 99,55 M x 17,01 M, 6275 dwt. Maskin: Bergen diesel på 3274 kW, 12 knop.
Fakta: Christer Skiöld


POLAR SNOW - 13/10 2002
Polar Snow
Foto: Lars Johnson

POLAR SNOW, byggd 2000 på Peters Scheepwerf i Kampen, Holland. Såld 2003 till C.V Schepvaarfonderneming i Terschelling, Holland och döpt till GRIEND. Såld 2006 till Bore Sydgard B.V i Rotterdam och omdöpt till SYDGARD. LOA 89,3M x 13,4M, 3780 dwt. Maskin. MAK 6M25 på 1800 kW, 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


RATHROWAN i Södertälje Oljehamn - 13/10 2002
Rath Rowan
Foto: Lars Johnson

RATHROWAN passerar Kungsdalen på väg söderut - 13/10 2002
Rath Rowan
Foto: Lars Johnson

RATHROWAN byggd 1991 på Barkmeijer Shipyard i Stroobos, Holland till Gearbulk Shipping Ltd i Norge (Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi A/S i Bergen) Hemmahamn Bergen. LOA 96,0 M x 14,5 M, 4059 dwt 13 knop. Maskin: Stork-Wärtsilä 8 SW280 på 2130 kW.
Fakta: Christer Skiöld


INGRID MARIA på väg in i Södertälje kanal från söder - 10/10 2002
Ingrid Maria
Foto: Lars Johnson

Järnvägsbron och motorvägsbron passeras utan att behöva öppnas
Ingrid Maria
Foto: Lars Johnson

på väg in i slussen
Ingrid Maria
Foto: Lars Johnson

Mälarbron öppnas
Ingrid Maria
Foto: Lars Johnson

sedan vidare mot någon av Mälarens hamnstäder. Till vänster det som en gång var Mälarhamnen. Numera enbart till namnet.
Ingrid Maria
Foto: Lars Johnson

INGRID MARIA byggd på Krögerwerft i Rendsburg, Tyskland 1985 som GESCHE. Såld 1997 till Norge och omdöpt till INGRID MARIA. Såld 2005 till Norbar Minerals A/S i Torvestad (Stavanger) och omdöpt till COMABAR med Haugesund som hemmahamn. LOA 63,14 M x 11,30 M 1120 dwt. Maskin: Callesen 427 FOT på 596 kW, 10 knop.
Fakta: Christer Skiöld


LILLY slussar i Södertälje sluss - 9/10 2002
Lilly
Foto: Lars Johnson

Lilly
Foto: Lars Johnson

Lilly
Foto: Lars Johnson

Mälarbron är redan öppnad
Lilly
Foto: Lars Johnson


KEY slussar i Södertälje sluss - 9/10 2002
Key
Foto: Lars Johnson

Key
Foto: Lars Johnson

Key
Foto: Lars Johnson

Byggdes som BREMER SATURN 1967 på Unterweser Werft i Bremerhaven till Bruno Bischoff Reederei HB i Tyskland. 1984 köptes hon av K Gustavsson i Kalmar som döpte henne till KEY.Såldes troligen 2002/2003 för hon återfinns som VIA bland fartyg som passerat...2003. L ö a 68,16 m. bredd 10,82 m. djupg. 4,27 m. Deutz RBV6M545, 809 kW. 1219 br.ton.
Fakta: Christer Skiöld


SOMMEN, 9/10 2002 vid Igelsta
Sommen
Foto: Lars Johnson

SOMMEN byggd 1983 på Zhonghua i Shanghai, Kina till O.F. Ahlmark & Co i Karlstad. LOA 106,0 M x 17,5 M. Maskin: Akasaka-Mitsubishi 6UEC37/68 på 3900 HKR.
Fakta: Christer Skiöld


NORDBRIS, Gävle, 9/10 2002 i Södertälje Uthamn
Nordbris
Foto: Lars Johnson

Nordbris
Foto: Lars Johnson

Nordbris
Foto: Lars Johnson

NORDBRIS, byggd som SYON PARK 1974 på Ferus Smit i Westerbroek, Holland till Park Steamships Ltd i London. Såld 1974 (samma år) till Turnbull Scott Shipping Co i London, Omdöpt till HYDE PARK. Såld 1982 till Ebbtide Scott Management Ltd, Gibraltar, omdöpt till FAIRMEAD Såld 1986 till Kustvaartbedrijf Moerman B.V i Rotterdam, omdöpt till VIRGO. Såld 1992 till Cotrasa Trading Ltd i Limassol, Cypern, omdöpt till MICHAELA Såld 1993 till Anglo Dutch Management Services Ltd i England, omdöpt till SCOTFIELD Såld 1996 till Field Ship Managament Services Ltd i England, omdöpt till KAELA Såld 1996 (samma år) till Rederi A/B Elke (Torsten Larsson) i Visby, omdöpt till BETTIE LILL Omdöpt 1997 till EKLAND Såld 2000 till Nordking Rederi A/B (Steffan Trybom) i Gävle, omdöpt till NORDBRIS Såld 2004 till Camy Navigation Ltd i Panama och omdöpt till CAMY Såld 2004 (samma år) till Corona Maritime Corp i Constanta, Rumänien, omdöpt till CORONA Z. LOA 83,5 M x 14,1 M. 2946 dwt. 12 knop. Lastad med 2737 ton skrot sjönk hon den 15/7 2005 vid Kilyos i närheten av Istanbul. 1 man omkom.
Fakta: Christer Skiöld


NOLA 8/9 2002
Nola
Foto: Lars Johnson

Nola
Foto: Lars Johnson

NOLA, byggd 2002 på Niestern Sander i Delfzijl, Holland till Timberfleet CV, Wijnne & Barends i Delfzijl, Holland. LOA 80,0 M x 12,1 M, 2000 dwt. Maskin: Caterpillar 3512 B DI-TA på 1249 kW, 12 knop. NOLA, omdöpt till LADY NOLA 2009.
Fakta: Christer Skiöld


TÄRNSJÖ 8/9 2002
Tärnsjö
Foto: Lars Johnson

Tärnsjö
Foto: Lars Johnson

TÄRNSJÖ, byggd 1993 på Kvärner Kleven, Leirvik i Sogn, Norge till Tärntank Rederi A/B i Donsö. LOA 129,05 M x 18,38 M, 10877 dwt. Maskin: MAK 9M453C diesel på 3300 KW. 12 knop. TÄRNSJÖ, såld i maj 2004 till Tarnshipping A/S i Oslo, (Management "Tärntank" rederi A/B)
Fakta: Christer Skiöld


CORAL CARBONIC i Södertälje Oljehamn 8/9 2002
Coral Carbonic
Foto: Lars Johnson

CORAL CARBONIC passerar Kungsdalen senare samma dag
Coral Carbonic
Foto: Lars Johnson

CORAL CARBONIC, LPG-tanker, byggd 1999 på Frisian Welgelegen i Harlingen, Holland till Scheepvart Maatschappij Coral Carbone BV (Anthony Veder Rederijzaken BV) i Rotterdam. LOA: 79,4 M x 13,8 M 1796 dwt. Maskin: 1 st 6 cyl MAK typ 6M.25 på 2039 HKR som ger en fart på 12,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld


CEM EXPRESS, Nassau/Bahamas, 14 juli 2002.
Cem Express
Foto: Lars Johnson

Cem Express
Foto: Lars Johnson

CEM EXPRESS byggd 1978 som STAR på Söby M&S A/S i Söby. (Danmark eller Norge) Fartyget var vid leveransen danskägt. Varvsnummer 58, 1 080 dwt, LOA 62,7 M x 11,1 M, 10 knop. Såld 1985 och omdöpt till AVEBE STAR. Ombyggd 1986 med cv till bulk powder (starch) carrier, och omdöpt till FRIMA STAR. Fick 2001 namnet CEM EXPRESS. 2004 CEM PRESS och samma år SHETLAND CEMENT. Seglade 2006 under Bahamaflagg.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIYSKIY 101, Ryssland, 9 juli 2002.
Baltiyskiy
Foto: Lars Johnson

BALTIYSKIY 101 byggd den 15 maj 1978 i Åbo, Finland till White Sea Onega Shipping Company i Sankt Petersburg, Ryssland. Fartygen byggdes i 6 olika typer av vilken 101 kallas för projekt 613. Loa 95,0 M x 13.0 M x 4.2 M. 2649 dwt, 12,5 knop. Huvudmaskinen byttes ut 1985 till en DDR maskin på 2567 kW, modell 6NVD 48A-2U.
Fakta: Christer Skiöld


MARINA, Skärhamn, byggd 1980, 6 385 dwt, 18 augusti 2002.
Marina
Foto: Lars Johnson

Marina
Foto: Lars Johnson

MARINE byggd på Götaverken i Sölvesborg 1980 som ALBONA till Österrike och Austroship GmbH i Wien. Fartyget byggdes till svenska beställare men såldes till Austroship. Såld 1996 till Skärhamn och omdöpt till MARINA. Omdöpt 2002 till MARINE med Kingstown som hemmahamn. LOA 106,3 M x 14,9 M, 6385 dwt. Maskin: B&W Alpha på 2339 kW, 13 knop.
Ankom Aliaga den 23 mars 2009 för att huggas upp efter ett maskinhaveri.
Fakta: Christer Skiöld


CEM CARRIER, 18 augusti 2002.
Cem Carrier
Foto: Lars Johnson

Cem Carrier byggd 1969 på Bazan i San Fernando, Spanien som Fraguador till Naviera Alvargonzales S.A. & A Tudela-Veguin i Gijon, Spanien. LoA 147,4 M x 21,2 M, 3 001 dwt ,varvsnummer 153, 14 knop, Omdöpt 1985 till Portland Carrier, 1996 till Cem Carrier, 2003 till Cemcarry och 2004 till Orkney Cement med Bahamaflagg.
Fakta: Christer Skiöld


VALENTIN SHASHIN i Södertälje Uthamn 10 mars 2002.
ryss
Foto: Lars Johnson

ryss
Foto: Lars Johnson

VALENTIN SHASHIN byggd 1996 på Krasnoye Sormovo i Nizhniy Novgorod, Ryssland Såld 2004 till Azov Trans Shipping Co. Ltd. och omdöpt till NADYM. Hemmahamn: Temryuk. Ryskflaggad. LOA. 140,0 M x x 16,6 M, 6207 dwt..
Fakta: Christer Skiöld


Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan