Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under åren 2000-2001.

The following pictures are photos from Kungsdalen, during 2000-2001.



Sydgående fartyg passerar Wiad 2001.
Fartyg passerar Wiad
Foto: Lars Johnson


HELLEVIK, 2001.
Hellevik"
Foto: Lars Johnson

Hellevik"
Foto: Lars Johnson

Byggd 1975 som SCHWANECK på Hugo Peters i Wewelsfleth, Tyskland. LOA 82,1 M x 12,8 M, 1 555 dwt, 13 knop, varvsnummer 557. Maskin: 1 st. 6-cyl enkelverkande 2-takts diesel Atlas-KaK typ 6M453AK. Övertagen 1988 av P/R ms Schwaneck, Limassol, Cypern. Såld 1991 till Rederi A/B Uman i Hellevik och omdöpt till HELLEVIK. Seglade fortfarande 2006.
Fakta: Christer Skiöld


CHODZIEZ, Valetta/Malta, 2001.
Chodziez
Foto: Lars Johnson

Chodziez
Foto: Lars Johnson

Chodziez
Foto: Lars Johnson

CHODZIEZ byggd 1989 på Komuny Paryskiej i Gdynia, Polen. LOA 147 M x 23,5 M, 7 328 dwt, 14 knop. Maskin: 2 st 6 cyl. Sulzer dieslar. Insatt för Polish Ocean Line för trafik mellan Europa och Mellanöstern. Satt under Maltaflagg 1999. Chartrad av Seawheel under 1 år för resor Rotterdam- Killingholme. Chartrad 2005 av DFDS Tor LIne för resor Immingham-Zeebrugge. Chatrad, samma år, av Ferryways för resor Oostende-Killingholme. CHODZIEZ, utchartrad 2008 till LD Lines och insatt mellan Tunisien och Frankrike med namnet DIVIO och Maltaflaggad.
Fakta: Christer Skiöld


BALTIC VIKING, 2001.
Baltic Viking
Foto: Lars Johnson

BALTIC VIKING, byggd 2000 på Daewoo i Okpo, Sydkorea, varvsnummer 7602, LOA 116,0 M x 16,0 M, 5 000 dwt. Såld 2006 till Carbonor Shipping Netherlands B.V. och omdöpt till B.W. HELEN.
Fakta: Christer Skiöld


TÄRNFORS, 2001.
Tärnfors
Foto: Lars Johnson

Tärnfors
Foto: Lars Johnson

TÄRNFORS byggd 1998 på Qiuxin i Shanghai, Kina för Tärntank Rederi A/B I Donsö. Sjösatt som Guervik. LOA 115,1 M x 18,3 M, 8245 dwt. Maskin: Stork Wärtsilä 6 cyl. diesel typ 6L38, 14 knop.
Fakta: Christer Skiöld


VINGA, har just passerat järnvägsbron, motorvägsbron och Saltsjöbron (ännu ej invid vid denna tidpunkt, står med klaffarna öppna) 2001.
Vinga
Foto: Lars Johnson

Nu väntar slussning in i Mälaren
Vinga
Foto: Lars Johnson


Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan