Följande bilder är tagna vid Kungsdalen under 1990-talet.
The following pictures are photos from Kungsdalen, during the 1990´s.
SYDFART passerar i regnet Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1879 i Torskog som OLOF TRÄTÄLJA. Levererad till
Silén i Säffle som sålde henne till Billeruds Bruk i vars ägo hon
seglade till 1965. Såld och omdöpt till HAMNFJORD. Såld 1969 och omdöpt
till STIGFJORD. Såld 1972 och omdöpt till ANN. Såld 1977 till Sven Larry
Larsson, Rederi A/B Sydfart, Degerhamn, döpt till M/S SYDFART. Hemmahamn: Grönhögen.
LOA. 31,69 M x 6,52 M. 280 dwt. Maskin: Volvo Penta TMD 120A på 199 kW
7 knop
Fakta: Christer Skiöld
FIGAROS passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
FIGAROS byggd 1980 på Sietas i Neunenfelde, Tyskland. LOA 80.3 M x 13,9 M
1906 dwt ,13,5 knop. Maskin: MAK typ 6 MV 452 AK på 1100 kW.
Omdöpt till UNAMAR 1989. Återfick namnet FIGAROS 1992. Såld 2002 till
Reederei Lutz Jeske i Rendsburg, Tyskland och omdöpt till FAGERVIK.
Fakta: Christer Skiöld
BLUE SUN passerar Kungsdalen sommaren 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BLUE SUN, byggd som KALMARSUND 1975 på Paul Lindenau Schiffwerft i
Kiel, Tyskland till Kihlbergsrederierna i Göteborg. Utchartrad samma år till
Merzario Line i Italien och omdöpt till MEZARIO OLIMPA. Chartern slutade
1981 och återfick namnet KALMARSUND. Förlängd 1983 med 12 meter på
Falkenbergs varv. Såld 1986 till Rederi A/B Victor i Göteborg och registrerad
på Swedish Gulf Line Shipping A/B i Göteborg. Såld 1987 tuill A/B E.O. Wennerdahl & Son i Visby samt Rederi A/B Uniroll i Höör. Hemmahamn Visby.
Utchartrad i september 1987 till Lamda Line och insatt Malmö-Rotterdam.
Utchartrad till Transfennica i november 1987. Utchartrad till Krogius i Finland
1989 för trafik Kiel-Hangö-Helsingfors. Utchartrad sommaren 1990 till Gotlandslinjen för trafik Oskarshamn-Visby-Nynäshamn. Utchartrad på hösten 1990
till juni 1999 till Transfennica. Såld 1999 till Kos Maritime i Norge och omdöpt
till BLUE SUN. Efter längre uppläggningar och kortare trafik blev hon i december
2003 såld till Melinda Shipholding Inc. I Pireus, Grekland och omdöpt till
BLUE MOON under Panamaflagg. Insatt mellan Grekland och Italien.Omdöpt
2004 till BLUE MOON I. Omdöpt i november 2005 till LIDER ADMIRAL. Omflaggad i april 2007 till Sierra Leone flagg.
Såld i maj 2007 till Georgien.
Såld i juni 2007 till Lider Maritime Co. Inc. i Georgien. Flaggad i Tjeckien.
LOA: 105,9 M x 15,6 M, efter förlängning 118,1 M. 3525 dwt.
Maskin: Atlas-MAK 12 M453AK diesel på 2930kW som gav 15 knop.
Fakta: Christer Skiöld
ATRIA passerar Kungsdalen sommaren 1994.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
ATRIA, byggd 1978 på Krasnogorskiy Shipyard i Krasnogorsk, Ryssland som OMSKIY 12.
Dimension: Loa: 108,4 M x 15,0 M. 3177 dwt. 11 knop. Omdöpt 1993 till AMBROS-2.
Såld 1996 till Firm Briz i Sankt Petersburg, Ryssland och omdöpt till ATRIA. Seglar under
fransk flagg.
Fakta: Christer Skiöld
DYGGVE, Mariehamn passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Sjösatt den 1/12 1986 på JJ Sietas i Neuenfelde, Tyskland.
Levererad i januari 1987 som PETUJA. 2 972 dwt, LPP 86,6 M,
bredd 13,0 M, 12,5 knop, varvsnummer 984.
Omdöpt till DOMALDE 1994, DYGGVE 1995 ägd av Amstelstraat Management Company B:V.
i Rotterdam, Holland. Såld 2001 till Finland och Bror Hussell i Mariehamn på
Åland och omdöpt till NEDGARD. Maskin: Wärtsilä Vasa 6R32BC på 1830 kW.
Seglade 2004.
Fakta: Christer Skiöld
TULOMA, passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Tuloma, byggd 1963 på MHD Angualföldi Gyaregysege i Budapest, Ungern.
Varvsnummer 1948, LOA 77,54 M x 11,30 M, 1 200 dwt, 11 knop. Ägare
2004 var Severny Polyus Shipping i Murmansk.
Fakta: Christer Skiöld
CABAL, Bergen, passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Sjösatt den 16/10 1970 på Frederikshavns varv i Danmark med varvsnummer 313
Levererad den 21/1 1971 som ANNI KLINT. 1 043 dwt, LPP 57,0 M, bredd 11,1 M, 11 knop.
1972 MOR VIANA. 1983 MORE VIANA, 1985 VIANA. 1989 SEALINE, 1991 DAGRUN NORCOAST
1993 CABALl. Seglade fortfarande 2005.
Fakta: Christer Skiöld
NORDGARD, passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
NORDGARD, byggd 1969 som Klaus Block på J.J. Sietas i Hamburg, för räkning Heinrich Block, varvsnummer
654, 1 464 dwt, LOA 77,02 M x 11, 82 M. Såld 1983 till Hedéns
Industruanläggningar HB i Falkenberg (Falkship) och omdöpt till GERD. Såld 1986 till P/R Heimvik (E Vikene)
i Bergen, Norge och omdöpt till HEIMVIK. Såld 1988 till Sjötransporter, Jansson & Co, A/B i Gällöby och
omdöpt till NORDGARD. Såld 2006 till Kaptenanikolas Shipping, i Aten, Grekland och omdöpt till
TAXIARCHIS och satt under Bangladesh flagg.
Fakta: Christer Skiöld
Okänd, (KPAOOPCK??) ser rysk ut
passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
PUR passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
Byggd på Elbewerft i Rosslau med varvsnummer 3419. Leverans den 30/3 1979, 1 755 dwt,
LPP 82,0 M, bredd 11,9 M, 10,5 knop. Omdöpt 2002 till SOBCHINO med hemmahamn i Astrakan,
Ryssland. Omdöpt 2003 till FLESTINA 3,med hemmahamn Astrakan och
rederiets namn är Flestina Shipping Company S.A. i Panama.
Seglar 2006.
Fakta: Christer Skiöld
GERMA, Limassol.
passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Sjösatt den 12/11 1977 i Buys Krimpen i Holland. Levererad i januari 1978 som EDGERMA till Oceanclause Shipping Ltd i Rockanje, Holland.
1 485 dwt, LPP 59,9 M, bredd, 10,0 M, 11 knop, varvsnummer 32. Omdöpt 1994 till GERMA, Limassol. Ägs av Adriana Shipping & Trading i Limassol, Cypern.
Såld 2007 till Temaco Shipmanagement i George Town och döpt till DAYA.
Seglar under Comorernas flagg.
Fakta: Christer Skiöld
HYDROGAS III, Oslo
byggd 1975
passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
ANUND passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
ANUND passerar Kungsdalen 1998.
Foto: Lars Johnson
ANUND, sjösatt 1975 som ODIN på Sietas i Neuenfelde, Tyskland. LOA 80,3 M x
13,4 M, 2 559 dwt, varvsnummer 691, 13,5 knop.
Omdöpt 1981 till ECO LIZ. 1983 till ODIN (igen). Såld 1984 till Estland med
namnet ANUND men seglar under Cypernflagg. Besättningen består av 3 letter och
4 ryssar
Fakta: Christer Skiöld
Okänd passerar Kungsdalen 1998.
Foto: Lars Johnson
BALTICBORG passerar Kungsdalen 1998.
Foto: Lars Johnson
BALTICBORG, byggd 1991 på Ferus Smit i Westerbroek till Wagenborg
Shipping BV i Delfzijl, Holland. Såld 2003 till BV Moerman, Ridderkerk,
Rotterdam och omdöpt till IVY. Såld den 22/2 2005 och omdöpt till FORSETI
med Maltaflagg och Valletta som hemmahamn. LOA 82,0 M x 12,6 M
3015 dwt, 11,5 knop.
Text: Christer Skiöld
BALINA, Oslo passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALINA passerar Kungsdalen en stilla morgon 1999.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BALINA, byggd 1975 som DELTAGAS hos Meyer i Papenburg, Tyskland. LOA 106,4 M x
15,8 M, varvsnummer 572, 6 034 dwt, 16,5 knop.
Såld 1986 till Pentland Gas Carrier Ltd. och omdöpt till TARQUIN RANGERS. Såld
1992 och omdöpt till BALINA. Såld 2000 och omdöpt till TAUROGAS I, som 2006
seglade under Panamaflagg.
Fakta: Christer Skiöld
AMARANT, Douglas/Isle of Man passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Amarant, byggd 1969 på Kremer Sohn i Elmshorn, Tyskland med varvsnummer 1139. LOA 86,4 m x 12,1 m, 2 505 dwt. Levererad till P/R Chemical
Sprinter, (Chemicallen Seetransport) med namnet Chemical Sprinter.
Såld 1984 till Sebarok Chemical Shipping Inc, Monrovia, Liberia och döpt
till Kimia Maju. Såld 1986 till Amatuna Shipping, Valletta på Malta och döpt
till Amarant. Såld 2000 till Prime Commercial Investment på Douglas/ Isle
of Man och omdöpt till Amaranth. Såld 2006 till RTS Denizcilik Sanayi ve
Ticaret Ltd. Sti. i Willemstad, Holland och döpt tll RTS Varot.
Fakta: Christer Skiöld
LADY BOS, passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Byggd 1979 på Sietas, Neuenfelde, Tyskland, varvsnummer 836.
LOA 80,3 M x 13,8 M, 1 906 dwt, 13,5 knop. Bar före 2002 namnet LADY BOS,
ägd av P/R för Lady Bos i Skärhamn. Efter 2002 NORRVIK. (Se Kungsdalen 2004 och 2006)
Fakta: Christer Skiöld
Okänd ryss? (GATTEMAP??) passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BLEKING, Hällevik passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
BLEKING, byggd på Unterweser i Bremerhaven, Tyskland, 1966 som
BREMER MERCUR. LOA 68,1 M x 10,8 M, 1 115 dwt, 12 knop.
Såld 1984 och omdöpt till BLEKING.
Såld 2001 till Otec Marine A/B och döpt till DETTERN.
Såld 2003 till Primal Management SA och omdöpt, först till
UNIQE och sedan till OLGA, med mongolisk flagg.
Såld 2004 till Sydkorea och döpt till MICHALIS T.
Seglade 2006 med grekflagg.
Fakta: Christer Skiöld
HOLMÖN passerar Kungsdalen 1998.
Foto: Lars Johnson
HOLMÖN, byggd 1978 på Kalmar varv som "newsprint carrier" med namnet
Dania.
LOA 121,0 M x 18,2 M, 7 960 dwt, 14 knop. Såld 1983 och döpt till Donny.
Omdöpt 1988 till Deneb. Ombyggd 1991 till bulker och förlängd med 14 meter,
nytt dwt. 10 900 och omdöpt till Holmön. Får 1996 cv som lastfartyg. Seglar 2006
med svensk flagg.
Fakta: Christer Skiöld
CEM CLIPPER passerar Kungsdalen 1999.
Foto: Lars Johnson
Byggd som Suho Maru på Honda i Saiki, Japan, 1971.
LOA 77,9 M x 12,3 M, varvsnummer 591, 2000 dwt, 12,5 knop.
Såld 1995 och döpt till Seacement
Såld 1997 och döpt till Cem Clipper
Såld 1999 och döpt till Clipper As
Såld 2002 till Tordenskjold Marine i Norge och döpt till Cem Clipper
Såld 2004 och döpt till Cemclip
Såld 2004 (igen) och döpt till Trader Arrow (Panamaflagg)
Fakta: Christer Skiöld
SIRRI, passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
SIRRI, passerar Kungsdalen 1999.
Foto: Lars Johnson
SIRRI, byggd 1981 som ESSO FINLANDIA på Oy Navire i Naantali, Finland.
Utrustad på Kleven Loland i Leirvik, Norge. LOA 107,0 M x 18,0 M, Varvs-
nummer 70, 6 954 dwt, 13,5 knop. Maskin: 2 st Wärtsilä Vasa 6R32A Diesel på 2x1850 Kw. Såld 1992 och omdöpt till PINJA, 1995
till SIRRI och 2005 till SIRRIO med den Dominikanska Republikens flagga i
aktern. Såld 2006 till Arabian Petrolium Supply Co. S.A. i Jeddah, Saud Arabien och omdöpt
till AL ZAIT AL ARABY 6.
Fakta: Christer Skiöld
Ryskt fartyg? (LAxx??)
passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
Ryskt fartyg passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TÄRNSUND, Donsö, passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
TÄRNSUND, byggd 1989 på Aukra Industrier A/S i Ulstenvik, Norge.
LOA 113,4 M x 18,0 M, 8 828 dwt, 12 knop, varvsnummer 87.
Levererad till Tärntank Rederi A/B i Donsö. Såld 2005 till K/S Vejdybet
(Alpa Shipping A/S) i Aalborg, Danmark och omdöpt 2006 till OTILIA.
Fakta: Christer Skiöld
VIENTO passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
VEGALAND passerar Kungsdalen 1995.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
VEGALAND byggd 1979 av Mitsui Engineering & Shipbuilding Co, Ltd i Chiba, Japan.
Varvsnummer 1185, LOA 165,0 M x 25,9 M, 1 200 dwt, 19,5 knop. Levererad till
Broströms Rederi i Göteborg. Utchartrad 1981 till Wilhelmsen i Tönsberg, Norge
och omdöpt till TARN. Återdöpt till VEGALAND 1983. Förlängd till 190,0 M på Lisnave
varvet i Portugal.
Fakta: Christer Skiöld
BORDEN passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
BORDEN, passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
BORDEN, byggd 1977 på Fredrikstad Mek. Verk. i Norge, varvsnummer 430, LOA
142,32 M x 19,21 M, 18 knop. Levererad i juni 1977 till Oy Seabulk Line AB i Åbo
med namnet BORE SKY. Omdöpt 1991 till BLUE SKY, såld 1992 och omdöpt till
BORDEN. Utchartrad till CETAM 2002 och omdöpt till CETAM VICTORIAE. Efter charterns
slut 2004 återfick hon namnet BORDEN. Utchartrad i september 2004 till Europian Car Carries (UECC). Nya maskiner
2005. Insatt på traden Zeebrugge-Southampton-Santander-Pasajes. Upplagd i 3 månader
2006. Registrerad ägare 2007 var Retig Group Ltd. Bore i Helsingfors, Finland.
Utchartrad i maj 2008 till Mann Lines Oy i Åbo, Finland.
Fakta: Christer Skiöld
FEEDERCREW vid Wiad på väg in mot Södertälje Sydhamn 1997.
Foto: Lars Johnson
FEEDERCREW passerar ön Fläsklösa vid Kungsdalen på väg ut från Södertälje Sydhamn 1997.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERCREW, byggd som HALLSTAVIK 1972 hos Schulte & Bruns i Emden, dwt 2368
LOA 88,2 M x 14,6 M, 13,5 knop. Ombyggd från RO-RO till RO-VC 1991 ändrat
tonnage till 2100 dwt och omdöpt till FEEDERCREW. Såld 2001 till Babura Line Ltd.
i Nigeria och döpt till JIGAWA med panamaflagg. (Se Bore IX)
Fakta: Christer Skiöld
FEEDERCADET
byggd 1972 (ex Bore IX), 4 700 dwt
passerar Kungsdalen 1997 .
Foto: Lars Johnson
FEEDERCADET passerar Kungsdalen i slutet av 1990-talet .
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERCADET, byggd som BORE IX 1972 på Rauma-Reopla Oy i Rauma,
Finland till Höyrylavia Oy Bore/ Ångfartygs A/B Bore i Åbo, Finland. Insatt mellan
Fredrikshamn och Terneuzen, Holland. Efter en kortare charter hos Silja Line 1975
blev hon såld 1977 till Schiffscommerz VEB Aussenhandelsbetrieb der VVB
Schiffbau i Östberlin, DDR. Omdöpt till ASCHBERG och registrerad för VEB-
Deutfracht/Seereederei i Rostock, DDR. Registerad i juni 1990 för Deutshe
Seereederei i Rostock, Tyskland.
Registrerad 1994 på Euroseabridge Schiffahgesellschaft mbH i Rostock.
Såld 1996 till E H Harms i Bremerhaven och registrerad på Feederchief
Shipping Co. Ltd i Valletta, Malta. Omdöpt till FEEDERCADET.
Såld 2004 till Barbuda Line Ltd i Panama och omdöpt till KADUNA.
Chartrad av Finnlines 2005 i 7 månader. Utchartrad i september 2005 till Fjord
Line för trafik Bergen-Stavanger-Newcastle. Seglar 2006 under Panamaflagg.
LOA 113,46 M x 19,23 M, 4700 dwt. Maskin: 2 st Atlas-MAK 6M551AK Dieslar
på 4410 kW som gav 16,5 knop.
Fakta: Christer Skiöld
FEEDERMATE passerar Kungsdalen på väg in till Södertäljs Sydhamn 1999.
Foto: Lars Johnson
FEEDERMATE passerar Kungsdalen på väg söder ut 1999.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
FEEDERMATE, byggd 1998 på Detlef Hegermann Roland, (Rolandwerft)
i Tyskland till E.H. Harms i Bremerhaven (Registrerad på Malta).
LOA 99,90 M x 19,50 M, 3 347 dwt, 15 knop, varvsnummer 184.
Såld 2004 till Nautilus Feedermate A/S i Oslo, Norge och omdöpt
till MAIN HIGHWAY. Överförd till Limassol 2005 med Cypernflagg.
Fakta: Christer Skiöld
FLEUR DE LYS, passerar Kungsdalen 1997.
Foto: Lars Johnson
Byggd 1982 på
Enrique Lorenzo Y Cia S.A. i Vigo, Spanien. LOA 122,81 M x 18,36 M x 6,38 M.
Dwt. 5273. Maskin: MAN diesel, 12000 Hkr, 17 knop, 1375 lastmeter, 12 passagerare. Levererad som Roll Galicia till Lineas Maritimas de Cantabrico. Såld
1988 och omdöpt till LUX EXPRESSWAY. Såld igen samma år till Denval Marine
Consultants Ltd i Limassol, Cypern och omdöpt till FLEUR DE LYS. Såld 1999 till
Lineas Suardias, Spanien och omdöpt till ATLANTICAR. Såld 2003 till Valmont
Investments (V-Ships) i Panama. Seglade 2006 med St Vincent & Grenadines
flagga i aktern. Omdöpt 2003 till VALMONT EXPRESS. Såld 2007 till upphuggare och omdöpt till V EXPRESS. Ankom Alang i september 2007 för att huggas upp.
Fakta: Christer Skiöld
NORDIC LINK passerar Kungsdalen 1996.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
NORDIC LINK, byggd 1981 på Finnboda varv i Nacka, varvsnummer 414, LOA 120,20 M x 21,04 M,
6 794 dwt. Maskin: Lindholmen-Pielstick 12PC2 diesel, 14 knop. Såld 1989 till
Wagenborg Shipping i Holland. Ombyggd 1993 vid Howaldswerke Deutsche Werft
i Kiel. Chartrad 2002 av DFDS Tor Line. Såld 2003 till Trinity Bulk Carriers
A/S i Norge och omdöpt till NORDIC. Omdöpt en månad senare till SCAN NORDIC.
Såld 2005 till Scandinavian Shipping Invest på Malta och omdöpt till ASSIL
Såld 2006 till Kalafrana Shipping Ltd. på Malta och omdöpt till AYLMER.
Fakta: Christer Skiöld
FORESTER passerar Kungsdalen i slutet av 1990-talet.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Byggd 1996 på Peterswerft i Wewelsfleth, Tyskland som
UTE BRAREN. LOA 100,0 M x 17,2 M, 6 471 dwt, 14 knop, varvsnummer 649.
Såld samma år och omdöpt till FORESTER. Seglade 2006 under tysk flagg.
Fakta: Christer Skiöld
Tillbaka till sjöfatrssidan
Startsidan