Junkers Ju 52

Första flygningen med Ju 52/3m (3m står för 3 motorer. Redan 1930 flögs Ju 52/1m men den var för motorsvag) skedde 7 mars 1932 och den sista dröjer nog ett tag till. (2008 fanns det 8 flygande exemplar kvar)
Flygplanet var tillverkad i korrugerad duraluminum och hade tre motorer. Prototypen hade en BMW eller Junkers vätskekyld motor. Den tremotoriga versionen hade först tre Pratt & Whitney Hornet, senare ersatta av BMW 132 som var en förbättrad version av P&W. Exportversionerna kunde även förses med Pratt&Whitney Wasp eller Bristol Pegasus VI-motorer.

Längd: 18,9 m., spännvidd: 29,25 m., höjd 6,10 m. Max hastighet var 264 km/t. Max flyghöjd: 6 100 m.
Tillverkades i civil version fram till 1935 därefter även som transportflygplan för Luftwaffe. Lystrade till smeknamnet "Tante JU" hos Lufthansas piloter. Sammanlagt 4.845 tillverkade. 1931-1945 i Tyskland, 1945-1947 i Frankrike (Amiot AAC 1 Toucan) och 1945-1952 i Spanien (CASA 352 och 352L).


ABA - Ab Aerotransports Ju 52 "Södermanland" på Bulltofta - 1932
Ju
Vykort

Förarplatsen på ABA´s Ju 52 "Södermanland" finns bevarad i samlingarna på LFV-museet på Arlanda.
Ju
Foto: Lars Johnson

Ju
Foto: Lars Johnson

Förarplatsen ovan fanns med i SFF:s rullande utställning i samband med firandet av flyget 100 år
Ju
Foto: Lars Johnson

Som sjöflygplan respektive landflygplan
Ju
Foto i SFFs utställning


Junker Ju 52 "Berlin-Tempelhof" på Bromma - 1986
ägd av Lufthansa (som detta år firade 60 år).
Junker Ju 52
Foto: Lars Johnson

Junker Ju 52
Foto: Lars Johnson

Junker Ju 52
Foto: Lars Johnson
Junker Ju 52
Foto: Lars Johnson


Flygsidan
Startsidan