Stocka hamn

Översiktsbilder och miljöer från Stocka


Stocka
Vykort i Håkan Löfgrens saml.

Flygfoto över Stocka
Vykort i Håkan Löfgrens saml.

Anna och Johan Lövgren (Håkans farmor och farfar) framför såghuset i mitten av 1940-talet
Vykort i Håkan Löfgrens saml.


Stocka hamn på ett tidigt foto, i bakgrunden ligger ön Ingaskär, Lotsskäret kallat eftersom lotsstationen låg där.
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn - 1900
Fartyget till vänster heter PARADIS Göteborg, det i mitten ser ut att heta BOSTON, London. Fartyget till höger syns inget namn på.
Fotot är taget från Ingaskär (Lotsskäret).
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn, troligen runt förra sekelskiftet. Fartygen är enbart segelfartyg, utom bogserbåten THOR (byggd 1897) som bogserar tre fyrkantspråmar.
Foto i Carl-Åke Wallins saml. via Håkan Löfgren

Stocka stångmärke - 1905
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn med fr.v. NACKA, BRAVO, CHRISTOFFER KRAMM, ORION samt HERKULES.
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Konvoj utanför Lotsskäret
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka varv
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Stocka hamn
Vykort i Håkan Löfgrens saml.


Ingaskär där lotsstationen tidigare låg

Lotsplatschef i Stocka - Alfred Sundberg
Stocka
Foto via Håkan Löfgren

Lotsplatschef i Stocka - Herman Sundberg (son till Alfred)
Stocka
Foto via Håkan Löfgren

Lotsbåtar i Stocka
Stocka
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Lotsbåten DYKAREN som fått detta mindre hedrande namn eftersom hon tog mycket vatten över sig.
Vid rodret sitter John Larsson och vid masten står Åke Brask.
Stocka
Foto i Håkan Löfgrens saml.

TRE BRÖDER - efter lotsarna Herman och Viktor samt djuphavsseglaren Konrad Sundberg i Stocka
Stocka
Foto i Håkan Löfgrens saml.

Lotsångaren GEFLE i Stocka. När GÄVLE levererades döptes GEFLE om till ARGOS och var i tjänst under kriget (2 VK).
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Lotsfartyget GÄVLE i Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Tjb 109 i Stocka. Detta var en klinkbyggd lånebåt från Svartklubben, utrustad med en encylindrig Bolinder tändkulemotor.
Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Tjb 109 i Stocka
Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Tjb 109 och 154 i Stocka. Tjb 154 var en klinkbyggd lånebåt från Svartklubben, utrustad med en encylindrig Bolinder tändkulemotor.
Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Tjb 139 i Stocka
Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Tjb 139 i Stocka
Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.


Meteorolog J. W Sandström från Stockholm, hans hustru och en man som var maskinist till detta märkliga fordon.
Stocka
Foto: Peder Sundbergs saml., som även berättar nedanstående, via Håkan Löfgren

Fordonet byggdes för att kunna framföras på is och skulle användas på en förmodad Nordpolsexpedition. Vid en testexpedition upp mot Bottenviken tog resan slut i Stocka efter missöden bl.a. i Gävle där den gick genom isen och måste bärgas.

Finns att läsa om det i en dåtida Gävletidning. Mormor och Morfar Herman Sundberg blev då vänner med dessa och lite brevväxling finns.

Efter stranden på Lotsskärets utsida finns idag spår av detta fordon. En hjulaxel med den synliga fyrkantiga brickan ligger mellan stenarna och rostar bort.

Fordonet byggdes 1922 på våren i Skutskär. Det drevs med en vanlig motorcykel fastsatt i ramen av trä och drev ena trumhjulet. I den lilla hytten bodde under resan alla tre. På taket förvarades dunkar med drivmedel, reparationsverktyg och material. Total vikt beräknades till 1500 kg.

På färden över Gävlebukten förstördes hjulen av den knaggliga isen. Hjälp erhölls från Limön. En veckas arbete med förstärkning av hjulen i Norrsundet. Första nedkörningen skedde vid Ala kaj. Flera dopp följde. Resan tog 2 månader. De tre tillbringade 47 nätter tillsammans i den lilla hytten


Sjöräddningen i Stocka - 1948-2000

Stationen i Stocka hade ett stort bevakningsområde, då den närmaste stationen norrut var Holmsund och den närmaste söderut låg i Öregrund. Att en så liten ort som Stocka fick stationen kan tyckas märkligt, men de två viktigaste faktorerna vid valet av placeringsort uppfylls väl av Stocka, nämligen närheten till det öppna havet och frivillig personal. Den direkta anledningen till att man 1948 grundande en station längs denna sträcka av norrlandskusten var ett tragiskt skeppsbrott utanför Gnarp tre år tidigare. Motorseglaren Delos av Härnösand gick på grund vid Fågelharn, och fem besättningmän omkom i den hårda stormen. Båten gick på grund inom hörhåll från land, men någon lämplig båt för att gå ut till haveristen fanns inte att uppbringa. Tre år efter stationens förverkligande genomfördes den kanske mest omskrivna räddningsinsatsen fram till idag. Då gick holländska m/s Erkalin på grund utanför Ingaskär, på väg in i Stocka hamn. Under den första natten på grundet sprang fartyget läck, och besättningen fördes ombord på "Stocka". Att dra fartyget av grundet var för riskabelt, då det befarades att hon skulle sjunka. Vädret var mycket hårt och i den grova sjön kom räddningsbåtens egenskaper och utrustning väl till pass. För att upprätta en fysisk förbindelse med Erkalin använde "Stockas" kapten Ingemar Wallin båtens raketapparat. Med denna sköts livräddningslinan över till haveristen, och med hjälp av linan halades Erkalins livbåt fram och tillbaks mellan båtarna till dess samtliga ombordvarande räddats. Stockastationen lades ner 1 april 2000 och ersattes av RS Hudiksvall.

Text: Cazpar Unge via Håkan Lofgren


Livräddningsbåten STOCKA byggd 1948 på Kungsörs Båtvarv AB
Detta var Stocka livräddningsstations första båt. Den konstruerades 1947 av 1:e fartygsingenjör Hagvall och var byggd i ek och mahogny. 13 x 3,6 x 0,75 m. Den hade 93 inbyggda koppartankar för god flytsäkerhet vid ev. missöde.
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten STOCKA
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten HJALMAR BRANTING
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten DROTTNING VICTORIA
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten SINGÖ
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten EMANUEL HÖGBERG tas emot av Ingemar Wallin vid Hammarbyverken.
Ersattes 1987 av ARMAS MORBY och flyttades till Falkenberg.
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten EMANUEL HÖGBERG
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Albert Eriksson
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten EMANUEL HÖGBERG
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Livräddningsbåten ARMAS MORBY
17,2 x 5,3 m. Donerad av May och Armas Morby
Foto: Håkan Löfgrens saml.

Räddningskryssaren ARMAS MORBY
Armas Morby
Foto: Bengt Westin


Anton Wiklund (1903-1961) byggde denna fiskebåt till beställare i Umeå själv, utan något konstruktionsunderlag. Trots detta blev båten mycket välbyggd och den uppfyllde troligen kraven på god sjövärdighet. Skrovet var byggt av furu på ekspant. Tala om yrkeskunskap och fingertoppskänsla. Båten byggdes på 50-talet i Antons båtbyggarverkstad i Morängsviken. Fotot är taget i Morängsviken. Anton står längst föröver, med basker.
Foto via Håkan Löfgren


Tillbaka till hamnar
Tillbaka till startsidan