Flygdag på Gärdet i Stockholm - 22 augusti 2010
Flyget 100 år


Tekniska Museets Thulin A / Blériot XI tillverkad 1918
Kom till museet redan 1928 från krigsflygskolan på Ljungbyhed. Planet har renoverats av Mikael Carlson sedan 2008. Mikael har själv två st. Blériot XI och flyger även museets flygplan.
Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Instrumenteringen består av en varvräknare och ett pulsglas för oljan.
Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson


I det närbelägna Tekniska museet finns motorn till Carl Cederströms Blériot XI, Bil-Bol, som flög under flygdagarna på Gärdet i september 1910.
Det är en rak fyrcylindrig Labor-Picquér. Propellern monterades direkt på vevaxeln utan utväxling. 1300 v/min.
Bleriot
Foto: Lars Johnson


På Tekniska museet finns även Nyrop 3 som är en Blériot XI-2 kopia, byggd av Hjalmar Nyrop 1911. Planet som är tvåsitsigt, skänktes av bryggeridirektör O.E. Neumüller till Svenska flottan, där planet fick betäckningen Aeroplan nr 1. Vilkoret för gåvan var att hans svärson, löjtnant Olof Dahlbäck skulle få flyga planet. Tack vare donatorns titel så kallades planet för "Bryggarkärran". Motorn i museets plan är inte originalmotorn, men en likadan, en 50 hkr Thulin K.
Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson

Bleriot
Foto: Lars Johnson


Flygsidan
Startsidan