Pollux

SDET – 12068 (Avreg 1988)
Byggd 1975 vid O.K. Karlsens Verksted A/S, Drammen (Stål)
12,00 x 4,20 x ?? m - 15 / 0
Maskin: Scania DSI 14 på 314 Ehk

Byggdes för Bergnings- och Dykeri AB Neptun, Stockholm (från hösten 1976 Malmö) som dyk- och bogserbåt med namnet POLLUX. Skeppare/maskinist/däcksman under den tiden var Douglas Tufvesson. Köptes av Statens Vägverk, Göteborg 1988 och fick beteckningen FÄRJA 63/79. Blev före 1992 omdöpt till FRIDDE och finns sedan 1992 vid Fridhems varv på västkusten.
Text: Bengt Westin, Douglas Tufvesson


POLLUX i Malmö
Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

POLLUX bogserar TÄRNAN som skall sänkas utanför Mamö Industrihamn - 1978
Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

POLLUX och JÄRVEN - 1979
Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson


Douglas berättar:
Vi minns alltför väl den tragiska olyckan med ALEXANDER KJELLAND, som kantrade i storm den 27 mars 1980. Den blev bogserad upp och ner till en norsk fjord. Efter diverse politiska turer hit och dit, togs beslutet att vända plattformen på rät köl. Misslyckade försök gjordes. Så småningom (november 1983) blev den vänd, för att senare sänkas på djupt vatten. Neptun/Röda Bolaget var ett av de bolag som räknade på jobbet. I Göteborg lastade man en pråm med diverse materiel som skulle behövas uppe i Norge. Man ville ha med POLLUX. Jag och Lasse Hellström (dykare, maskinist m.m.) gick upp till Göteborg med POLLUX i ett strålande vackert väder, Kattegatt låg som en spegel. Vi mellanlandade i Mölle och Varberg. Väl framme i Tånguddens hamn skulle POLLUX lyftas ombord i pråmen. Försök att lyfta med FÄRDIG´s kran prövades. Vi tömde POLLUX på bunker, barlastvatten, tog iland ankare och kätting, allt som gick att flytta på. Kranen tog i så den storknade, men det var ändå lite skrov kvar i vattnet. Pontonkranen JOHN E OHLSSON tillkallades och lyfte med lätthet POLLUX upp i himmelen. Det påstods att det var 25 ton i kroken. Sedan drog B/B PER iväg med sin last till Norge.
Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson


Rörrelingen ovanför brädgången lät Douglas montera dit.
Foto Douglas Tufvesson

POLLUX som dykarbåt vid den grundstötta STELLAN som GÖSTA senare drog loss
Foto Douglas Tufvesson

MARITA bogseras efter att ha dragits av ett grund utanför Malmö - 1983
Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson

Foto Douglas Tufvesson


FRIDDE med Statens Vägverks märkning
Fridde
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin

FRIDDE
Fridde
Foto: Gunnar Jansson via Bengt Westin


FRIDDE vid Fridhems Varv, Lysekil 7/7 2006.
Fridde
Foto: Patrik Nylin


FRIDDE i Lysekil 31/3 2007.
Fridde
Foto: Stig Samuelsson

FRIDDE vid Fridhems Varv, Lysekil 14/7 2007.
Fridde
Foto: Patrik Nylin

Fridde
Foto: Patrik Nylin

FRIDDE bogserar Vägverkets linfärja ANNIE - 1/4 2009
Fridde
Foto: Stig Samuelsson

Fridde
Foto: Stig Samuelsson

FRIDDE bryter is, Lysekil 19 februari 2010
Fridde
Foto: Stig Samuelsson

FRIDDE skall assistera 19 februari 2010
Fridde
Foto: Stig Samuelsson


Tillbaka till Neptunbolaget
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan