Alexandra Towing Company Ltd. Liverpool

Historien om Alexandra Towing Co tog sin början 1882, då Georg Bell Cowl startade en bogserfirma i Liverpool. Men ganska snart råkade firman få finansiella problem då bogs. FLYING BREEZE sjönk i Langton Dock under assistans av Johnstonelinern THANEMORE. 1887 togs därför driften av firman över av ett nybildat bolag med fam. Mack och Henry Alexander Bicket som grundare. Bolaget tog sig namnet Alexandra eftersom det hade sin bas i Alexandra Dock i Liverpool. Som bolagets första ordf. utsågs William Poulson, och Cowls fem bogserbåtar övertogs av Alexandra. Det var FLYING BREEZE, FLYING KESTREL, FLYING TEMPEST, FLYING WHIRLWIND och TURBOT och dessa kompletterades snart med bolagets första nya bogs. ALEXANDRA, byggd vid S Knight & Co. De följdes 1889 av CONQUERER och LONDON. På 1890-talet utökades numerären med ett antal nya bogserbåtar, alla döpta efter Liverpools dockor.

När Edward VIII och hans hustru Alexandra 1904 besökte Liverpool var det bolagets nyaste bogserbåt, VICTORIA AND ALBERT som assisterade kungajakten med samma namn in i floden Mersey. Bolaget hade under åren byggt upp ett gott samarbete med Cunardlinjen och White Starlinjen, och när man 1907 mottog 307-tonnaren HERALD var det för att kunna hantera de allt större passagerarfartygen t ex MAURETANIA och LUSITANIA. 1912 var det t ex HERALD tillsammans med andra av bolagets bogserbåtar som tog hand om TITANIC när hon lämnade dockan vid Harland & Wolff’s i Belfast.

1908 förvärvades bogserfirman W & T Joliffe från Liverpool, grundat redan 1854. Denna firma ägde sex bogserbåtar för arbeten i Mersey och norra delen av Wales och allt eftersom utökades bolagets område, och 1919 följde fyra av bolagets bogsare med när Cunards flyttade till Southampton och 1924 kunde man också starta verksamhet i Port Talbot och Swansea.

Alexandra Towing kom att spela en mycket viktig roll under båda världskrigen då bolaget ålades att managera bogserbåtar för att assistera och konvojera. Efter kriget och en under hela 1950-talet köptes 20 nya eller begagnade båtar, däribland bolagets första motorbåtar, NORTH ISLE och NORTH LOCH. Även 1960-talet blev ett expansivt årtioende. 1962 inleddes samarbete med Steam Towing Company, Swansea med bogserbåtarna BRYNFORTH, CRAIGFORTH och CLYNEFORTH och 1966 inköptes Liverpool Towing Company, Liverpool och deras dotterbolag North West Tugs. Liverpool Towing hade grundats redan 1877 av legendariske W. Beckett Hill och tillförde koncernen sju ång- och fem motordrivna bogserare. De var starkt involverade i havsbogsering och hade efter öppnandet av Manchester Ship Canal, skaffat en omfattande flotta av pråmar. 1968 köptes också bogserbåtsrederiet J.H. Lamey Ltd som grundats 1916 som Hero Tug Company. De hade bl a ägt MARIE LAMEY ex svenska DIANA. På köpet medföljde JOHN, EDITH, WILLIAM, J.H., B.C., ALFRED och JAMES, alla med efternamnet LAMEY. Av dessa såldes JOHN och EDITH 1969 och de andra döptes om.

Men den största utvidgningen av bolaget kom 1975, då London Tugs Ltd med 22 båtar införlivades i koncernen. Detta bolag hade grundats 1969 då W.H.J. Alexander & Co (grundat 1883) med deras Sun Tug köpte Ship Towage Ltd (grundat 1950) och Elliot Steam Tugs Co (grundat 1949). Elliots i sin tur hade majoriteten i Gamecock Tugs (grundat 1880). Det gjorde i ett huj Alexandra till Englands största bogserbåtsrederi. Man etablerade också ett kontor i Gibraltar och en särskild division Alexandra Marine Transportation, bildades för den växande off shoreindustrin i Nordsjön och utanför Afrika. Så t ex bogserade ALFRED, CROSBY, ALBERT och MARGAM ut den 150 000 stora basplattformen från Loch Kishorn ut i Nordsjön i sept 1976.

1993 blev Alexandra övertaget av australiensiska Howard Smith Towage Ltd som 2001 slogs samman med Adsteam Marine Ltd till ett av världens största bogseringsbolag. Turerna därefter är omöjliga att följa med bogserarna fördelade på olika grenar av Adsteam.

Om övertagarna kan sägas följande: Howard Smith Towing har under många år varit det dominerande bogserbåtsrederiet i Australien tillsammans med Adelaide Steamships, och dessa två bolag delade bogserbåtsjobben i flera australienska hamnar med tillsammans 61 bogs. 2001 köpte följaktligen Adsteam Howard Smith´s rörelse för mer än 246 milj US$. 2007 köptes i sin tur Adsteams bogserverksamhet av Svitzers Marine Ltd.

Sammanställt av Bengt Westin - Källor: Liverpool Museum, Marcon International, Inc.


The Fleetlist will be updated all the time - own photos are wellcome

Alexandra Towing Company´s bogserbåtar:
Namn
Name
Byggår - varv
Built year - at shipyard
Hos Alexandra Towing Company:
With the company:
Adept1971 - Atelier et Chantiers Ziegler Freres, Dunkerque 1986 - 1993
Agile1971 - Atelier et Chantiers Ziegler Freres, Dunkerque 1986 - 1993
Albert1972 - Richard Dunston, Hessle 1972 - 1993
Alexandra1963 - W.J. Yarwood & Sons Ltd, Northwich 1963 - 1993
Avenger (1)1962 - Cochrane & Sons Ltd., Selby. 1975 - 1985
Avenger (2)1975 - Brodogradiliste Tito Mitrovica, Mitrovica 1984 - 1993
Brambles1942 - Henry Scarr Ltd, Hessle 1950 - 1969
Bramley Moore1984 - McTay Marine Ltd, Bromborough 1984 - 1993
Brightwell1986 - Richards (Shipbuilders) Ltd, Lowestoft 1986 - 1993
Brocklebank1965 - W.J. Yarwood & Sons Ltd, Northwich 1965 - 1989
Brynforth1942 - Clelands [Successors] Ltd, Tyneside 1962 - 1965
Burma (1)1966 - Richard Dunston Ltd., Hessle 1975 - 1989
Burma (2)1966 - R. Dunston Ltd, Hessle 1991 - 1993
Canada1980 - McTay Marine Ltd, Bromborough 1980 - 1993
Canning1954 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 1954 - 1966
Caswell1943 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 1962 - 1969
Clyneforth1943 - Scott & Sons, Bowling 1962 - 1966
Collingwood1980 - Richard Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1981 - 1993
Crosby (1)1937 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 1937 - 196?
Crosby (2)1972 - R Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1972 - 1993
Deben (1)1960 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1975 - 1986
Deben (2)1989 - Richards [Shipbuilders] Ltd., Lowestoft. 1989 - 1993
Dhulia1965 - Richard Dunston Ltd., Thorne. 1991 - 1993
Egerton (1)1965 - W. J. Yarwood & Sons, Northwich 1965 - 1990
Egerton (2)1969 - Ziegler Freres, Dunkerque 1991 - 1993
Endurance1977 - Odense Stålskibsvaerft Lindövaerft 1990 - 1993
Flying Cock1960 - Cammell Laird & Co, Birkenhead 1966 - 1970
Flying Kestrel (1)1913 - J.T.Eltringham & Company, South Shields 1913 - 19??
Flying Kestrel (2)1943 - Henry Scarr Ltd, Hessle 1949 - 1969
Flying Kestrel (3)1976 - Mützelfeldtwerft, Cuxhaven 1985 - 1993
Flying Osprey1975 - Mützelfeldtwerft, Cuxhaven 1986 - 1993
Formby1951 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 19?? - 19??
Formidable1979 - Richard Dunston (Hessle) Ltd, Humberside 1979 - 1993
Gladstone1960 - Cammell Laird & Co, Birkenhead 1970 - 1981
Hendon1977 - Richard Dunston Ltd, Hessle 1977 - 1996
Hibernia1962 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 1975 - 1987
Hornby1908 - John Cran & Co, Leith 1908 - 1935
Huskisson1967 - James Lamont & Co., Greenock 1968 - 1993
Implacable1975 - Brodogradiliste Tito, Mitrovica 1983 - 1984
Ionia1960 - Henry Scarr Ltd, Hessle 1975 - 1987
Langdon1892 - S McKnight & Co, Ayr 1892 - 1920
Margram (1)1930 - Okänt varv 1958 - 19??
Margram (2)1970 - Richard Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1970 - 1993
Mumbles (1)1929 - Okänt varv, Birkenhead 1958 - 19??
Mumbles (2)1969 - R Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1969 - 19??
Murton1929 - Okänt varv 19?? - 19??
Nelson (1)1899 - Okänt varv 1899 - 1935
Nelson (2)1935 - Okänt varv 1935 - 1965
Nelson (3)1966 - Okänt varv 1966 - 1994
North End1957 - W.J. Yarwood & Sons Ltd, Northwich 1957 - 1972
North Quay1956 - Scott & Sons Ltd, Bowling 1956 - 1972
Ower1944 - Richard Dunston Ltd, Thorne före 1966 - 1978
Redoubtable1975 - Brodogradiliste Tito, Mitrovica 1982 - 1990
Romsey (1)1918 - Ferguson Bros., Port Glasgow 1922 - 1929
Romsey (2)1929-30 - Ferguson Bros., Port Glasgow 1930 - 1962
Rosia1961 - N. V. Scheepswerven v/h H. H. Bodewes, Millingen 1985 - 1999
Salthouse (1)1935 - J. Crichton & Co Ltd, Saltney, Chester 1935 - 1965
Salthouse (2)1966 - James Lamont & Company, Greenock 1975 - 1984
Sun II1965 - Charles D Holmes & Co, Beverly 1965 - 1992
Sun XX1957 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1975 - 1979
Sun XXI1959 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1975 - 1979
Sun XXII1960 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1975 - 1993
Sun XXIII1961 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1977 - 1984
Sun XXIV1962 - James Pollock and Sons Ltd., Faversham 1977 - 1990
Sun XXV1963 - Philip and Son Ltd., Dartmouth 1975 - 1993
Sun XXVI1965 - Charles D Holmes Ltd, Beverly 1975 - 1993
Sun XXVII1968 - J Pollock & Sons Ltd, Faversham 1975 - 1993
Sun Anglia1985 - Mc Tay Marine Ltd, Bromborough 1985 - 1993
Sun Essex1977 - Richard Dunston, Hessle 1977 - 1993
Sun Kent1977 - Richard Dunston, Hessle 1977 - 1993
Sun London1977 - Richard Dunston, Hessle 1977 - 1993
Sun Mercia1990 - McTay Marine Ltd, Bromborough 1990 - 1993
Sun Surrey1992 - Richards Shipbuilders Ltd., Gt. Yarmouth 1992 - 1993
Sun Sussex1992 - Richards, Great Yarmouth 1992 - 1993
Sun Swale1968 - Ziegler Freres, Dunkerque 1981 - 1993
Sun Thames1982 - McTay Marine Ltd, Bromborough 1982 - 1993
Trafalgar (1)1906 - John Cran & Somerville & Co, Leith 1906 - 1959
Trafalgar (2)1966 - Richard Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1966 - 1990
Trimley1991 - Richards (Shipbuilders) Ltd 1991 - 1993
TS Herkules1977 - Jadewerft (Wilhelmshaven) GmbH, Wilhelmshaven 1990 - 1993
Wallasey1954 - Cochrane & Sons Ltd, Selby 1954 - 19??
Vanquisher1955 - Henry Scarr Ltd., Hessle 1954 - 19??
Waterloo (2)1954 - Cochrane & Sons Ltd, Selby. 1954 - 1972
Waterloo (3)1977 - Richard Dunston Ltd., Hessle 1977 - 1984
Waterloo (4)1987 - McTay Marine Ltd, Bromborough 1987 - 1993
Wellington (2)1977 - R Dunston (Hessle) Ltd, Hessle 1977 - 198?
Wellington (3)1961 - N. V. Scheepswerven v/h H. H. Bodewes, Millingen 1985 - 1999


Tillbaka till rederier
Tillbaka till startsidan